וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחלמיש אוספים את השברים אחרי השריפה: "זה טרור נגד יהודים"

27.11.2016 / 0:12

2,000 תושבי ההתנחלות שניזוקה קשות בדליקה שפרצה בה עם כניסת השבת, מסבירים כי כבר ניסו להצית את השטח בעבר – אך הפעם מזג האוויר ליבה את הלהבות. "אני באבל", אמרה אחת מהתושבות הוותיקות. "התמונות, הרהיטים, הכול הלך. איך שורפים בית של מישהו?"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה טל רזניק

2,000 תושבי ההתנחלות חלמיש סיימו את השבת הקשה בתחושות לא פשוטות, לאחר המכה שנחתה על המקום עם השריפה הגדולה שפרצה אתמול והביאה לפינוי המשפחות. "זהו פיגוע טרור נגד יהודים", אמר אופיר שטיינבאום, תושב המקום. "אבל אנחנו חזקים. זה לא ישבור את היישוב הזה", הוסיף.

התושבים מספרים כי הם חששו מאפשרות של הצתה ושריפה, מאחר שהיישוב שוכן בלב שטח מיוער והם כבר למודי ניסיונות של הצתות. עדות לכך ניתן למצוא בהנחיית רב ההתנחלות, שהתיר לתושבים לשאת טלפונים ניידים במהלך השבת, למקרה של הצתה. שעות אחדות לאחר כניסת השבת, החלו המכשירים לרטוט והופצה ההודעה על שריפה.

גל השריפות - סיקור מיוחד
41 אלף דונם בחמישה ימים: ממדי הנזק של גל השריפות – והמחיר
גל השריפות: יותר מעשרה פלסטינים ו-23 ישראלים נעצרו בחשד להצתה
צפו: התוכי ששרד את השריפה בהרי י-ם - וחולץ אחרי יותר מ-24 שעות

שריפה בחלמיש, נובמבר 2016. שלומי גבאי
הלהבות בחלמיש, אתמול/שלומי גבאי
שריפה בחלמיש, נובמבר 2016. שלומי גבאי
"מדובר באסון, גם אם מדובר ברכוש ולא בנפש"/שלומי גבאי

הדליקה פגעה בעיקר בבתי התושבים הוותיקים, ששהו כולם בשבת בצפון הארץ. מדובר במבנים הראשונה של חלמיש, שנוסדה לפני 39 שנים, ובהם מבנים "שבדים" העשויים מעץ, כמו ביתה של מירה דולב. "אני באבל", אמרה דולב, מהתושבות הוותיקות של ההתנחלות הממוקמת במערב בנימין, שנאלצה לחזור לבית שרוף לחלוטין. "התמונות, הרהיטים, הציורים שלי. הכול הלך. בא לי לצעוק, איך זה יכול להיות שבית של מישהו נשרף?".

"בעלי בצוות כיבוי ויצא לאירוע", סיפרה יהודית בן נון, מתושבות חלמיש הוותיקות. "מדובר באסון, אף שמדובר ברכוש ולא בנפש. כל הזיכרונות כל מה שאתה אוגר כל החיים. תמונות, דברים סנטימנטליים. לחמי וחמותי שהם כבני 80 זה לא משהו קל. במיוחד כשאנחנו יודעים שמדובר בהצתה. היו כאן הצתות בעבר, אבל הפעם המזג אוויר עבד לרעתנו".

נזקי השריפה בחלמיש, 26 בנובמבר 2016. דוברות כב"ה מחוז יו"ש, דוברות כב"ה
האזורים שספגו את האש בחלמיש/דוברות כב"ה, דוברות כב"ה מחוז יו"ש

התושבים שנטלו חלק במאמצי הכיבוי ביחד עם כוחות כיבוי האש, סיפרו על המאבק הבלתי אפשרי בלהבות, כשהרוח נושבת בעוצמה ובחשיכה כמעט מוחלטת. "האש הייתה בנקודה אחת וקפצה תוך שניה לנקודה אחרת", סיפרו. עד לשבת בערב עוד אותרו כמה מוקדי שריפה נוספים, בעוד כוחות הכיבוי עוברים מנקודה לנקודה ומוודאים שהאש לא תתלהט מחדש. בשעות אחר הצהריים, הצליחו הכבאים לכבות את האש לחלוטין והתושבים שבו לבתיהם.

בשעות הערב הגיע השר לביטחון הפנים גלעד ארדן לביקור בהתנחלות. "קשה לתאר את ממדי ההרס והחורבן. קשה לנשום כאן. מזעזע לחשוב על אותן חיות אדם שרצו לשרוף יישוב על יושביו", אמר. "איזו שנאה לעם היהודי ומדינת ישראל, זה טרור הצתות שמבוסס על שנאה והסתה. התושבים כאן מופלאים, נחזק את אחיזתנו והם לא ינצחו אותנו בשום דרך. אני מזדהה עם הכאב, זה מצב קשה. אובדן של בתים וזכרונות".

(עדכון ראשון: 23:00)

השר לביטחון פנים גלעד ארדן ביישוב חלמיש לאחר שפרצה בו אמש שריפה, 26 בנובמבר 2016. הלל מאיר, תצפית TPS
ארדן בחלמיש, אמש/תצפית TPS, הלל מאיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully