וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק בישראל: נחנך בית גידול לדג בינון דור שנמצא בסכנת הכחדה

14.11.2016 / 13:50

לפני חמש שנים נותרו רק 200 דגיגים מזן בינון דור הגדל רק בישראל, אז החלו מאמצים להרבות אותם. לאחרונה חנכה רשות הטבע והגנים בית גידול חדש עבור הדג, שלמרות גודלו הקטן, מהותי לשמירה על המערכת האקולוגית

עריכה: יאיר דניאל

השאיפה של האדם להרחיב את שטח המחיה שלו ולפתח תשתיות לנוחותו, גורמת לרוב לפגיעה קשה בטבע. עם זאת, לפעמים האדם מחליט להתערב בטבע - דווקא כדי להציל אותו. כך בדיוק עשתה רשות הטבע והגנים לאחרונה בניסיון להציל את דג הבינון דור הנדיר. הרשות חנכה בית גידול מלאכותי שהקימה כדי להציל את הדג שגדל רק בישראל מפני סכנת ההכחדה שנשקפה לו. בית הגידול המלאכותי, שהוקם בשמורת תל סהרון שבעמק המעיינות, כולל נחל, ערוץ זרימה עם תשתית אבן ובריכות עבור הדגיגים הצעירים.

"פעולות האדם כדוגמת הטיית מים, יצירת אגמים וזיהום, גרמו לירידה חדה בתפוצתו של הדג", הסבירה דנה מילשטיין, אקולוגית בתי גידול לחים של רשות הטבע והגנים. לדבריה, מעשי האדם הביאו גם לפגיעה בבתי גידול אחרים, דבר שגרם לכך שהדג שרד בבית גידול טבעי אחד בכל העולם.

"את בית הגידול המלאכותי החדש בנינו באותו אזור התפוצה של הדג – בעמק המעיינות", הוסיפה מילשטיין בשיחה עם וואלה! NEWS. "הוא תוכנן כך שיהיו לדג תנאים אופטימליים שיאפשרו לו לשרוד, להתקיים ולהתרבות. אנחנו יודעים שהוא אוהב זרימה, תשתית אבן ומעדיף מים זורמים. בית הגידול שנבנה נותן לו את כל אלה".

עוד בוואלה! NEWS:
אחרי דיון סוער: חוק ההסדרה אושר פה אחד בוועדת השרים לחקיקה
ניסנקורן על משבר הביטוח הסיעודי: "רק כחלון יכול למנוע שביתה כללית"
מפל מטאורים וירח קרוב במיוחד: מה צפוי מחר ב"סופר מון"?

חנוכת בית גידול חדש בשמורת תל סהרון לדג הנדיר בינון דור, נובמבר 2016. רשות הטבע והגנים
מנכ"ל הרשות שאול גולדשטיין וראש מועצת עמק המעיינות משיבים דגים לנחל החדש/רשות הטבע והגנים

הדג הייחודי התגלה בשנות ה-60 של המאה הקודמת על ידי מומחה הדגים פרופ' מנחם גורן מאוניברסיטת תל אביב והוגדר כמין חדש למדע. רשות הטבע והגנים עקבה בדאגה אחר הירידה החדה בתפוצתו, עד שלפני חמש שנים, כשנותרו רק 200 פרטים מהמין ההולך ונעלם, הקימה הרשות גרעין רבייה להצלתו בניהולו של ד"ר ירון קרוטמן.

"באותה שנה הוצאנו 20 דגים בחששות מאוד כבדים – זאת כמות שהיוותה עשירית מהאוכלוסייה של הדג בעולם כולו", סיפרה מילשטיין, "אחר כך הוצאנו עוד 20 דגים, ומאז שנת 2013, ד"ר קרוטמן מצליח להפיק בגרעין הרבייה אלפי דגיגים בשנה". היא הוסיפה כי מאז החלו עובדי הרשות לשחרר לטבע את הדגיגים שהתרבו בגרעין הרבייה, אך עד כה הם לא מצאו עדויות להישרדותם.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
דג הבינון שיושם בבית גידול חדש בשמורת תל סהרון. ירון קרוטמן, רשות הטבע והגנים
דג הבינון דור הנדיר/רשות הטבע והגנים, ירון קרוטמן
הדג חי בקרקעית הנחל, ניזון מתולעים וסרטנים קטנים ונטרף על ידי עופות

למרות זאת, ברשות הטבע והגנים עדיין שומרים על אופטימיות. "ייתכן שהתנאים בבית הגידול הטבעי לא מספיק אופטימליים לדגיגים שהתרבו בגרעין הרבייה המלאכותי", ציינה מילשטיין, "אבל גם כששיקמו את לבנון הירקון בזמנו, היו צריכים לחזור ולשחרר כמה וכמה פעמים את הדג עד שזה תפס. בימים האחרונים שחררנו את הדגים הישר לעונת הרבייה שלו. רק בתום עונת הרבייה שצפויה באביב, נדגום ונראה אם הדגים שרדו והתרבו".

אמנם אורכו של דג הבינון דור מגיע לכחמישה סנטימטרים בלבד, אך חשיבותו באה לידי ביטוי בשמירה על יציבות המערכת האקולוגית. הדג חי בקרקעית הנחל, ניזון מתולעים וסרטנים קטנים ונטרף על ידי עופות. מילשטיין מסבירה כי חשיבותו הנוספת של הדג היא ערכית למורשת של ארץ ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully