וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנחנו לא אנשים?": המדינה מתנגדת לתת אזרחות לבן ההרוג בקריסת החניון

21.10.2016 / 12:55

על אף שהעניק לבנו המאומץ של אולג יעקובוב מעמד ארעי, משרד הפנים מסרב להכיר בהליך האימוץ שהתבצע בחו"ל וצפוי להתנגד לעתירת המשפחה למתן אזרחות מכוח חוק השבות. "הם עשו הצגה, משאירים אותנו להילחם בבתי משפט"

צילום: ניב אהרונסון

משפחתו של אולג יעקובוב, שנהרג באסון קריסת החניון בתל אביב בתחילת חודש ספטמבר, ממשיכה להתמודד עם הסדרת מעמד בנו המאומץ בישראל וממתינה לתשובת המדינה לעתירה שהגישה בנושא. זאת, חרף העובדה ששר הפנים אריה דרעי הודיע זמן קצר לאחר האסון שיכנס ועדה בסוגיית גירוש הבן, אנטון, תושב אוקראינה שהגיע לארץ כתייר, ואף יעניק לו מעמד ארעי זמני למשך שנה.

המשפחה הגישה עתירה לבג"ץ ובה ביקשה להעניק לאנטון אזרחות מכוח חוק השבות. בתגובה שתגיש בסיום החגים, צפויה המדינה להתנגד לבקשה בטענה כי אולג ואנטון לא קיימו תא משפחתי לפני ואחרי האימוץ. נוסף על כך, משרד הפנים מסרב לפי שעה לרשום את אולג כאביו של אנטון בתעודת הזהות הזמנית שקיבל, ואף ממאן להכיר בהליך האימוץ שביצעה משפחת יעקובוב בחו"ל.

עוד בנושא:
קריסת החניון: ועדה הומניטרית תדון בסוגיית מעמדו של בן אלמנת ההרוג
משפחת ההרוג מדברת לראשונה: "אולג עבד כדי לממן טיפול לבנו שבתרדמת"

קברו של אולג יעקובוב – נהרג באסון החניון ברמת החייל – בית העלמין החדש רמלה. מור שאולי
בני הזוג עברו הליך אימוץ ארוך בחו"ל. קברו של יעקובוב/מור שאולי

אנטון יעקובוב בן ה-37 הוא בנה של גלינה, אשתו של אולג, מנישואים קודמים, שקיבלה אזרחות ישראלית עם עלייתה לארץ בשנת 2007. על פי העתירה שהגישה המשפחה לבג"ץ, בני הזוג חיו יחד עשר שנים לפני שהתחתנו באופן רשמי בשנת 1994, כך שבפועל, גידל אולג את אנטון כאב שנים רבות – הן בתקופתם כידועים בציבור והן לאחר נישואיהם.

לטענת המשפחה, השניים החלו בתהליכי אימוץ זמן קצר לאחר חתונתם. התהליך ארך שנים רבות משום שלצורך השלמתו נדרש הזוג לאתר את אביו הביולוגי של אנטון ולקבל את הסכמתו. עוד צוין בעתירה כי כבר בשנת 1998 הגיש אנטון בקשה ראשונה לעלייה בנציגות הישראלית באוזבקיסטן, אך זו נדחתה על הסף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

גלינה סיפרה על הצער הרב המלווה אותה מאז מותו של אולג ועל המתח בעקבות התנהלות משרד הפנים. "עדיין לא קיבלנו תשובה מבג"ץ, היא תתקבל אחרי החג. לא נותנים לו אזרחות ואפילו לא מסכימים לכתוב את שם האב בתעודת הזהות", סיפרה. "אני בוכה כל יום. אני בלי בעל ולא טוב לי, וגם עם זה אני צריכה להתמודד עכשיו".

לדבריה, משרד הפנים "עשה הצגה" משום שהעניק לבנה תעודת זהות זמנית, אך אינו מסכים לכתוב בה את שמו של אביו. "משאירים אותנו להילחם בבתי משפט. הוא גידל אותו במשך שנים. מה אנחנו לא אנשים?", סיפרה בכאב. "עד עכשיו לא קיבלתי את תעודת הפטירה של אולג, הבטיחו לי שתוך חודש אקבל אותה. בעלי מת בספטמבר, מה עם ביטוח לאומי? עמידר?", הוסיפה בבכי.

זירת קריסת החניון, רמת החייל, תל אביב. ספטמבר 2016. ניב אהרונסון
החניון שקרס ברמת החייל, ספטמבר/ניב אהרונסון

מתן חודורוב, בא כוחה של המשפחה, הסביר כי למרות מתן האישור ממשרד הפנים, המדינה ככל הנראה תתנגד לעתירה לקבלת אזרחות באופן רשמי. "חבל שיש צורך שאדם ימות ויתרחש אירוע טרגי של קריסת חניון כדי שגלגלי המערכת יחלו לנוע, ויתנו לזכאי שבות מעמד זמני כלשהו במדינת ישראל", אמר חודורוב, והוסיף: "עוד יותר מצער שאולג כבר לא יזכה לחיות בחיק בנו המאומץ במדינת ישראל ברוגע ובשלווה כשזה מחזיק מעמד קבוע במדינת ישראל".

לדבריו, משרד הפנים עדיין מתנגד לתת אזרחות ישראלית לאנטון בטענה שלא התנהל תא משפחתי משותף עם אביו המאמץ לאחר בגרותו ועליית ההורים לישראל. כמו כן, הוא הוסיף כי סירוב משרד הפנים לרשום את אולג כאביו של אנטון בתעודת הזהות נעשה "ללא סיבה סבירה", וכי המשרד "ממאן להכיר בהליך האימוץ שביצעה המשפחה בחו"ל".

ממשרד הפנים נמסר: "החלטתו החריגה והנכונה של שר הפנים להעניק מעמד של תושב לבנה של גברת יעקובוב ניתנה מטעמים הומניטריים, על רקע הטרגדיה שעברה המשפחה". עוד נמסר כי בימים אלה מתקיים הליך נפרד בבג"ץ שאינו קשור להליך האימוץ, וכי "כל ניסיון לערבב בין הטרגדיה המשפחתית לבין ההליך בבג"ץ אינו במקום".

(עדכון ראשון: 11:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully