וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליך בדיקה נגד הקליניקות המשפטיות באוניברסיטה שייצגו מחבלים

22.9.2016 / 16:30

לאחר דוח של "אם תרצו" שלפיו רוב עיסוק הקליניקות באוניברסיטת חיפה הוא בייצוג מחבלים, קבעה ועדה בינלאומית כי "נחוצה שקיפות בבחירת של תכני העיסוק" בכל הקליניקות בארץ. "אם תרצו": "תיקון היסטורי"

אסיר פלסטיני בכלא הדרים מסמן וי. AP
"רצוי לבסס את מערכי הקליניקות על תקציבי המוסדות"/AP

המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) פתחה בהליך בדיקת עיסוקן של הקליניקות המשפטיות באוניברסיטאות בארץ. לפני כשנתיים פרסמה תנועת "אם תרצו" דוח ולפיו כ-80% מעיסוקן של הקליניקות באוניברסיטת חיפה הוא בייצוג מחבלים. המל"ג ושר החינוך דאז שי פירון זימנו ועדת בדיקה בינלאומית, שהגישה לאחרונה את מסקנותיה וקבעה כי "נחוצה שקיפות בהליך הבחירה של נושאי העיסוק, במיוחד כאשר אלה נקבעים על ידי בעלי עניין חיצוניים למוסדות". בעקבות ההמלצות פתחה המל"ג בהליך בדיקה משלה.

מסקנות ועדת הבדיקה הבינלאומית שהוגשו למל"ג קובעות כי "רצוי לבסס את מערכי הקליניקות על תקציבי המוסדות יותר מאשר על מענקים מגורמי חוץ; יש מקום לשפר את תנאי ההעסקה ודרג ההעסקה של סגל הקליניקות". עוד נקבע כי "יש להגביר את שיתוף הפעולה בין הפעילות הקלינית לבין כלל סגל המוסדות ומרכזי המחקר שלהם". בישיבת מליאת המועצה לפני כמה שבועות נאמר כי "לאור המלצות הוועדה הבינלאומית המל"ג נמצאת בתהליך בדיקה של נושא הקליניקות, תוך התייחסות להערות אלה".

עוד בוואלה! NEWS:
סקר: רוב הציבור סבור שתשלומי הורים מעמיקים את האי-שוויון
דוח: נשים בישראל משכילות יותר - אך מרוויחות פחות מגברים
פרסום ראשון: משרד החינוך מוריד את הדרישות להוראת מתמטיקה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אין קשר בין בדיקת הוועדה לבין הביקורת של אם תרצו על הקליניקות". אוניברסיטת חיפה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"וועדת הבדיקה הינה ועדה שגרתית מטעם המועצה להשכלה גבוהה שעסקה בבדיקה רוחבית של לימודי המשפטים בארץ", אומר פרופ' שחר ליפשיץ, דיקאן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר אילן. הוא סיפר כי "בשיחותינו עם הוועדה העלנו את המצב הא-נורמלי לפיו הפעילות החינוכית הקלינית המתקיימת בפקולטה כמו גם באוניברסיטאות אחרות אינה מתוקצבת כלל על ידי המדינה ובנוסף לכך מעמד עורכי הדין החברתיים אינו מוסדר. לשמחתנו הוועדה אימצה לחלוטין את עמדתנו וסברה כי על האמונים על ההשכלה הגבוהה לטפל במצב זה".

פרופ' ליפשיץ הוסיף כי דיקאני הפקולטות למשפטים במוסדות אקדמיים הזוכים לתקצוב פנו במכתב לראש הוועדה לתכנון ותקצוב במל"ג, פרופ' יפה זילברשץ. לדבריו, הדיקאנים מאמינים כי המצב יתוקן בקרוב, הקליניקות יזכו לתקציב ומעמד הקלינאים יוסדר. "אין למהלך כזה כל קשר לפעילות אם תרצו ולביקורתה על תפקוד הקליניקות באוניברסיטת חיפה", אמר.

ועדת הבדיקה דנה בנוסף גם בנטייה של מרבית האוניברסיטאות בישראל לעודד את חברי הסגל לפרסם מאמרים באנגלית. הוועדה סברה כי מהלך זה אינו ראוי וכי יש לייצר מנגונים הפוכים שיעודדו את חברי הסגל האקדמי בישראל לפרסם מאמרים בעברית שישפרו את המשפט והחברה בישראל. "קיימת מחלוקת ארוכת שנים בין הפקולטה למשפטים בבר אילן לבין הפקולטות העמיתות בכמה אוניברסיטאות אחרות", הסביר ליפשיץ, שבירך על מסקנות הוועדה. "המחויבות של פקולטה למשפטים בישראל ובוודאי של פקולטה המתוקצבת על ידי המדינה היא בראש ובראשנה לשיפור החברה והמשפט בישראל", אמר.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

מנכ"ל "אם תרצו": "מדובר בתופעה רחבה הרבה יותר"

הקליניקות של אוניברסיטת חיפה, בראשן הקליניקה לזכויות האסיר, העניקו סיוע משפטי לאסירים ביטחוניים רבים, בהם כרים יונס שרצח את החייל יאיר תורג'מן ב-2004 וראווי סולטאני מטירה שהורשע בריגול למען חיזבאללה. מחבל נוסף שזכה לייצוג משפטי מהקליניקה הוא ואליד דקה שהשתייך לחוליה שרצחה את החייל משה תמם ב-1984 ועליו נכתבה ההצגה מעוררת המחלוקת "הזמן המקביל".

מנכ"ל "אם תרצו" מתן פלג אמר כי "מאז שחשפה התנועה לפני כשנתיים את בעיית הפוליטיזציה החמורה המתרחשת בקליניקות המשפטיות, עקבנו בדריכות אחר הנושא. הדוח הראשון שפרסמנו חשף את מעורבותו של ארגון עדאלה בקליניקה לזכויות האסיר שהופעלה באוניברסיטת חיפה. מעורבות אשר יצרה מצב שבו הקליניקה ותלמידיה התמקדו בעיקר בהגנה משפטית על מחבלים ולא בדאגה ל-13 אלף אסירים אחרים שניתן היה לסייע להם".

"נותר לקוות שהמסקנות ימומשו ויובילו להרחקת הגורמים הזרים מן האקדמיה"

לדבריו, "בדיונים רבים הוכחנו כי הבעיה לא מתחילה או נגמרת באוניברסיטת חיפה, אלא מדובר בתופעה רחבה הרבה יותר. תנועת 'אם תרצו' דרשה חשיפה ושקיפות מלאה של מממני הקליניקות החיצוניים ושל הארגונים הפועלים בהן בכדי להגן על האקדמיה מפני אינטרסים זרים".

הוא הוסיף כי "מסקנותיה של הוועדה אשר אימצה כמעט לחלוטין את כל דרישותינו, הוכיחו מעל כל צל של ספק עד כמה הבעיה עמוקה ותובעת פתרון. כעת נותר רק לקוות שהמסקנות אכן ימומשו, ויובילו להרחקת הגורמים הזרים מן האקדמיה. מסקנות הוועדה מהוות תיקון היסטורי שיעזור למנוע מארגונים הפועלים מבפנים נגד ישראל במימון ממשלתי זר, לבצע אינדוקטרינציה אנטי-ציונית לסטודנטים תוך ניצולם לטובת אינטרסים פוליטיים זרים".

ח"כ אורן חזן (ליכוד) קרא לעצור את תקצוב הקליניקות המשפטיות עד למימוש מלא של מסקנות ועדת הבדיקה. "מאז ומתמיד היה ברור לנו שמדובר בסוג של 'גיס חמישי'. חבל שראשי אוניברסיטת חיפה ודומיה נרדמו בשמירה או עצמו עין בכוונה. עד למימוש מלא של מסקנות הדוח יש לעצור כל תקצוב לאותן קליניקות ואולי אפילו לסגור אותן כליל", הוסיף חזן. לדבריו בכוונתו ליזום דיון דחוף בנושא בוועדת החינוך של הכנסת.

חבר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) פנה היום ליו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), בבקשה לקיים דיון דחוף בנושא. "אחוזי ייצוג המחבלים של הקליניקות המשפטיות מוכיחים את השתלטותם של ארגוני השמאל הקיצוני על חלק ממוסדות ההשכלה הגבוהה", אמר פורר. לדבריו, הקליניקות המשפטיות "מעדיפות לסייע לרוצחי ישראלים במקום לאלו הזקוקים לכך". עוד אמר פורר כי הוא "מברך את תנועת אם תרצו שממשיכים ליצור איזון במוסדות ההשכלה הגבוהים ושבזכותם נוצר תיקון היסטורי זה".

(עדכון ראשון: 13:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully