וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת החוק של ש"ס שתעקוף את בג"ץ - ותאסור תפילת רפורמים בכותל

28.11.2016 / 22:20

חברי כנסת בש"ס מקדמים הצעת חוק שמטרתה להסדיר את מעמד הכותל כך שיהיה נתון לשיפוט הרבנות הראשית, ולהגדיר מעשים אסורים בתחומו של האתר. אם יאושר, יטרפד החוק את ההסדר שמאפשר לנשות הכותל להתפלל ברחבה המרכזית

צילום: רוני כמפו, עריכה: מתן חדד

חברי כנסת במפלגת ש"ס מקדמים בימים אלה הצעת חוק שנועדה למנוע את יישום מתווה הכותל שאושר בממשלה, ובכך לשמר את הסטטוס קוו ולעקוף את פסיקת בית משפט המחוזי בירושלים משנת 2013, שאפשרה לנשות הכותל להתפלל ללא שום סייגים ברחבת התפילה המרכזית. במפלגה מכנים את ההצעה "חוק ההסדרה", משום שמטרתה להסדיר את מעמדו של הכותל כשטח קדוש, ותהפוך אותו לנתון לשיפוט בתי הדין הרבניים והרבנות הראשית לישראל.

החוק מגדיר באופן רשמי את המעשים האסורים בתחומו של הכותל המערבי כנגזרת ממעמדו ההלכתי ומתייחס לשמירה על כבוד המתפללים. בין האיסורים המופיעים בחוק – "עריכת טקס, לרבות טקס דתי, שלא על פי מנהג המקום, הפוגע ברגשות ציבור המתפללים כלפי המקום". כמו כן, נאסרים "בכל שטח רחבת הכותל המערבי – מעשה העלול להפריע למתפללים בתפילתם; תפילה מעורבת של גברים ונשים", וכן "בעזרת הנשים - טקס הכולל הוצאת ספר תורה וקריאה בו, תקיעת שופרות, לבישת טליתות או תפילין".

עוד בוואלה! NEWS:
בפעם השנייה השבוע: הקבינט יתכנס לקראת ההצבעה על חוק ההסדרה
יו"ר הקואליציה לנתניהו: העבר את ביטול התאגיד בישיבת הממשלה
"כך ישראל מודה לנו?": הסיוע הפלסטיני הוצנע בהודעת משרד החוץ

עימותים אלימים בכותל המערבי, 2 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
על פי החוק, לא יורשו טקסים לא אורתודוקסיים במתחם. מחאת רפורמים ברחבת הכותל, החודש/נועם מושקוביץ

בסעיף העונשין נכתב כי "העובר על הוראה מהוראות אלה, דינו – שישה חודשי מאסר או קנס של עשרת אלפים שקלים". לגבי תקנות החוק, מוצע כי "השר לשירותי דת הוא הממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות בכל ענין הנוגע לביצועו".

יוזמי החוק מסיעת ש"ס אמרו כי מטרת החוק היא "לעשות סדר חיוני במקום המקודש ביותר לעם היהודי ולהסדיר את מעמדו ההלכתי. לא ייתכן שהמקום ממנו לא זזה השכינה, שדורות רבים של יהודים נכספו אליו, יהיה מוקד לעימותים מחפירים ופגיעה במיליוני יהודים הפוקדים אותו תמידין כסדרן. אין לנו ספק כי הצעת חוק זה משקפת נאמנה את דעת הרוב המכריע של הציבור בישראל והיא תשיב לו את מעמדו הראוי, כבודו וקדושתו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
עימותים אלימים בכותל המערבי, 2 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
"חוק פוסט-ציוני". עימותים אלימים בין חרדים לרפורמים בכותל, החודש/נועם מושקוביץ

בתנועות הרפורמיות והקונסרבטיביות הגיבו בזעם להצעת החוק, שמשמעותו היא עקיפת ההסדר שאושר בממשלה ומאפשר תפילות מעורבות לגברים ונשים ללא מחיצה. מנכ"ל התנועה הרפורמית הרב גלעד קריב אמר: "טיוטת הצעת החוק, אשר באה לעקוף את החלטת הממשלה שש"ס עצמה חברה בה, הינה המשך מסע ההסתה והשיסוי של פוליטיקאים חרדים נגד היהדות הרפורמית". לדבריו, "מטרת החוק היא לקבע את המונופול האורתודוקסי בניגוד למנהגי התפילה של מיליוני יהודים בארץ ובעולם ובניגוד לערכים הדמוקרטיים של ממשלת ישראל".

תנועת "נשות הכותל" הגיבה גם היא להצעת החוק, ומסרה כי "דין תורה אותו מנסות המפלגות החרדיות להעביר בכנסת ב'חוק הכותל' הוא הצעד הראשון בדרך למדינת הלכה. מי שחושב שדין התורה יתחיל ויסתיים בכותל המערבי טועה טעות מרה, ומי שחושב שמדובר בעוד ניסיון לפגוע בנשות הכותל יגלה מהר מאוד שהיעד הוא ניהול המדינה לפי תפיסות עולם מיושנות תוך מחיקת הזכויות הדמוקרטיות הבסיסיות ביותר".

תפילה מעורבת של רפורמים וקונסרבטיבים ברחבת הכותל המערבי. 16 ביוני 2016. נועם מושקוביץ
תפילה מעורבת של רפורמים וקונסרבטיבים ברחבת הכותל, יוני/נועם מושקוביץ

עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית (הקונסרבטיבית) אמר: "מדובר במעשה טירוף, לא פחות מכך. לא שיערנו בנפשנו שדווקא הממשלה הזו, הממשלה הלאומית ביותר, תיתן יד למעשה כה פוסט-ציוני. זה חוק שאומר לרוב המוחלט של היהודים בארץ ובעולם שהם אינם יהודים. מדובר בחוק שבכל מקום אחר היה נפסל מחמת אנטישמיות והתעמרות ואילו רק אצלנו, במדינת היהודים האורתודוקסים החוק מקבל גב".

"לא נעבור על כך בשתיקה", הוסיף. "חברי הכנסת של ש"ס לא הפתיעו אותנו, בוודאי לא אחרי האיומים ברצח שהופיעו בשבוע שעבר בפתח אחת הקהילות הרפורמיות. אך אני קורא לראש הממשלה לעצור את הטירוף הזה, לפני שיהיה מאוחר מדי". גם ח"כ יהודה גליק (ליכוד) התייחס לחוק וצייץ בחשבון הטוויטר שלו כי הוא "ראוי להיקרא החוק להנצחת השנאה וחוסר הסובלנות. יודעים שלא יעבור. חוק לצורך קנטור. בושה".

עימותים אלימים בכותל המערבי, 2 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
עימותים אלימים בין חרדים לרפורמים בכותל, החודש/נועם מושקוביץ

חודשיים אחרי אישורו בממשלה של מתווה הפשרה להכשרת רחבה שלישית במתחם הכותל לטובת הרפורמים, הקונסרבטיבים ונשות הכותל, ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע על בחינתו מחדש והממשלה נמנעת מיישומו, בעקבות התנגדות החרדים. אלה היו מעורבים בחשאיות בגיבוש הפשרה, אך חזרו בהם לאור הלחץ הציבורי במגזר החרדי.

בעקבות אי-יישום ההחלטה, הגישו הזרמים הלא אורתודוקסים עתירה לבג"ץ ובה דרשו ליישם את המתווה. בג"ץ טרם הכריע בעתירה, אך נראה כי בש"ס לא ממתינים ומקדמים הצעה שנועדה לעקוף את הכרעת בג"ץ ככל שזו תפגע ב"קדושת הכותל", כלשונם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully