וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חשוב לנתניהו": ראשי הקואליציה ידונו בהצעה לסגירת התאגיד

30.10.2016 / 9:30

ראש הממשלה יציג לראשי המפלגות בישיבתם השבועית את הצעתו של ח"כ ביטן לסגירת הגוף החדש ונציגי האוצר יראו כי התחשיבים הכלכליים שבבסיס ההצעה שגויים. אהוד ברק: "המכשול העיקרי בפני התאגיד הוא אישיותו המפוחדת והאובססיבית של נתניהו"

צילום: אבי כהן, עריכה: ניר חן

סימן השאלה מעל עתיד תאגיד השידור הציבורי צפוי לעמוד היום (ראשון) במרכז ישיבת ראשי הקואליציה השבועית, שתתכנס בצהריים לאחר ישיבת הממשלה. ראש הממשלה בנימין נתניהו יציג בפני ראשי המפלגות את הצעתו של יו"ר הקואליציה דוד ביטן לסגירת הגוף החדש, ומנגד משרד האוצר יציג מסמך כלכלי מפורט, שיראה כי התחשיבים הכלכליים שבבסיס הצעת החוק של ביטן אינם נכונים.

זו הפעם הראשונה שבה מכנס נתניהו דיון רשמי בנושא, אך לאור ההתנגדויות למהלך בקואליציה, בסיומו לא צפויה להתקיים הצבעה וההכרעה הסופית ככל הנראה תידחה. ראש הממשלה, כך מתרשמים רבים במערכת הפוליטית, נחוש לסגור את התאגיד. "מדובר במשימה לא פחות חשובה עבורו מהמאבק בגרעין האיראני, אפילו יותר", אמר גורם פוליטי בכיר לוואלה! NEWS.

עוד כתבות בנושא:
המכון הדמוקרטי לנתניהו: סגירת התאגיד - פגיעה בתקשורת החופשית
ראשי הקואליציה ידונו בסגירת התאגיד: "נשמיע לנתניהו את ההתנגדות"
מימין ומשמאל: הכנסת קוראת לח"כ אורן חזן להשעות את עצמו

בנימין נתניהו נואם בטקס במרכז הבינתחומי בהרצליה 26 אוקטובר 2016. אילן אסייג, מערכת וואלה! NEWS
"נחוש לסגור את התאגיד". נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, אילן אסייג

למרות הנחישות של נתניהו, במהלך סוף השבוע התחדדה ההתנגדות הקואליציונית למהלך, ונראה כי גיוס תמיכה להצעת החוק של ביטן תהיה משימה לא פשוטה. יו"ר כולנו ושר האוצר משה כחלון הבהיר כי הוא מתנגד לסגירת התאגיד, והצטרף ליו"ר הבית היהודי נפתלי בנט ויו"ר שס אריה דרעי שהביעו את התנגדותם למהלך בשבועות האחרונים. מנגד, יו"ר יהדות התורה יעקב ליצמן הצהיר בשבוע שעבר כי יתמוך במהלכים של נתניהו, לאור ההסכמים הקואליציונים, ואילו יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן טרם הביע עמדה בנושא.

לפי סעיף בהסכמים הקואליציוניים שנחתמו עם הרכבת הממשלה, כל השותפות בקואליציה מחויבות לתמוך בכל רפורמה בתחום התקשורת שתצביע בממשלה. אך במקביל, סעיף בהסכם עם כולנו קובע כי לשר האוצר יש זכות וטו על כל מהלך שעלותו מעל לעשרה מיליון שקלים. כחלון הבהיר כי הסיבה להתנגדותו נובעת משיקולי תקציב, והמסמך שהאוצר יציג צפוי לחזק את הטיעון הכלכלי ולהצביע על פער של כמה מאות מיליוני שקלים בין המשך הקמת התאגיד כמתוכנן לבין ההצעה לסגירת התאגיד והמשך פעולת רשות השידור. יו"ר סיעת כולנו, רועי פולקמן, אף הבהיר בסוף השבוע כי מדובר ב"קו אדום מבחינתה של כולנו".

גם מחוץ לישיבת ראשי הקואליציה צפויים להישמע מחר קולות נגד סגירת התאגיד. במקביל לישיבה יערוך המכון הישראלי לדמוקרטיה כינוס מחאה בהשתתפות ח"כים ועיתונאים, ובהמשך השבוע גם ועדת הכלכלה של הכנסת תדון בהצעת החוק של ביטן, ובמסמך המוכנות שהגישו אנשי התאגיד בשבוע שעבר, שבו הודיעו כי יהיו מוכנים לשידור כבר ב-1 בינואר. לפי ההערכה, נתניהו יסרב לבקשה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אהוד ברק באולפן וואלה! NEWS, מרץ 2016. ראובן קסטרו
"רק עיוור או מתקרנף לא יזהה שזו ליבת המאבק". ברק/ראובן קסטרו

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק התייחס הבוקר לסערת תאגיד השידור הציבורי בעמוד הפייסבוק שלו, ואמר כי "ההכרעה על עתיד התאגיד 'כאן' בימים האלה ממש, תקבע אם תהיה או לא תהיה תקשורת חופשית בישראל. רק עיוור או מתקרנף לא יזהה שמתחת לכל ההסברים המפותלים הנזרקים לעברנו חדשות לבקרים - זוהי ליבת המאבק", אמר. "ללא תקשורת עצמאית, זקופת קומה ו'נושכת' כשצריך - אין דמוקרטיה".

לדברי ברק, "‫המכשול העיקרי בפני פתרון שאלת ה'תאגיד' על פי השכל הישר והאינטרס הציבורי הוא אישיותו המסוכסכת, מפוחדת, אובססיבית ומפותלת של נתניהו. מדובר בגחמה פרטית. אנטי-מנהיגות שאין בינה לבין טובת הציבור - דבר. עובדת היותו ראש הממשלה ושר התקשורת כאחת, מקרינה מימד של דחיפות לפעולה נחרצת להחזרת נתניהו וה'תאגיד' לפסים".

יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן באירוע "שבתרבות" בבאר שבע, 25 ביוני 2016. דוברות עיריית באר שבע, מערכת וואלה! NEWS
"התאגיד נחטף על ידי אנשים בעלי אג'נדה שמאלנית". ביטן/מערכת וואלה! NEWS, דוברות עיריית באר שבע

ביטן, בינתיים, המשיך בסוף השבוע לקדם את הצעת החוק ולתקוף את מתנגדיו. "התאגיד נחטף על ידי אנשים שהאג'נדה שלהם שמאלנית ואנטי-ממשלתית", אמר בריאיון לדנה וייס בחדשות 2, שבו האשים את השרים המתנגדים לסגירת התאגיד בניסיון לשאת חן בעיני התקשורת. "כחלון מפחד מהתקשורת. כל הפוליטיקאים מפחדים מהתקשורת ורוצים אווירה טובה מולם ולכן הם נכנעים מולה כל הזמן בכל הרפורמות".

יו"ר הקואליציה תקף גם את חבר מפלגתו גלעד ארדן, שיזם בממשלה הקודמת את חוק תאגיד השידור הציבורי. "הוא לא פיקח נכון, עשה טעויות בדרך", טען. "יש אנשי ימין שבשביל האינטרס האישי שלהם, בשביל לקבל כתבות נוחות בתקשורת הם הולכים נגד הימין. שימי לב שתמיד שיש משבר עם בנט ושקד זה על התקשורת".

גלעד ארדן שר הפנים. ראובן קסטרו
"טענתו של ביטן מגוחכת". ארדן/ראובן קסטרו

ארדן, שנבחר במקום הראשון בפריימריז בליכוד, אמר בתגובה כי מדובר ב"טענה יותר ממגוחכת". לדבריו, "אין חבר או תומך ליכוד שאינו יודע עד כמה אני נאבק כבר שנים רבות בכל במה אפשרית כדי להגן על הליכוד ועל עמדותיו, בין אם התקשורת אוהבת זאת או לא. ביטן שוב טועה ובאופן קיצוני. כל תהליך יישום ובניית התאגיד התבצע בשנה וחצי האחרונות בממשלה הנוכחית, כאשר אני מכהן כשר לביטחון פנים ולא כשר התקשורת".

הראיון של ביטן עורר גם את זעמה של ש"ס. ח"כ יגאל גואטה אמר: "דוד ביטן, נהפכת לבדיחה, שלא תמצא את עצמך לבד. של נעליך מעל רגליך כשאתה מדבר על השר דרעי. הלוואי והיית מתנהג בממלכתיות ובאחריות ציבורית כמוהו".

אך על אף הדיון הסוער שמעורר הנושא הטעון, לפי ההערכה הרווחת בקואליציה, לא ראש הממשלה ולא השרים המתנגדים מעוניינים במשבר קואליציוני בנושא התאגיד, ואף אחד מהם לא מעונין בפירוק הממשלה. גורמים פוליטיים העריכו כי ההכרעה בנושא עשויה להידחות עד שיושגו דילים לקידומו, על ידי שימוש בנושאים אחרים היקרים ללבם של השותפים הקואליציונים כקלפי מיקוח, כמו סוגיית פינוי עמונה עבור הבית היהודי והצעת החוק למיסוי דירה שלישית עבור כחלון.

בעקבות לחץ בינלאומי: נתניהו צפוי להוריד את חוק ההסדרה מסדר היום

במקביל לישיבת ראשי הקואליציה, מחר עשויה להגיע גם הפצצה הפוליטית המתקתקת של עמונה, שבג"ץ הורה על פינויה עד סוף השנה, לפתחה של ועדת שרים לחקיקה. יו"ר סיעת הבית היהודי, שולי מועלם, הניחה בשבוע שעבר את הצעתה על סדר היום בניסיון ללחוץ על ראש הממשלה להתקדם במציאת פתרון בנושא, ושרת המשפטים איילת שקד אמרה בסוף השבוע כי היא מתכוונת לאפשר את הדיון בהצעה, המסדירה את מעמדם המשפטי של אלפי בתים בהתנחלויות שנבנו בעידוד הממשלה בעשרות השנים האחרונות, על קרקע שהתבררה בדיעבד כקרקע בבעלות פלסטינית פרטית.

אמש הפגין מטה המאבק של תושבי עמונה מול בתיהם של שרי הממשלה, בהם שקד, בנט, ושרי הליכוד מירי רגב, יריב לוין, יובל שטייניץ וזאב אלקין. בנט אמר למפגינים כי בליכוד מתכננים להפיל את החוק, אך לוין ורגב ציינו כי הם תומכים בחוק ההסדרה, ואלקין ושטייניץ אמרו שההצבעה תתקיים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
שטייניץ והמפגינים שמחו מתחת לביתו, אתמול/מערכת וואלה, צילום מסך

עם זאת, כמו בגלגולים קודמים של הצעת החוק השנויה במחלוקת, ראש הממשלה צפוי להוריד את ההצעה מסדר היום מחשש לביקורת בינלאומית. ביולי האחרון, הצעת החוק ירדה מסדר היום של ועדת השרים לחקיקה לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה הבהיר לראשי הקואליציה שהחוק אינו חוקתי, לא יעמוד במבחן בג"ץ ויזיק ליתר ההתיישבות ביהודה ושומרון.

גורמים בלשכת נתניהו הוסיפו בשבוע שעבר כי המדינה החליטה בשבועות האחרונים להגיש בקשת דחייה לבג"ץ על ביצוע פסק הדין לפינוי עמונה, ועל כן יש להמתין עד שבג"ץ יכריע בנושא לפני ההצבעה על החוק. מועלם אמרה אתמול כי לחוק "יש רוב מכובד בתוך סיעתו של ראש הממשלה", והוסיפה כי "אם הוא רוצה לטרפד את חוק ההסדרה מבלי לשרוף את עצמו בימין ובהתיישבות, הוא יכול פשוט להשקיע על עמונה 10% מהמאמץ שהוא משקיע על תאגיד השידור. במצב כזה אני אמשוך את החוק".

(עדכון ראשון: 07:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully