וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשירות נתניהו: החרדים עולים על הרכבת ומחפשים את הראש של כץ

28.8.2016 / 8:42

העבודות על תחנת הרכבת בשבת הכניסו את המפלגות החרדיות לקלחת המבעבעת של ראש הממשלה ושר התחבורה. אלא שיהדות התורה, שעמלה קשה לתקן את "גזרות" הממשלה הקודמת, לא מתכוונת ללכת עד הסוף

ספק 500

(כץ: "ביצוע העבודות בסוף השבוע היה נדרש והכרחי")

יותר מ-20 עיתונאים חרדים הגיעו ביום שלישי בשבוע שעבר למשרד ראש הממשלה בירושלים. במשך חמש שעות הם ישבו עם בנימין נתניהו, כחלק מסדרת התדרוכים שהוא עורך לאחרונה לבכירי התקשורת בישראל. ישראל פרידמן, עורך הביטאון החרדי "יתד נאמן" של סיעת דגל התורה, פנה לנתניהו ושאל אותו על תכניותיו בנוגע לעבודות שחברת רכבת ישראל הודיעה כי בכוונתה לבצע בתחנת רכבת השלום בתל-אביב בסוף השבוע האחרון.

נתניהו אמר בתגובה שהוא שומע על כך בפעם הראשונה וכי הוא "מופתע". פרידמן הקשה: "הרי גפני (ח"כ משה גפני, מראשי מפלגת יהדות התורה שדגל התורה שייכת אליה, י"א) שלח מכתב". נתניהו הישיר מבט ליועציו וטען מיד שלא קיבל את הפנייה, הוסיף כי בניהול מדינה צריך לדעת להתפשר וסיפק כדוגמה את חוק הגיוס ומאבק הרפורמים והקונסרבטיבים.

לפי עיתונאים שנכחו בפגישה, נתניהו פנה לאנשיו שיזכרו לטפל בנושא ובסיום "גיחך על כץ". לטענתם, נתניהו אמר: "מה, ישראל כץ יחלל שבת? לא מאמין. ישראל כץ לא יחלל שבת". הסוף ידוע, אבל אולי נתחיל דווקא בספוילר הכי מיותר בסיפור הנוכחי: החרדים לא יפרשו מהממשלה בתגובה לעבודות שבוצעו סביב תחנת הרכבת בתל אביב בשבת.

לקריאה נוספת:
החרדים רוצים פגישה דחופה עם נתניהו: "נדרוש את פיטורי כץ"
"עבודות הרכבת בתל אביב בשבת בוצעו בהתאם לסטטוס קוו"
צפו: העבודות לשדרוג רכבת השלום בתל אביב - ממעוף הציפור

בנימין נתניהו ויעקב ליצמן  מבקרים במבצע חיסונים נגד שפעת    החזירים באיכילוב נובמבר 2009. יותם רונן
הסוף כבר ידוע. נתניהו וליצמן/יותם רונן

גם אחרי שגילו כי "הונו" אותם, וברכבת ישראל לא הפסיקו רק בעבודות שהן בגדר "פיקוח נפש", אלא העבירו צילומים והודעות לעיתונות בשיאה של השבת, הסתפקו ראשי המפלגות החרדיות רק באיומים. את אחד האיומים שיגר סגן שר החינוך מאיר פרוש. "אם ראש הממשלה מעוניין שנמשיך להיות בקואליציה, עליו להפנים שהמושג פיקוח נפש הוא כפי הגדרתו ההלכתית המדויקת", מסר עם צאת השבת.

לחרדים יש הרבה מה להפסיד אם יפרשו מהממשלה. מאז חזרו אליה לפני כשנה וחצי, הם עמלו קשה כדי להחזיר את כל מה שנלקח מהם בממשלת נתניהו-לפיד-בנט. קצבאות ילדים, תקציבים לישיבות, שליטה בחינוך החרדי, חוק גיוס חדש ועוד. "אי אפשר שרק עבודות בשבת יהיו השיקול היחיד אם לפרוש", אומר השר לשעבר שלמה בניזרי מש"ס, "כל עולם התורה עומד על היותם בתוך הממשלה. צריך לדעת מה הגבולות ולפיהם לפעול".

עבודות שדרוג תחנת רכבת השלום בתל אביב, 26 באוגוסט 2016. יותם רונן
"פיקוח נפש צריך להיות לפי ההלכה". העבודות בנתיבי איילון בשבת/יותם רונן

כשבניזרי נתקל באיומים ששיגרו הח"כים החרדים בסוף השבוע האחרון, הוא נזכר ב"פרשת המשחן" שהסתיימה בקיץ 1999 במשבר קואליציוני. ראש הממשלה דאז, אהוד ברק, סירב להיענות לתביעת החרדים להעביר משחנים של חברת החשמל בימי חול כדי למנוע חילול שבת - ובתגובה פרשה יהדות התורה מהקואליציה.

"הרב עובדיה הורה לנו לא לפרוש", נזכר בניזרי, "נבדקו אז כל ההיבטים ההלכתיים וזו הייתה ההחלטה. השאלה למה לא פורשים היום מהממשלה צריכה להיות מופנית בעיקר לאנשי יהדות התורה שאז פרשו. בכלל, הייתי מציע להפסיק לאיים. מזהים את החולשה שלהם. אני בעד להפיל ממשלה על חילול שבת, אבל צריך לדעת מה הגבולות. המפלגות החרדיות צריכות להתגבר, לשנות פאזה, לא לחגוג בהודעות לתקשורת ובהן איומים על פרישה ולחשוב רק על הכותרת בעיתון".

שבת פוליטית

נתניהו היה זה שהצהיר ביום שישי באמצעות דוברו כי "עבודות שדחייתן כרוכה בסיכון חיים יתקיימו כמתוכנן". במוצאי שבת טענו החרדים שבמסגרת העבודות בוצע "חילול שבת מאסיבי", בניגוד לסיכומים. ראשי הסיעות החרדיות - שר הפנים אריה דרעי, שר הבריאות יעקב ליצמן וח"כ משה גפני בחרו דווקא להפנות אצבע מאשימה לשר התחבורה כץ.

ביהדות התורה הביעו דרישה לפיטוריו, אך בש"ס התנערו מהדרישה והסתפקו רק בבקשת פגישה עם נתניהו. לרגע זה היה נראה כי מה שהתחיל כמאבק חרדי על "קדושת השבת", הסתיים בהצטרפות של חלק מהחרדים למאבק הפוליטי בין נתניהו לכץ בתקופה האחרונה, כשהחרדים פועלים בשירות נתניהו.

גם הפעם, בדיוק כמו במאבק החרדי נגד הרפורמים והקונסרבטיבים בכותל המערבי, לתקשורת החרדית היה חלק משמעותי במשחק. היא זו שגררה את הפוליטיקאים החרדים לתוך המאבק נגד העבודות בתחנת הרכבת. לנתניהו ואנשיו היה אינטרס לשתף איתם פעולה ולהפיל כנקמה בכץ את הטענות על "חילול שבת". אבל במקרה הזה התוצאה ידועה מראש: החרדים ימשיכו לשבת בממשלה, כץ כנראה ימשיך לכהן כשר התחבורה והרכבת תמשיך לבצע עבודות בשבת בטענה של "פיקוח נפש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully