וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף איומי החרדים: נתניהו אישר את עבודות הרכבת בתל אביב בשבת

הסיעות החרדיות דרשו לבטל את הקמת התחנה החדשה בעיר בסוף השבוע, אולם ראש הממשלה אישר אותן מאחר שדחייתן "כרוכה בסכנת חיים". עבודות על מסילות אחרות יידחו. נתניהו עקץ את שר התחבורה כץ: העביר לחרדים מסרים לא נכונים

צילום: דוד רוזנטל, עומר שליט, אור כהנא ובועז ווליניץ, כב"ה חוף

(עומס ברכבת בגלל קרון שעלה באש, אתמול)

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הבוקר (שישי) כי עבודות רכבת ישראל בנתיבי איילון יתקיימו בסוף בשבוע כמתוכנן - זאת בתום לילה מתוח של מגעים עם הסיעות החרדיות, שדרשו שיורה על ביטולן בשל השבת. עבודות אחרות שתוכננו יידחו להמשך השבוע.

לשכת ראש הממשלה פרסמה הודעה שבה בישרה על פתרון המשבר הקואליציוני שפרץ, שבמסגרתו "כל העבודות שדחייתן כרוכה בסיכון חיים יתקיימו כמתוכנן, כולל זו בנתיבי איילון". ואולם, העבודות על מסילת הרכבת בקווים נתב"ג-מודיעין ובית יהושע-עתלית יידחו למועד אחר. בנוסף לכך, הודיעה לשכת ראש הממשלה על הקמת ועדה שתהדק את התאום בין משרד התחבורה לסיעות החרדיות שבראשה יעמוד ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה, יואב הורוביץ.

גורמים במפלגות החרדיות אמרו לוואלה! NEWS כי "המשבר מאחורינו. הודעת ראש הממשלה פורסמה בתיאום מלא איתנו. מדובר בהישג שנתניהו מודיע על כך שעבודות שאינן מסכנות חיי אדם לא יבוצעו בשבת ויידחו. נמשיך לשמור על כבודה של השבת ונבדוק אם הטענה שיש עבודות שדחייתן יובילו לסכנת חיים אכן נכונה. אנחנו מברכים על הקמת הוועדה שבמסגרתה וכל לעצור את חילולי השבת ברחבי הארץ". לוואלה! NEWS נודע כי גורמים בלשכת ראש הממשלה העבירו מסרים לחרדים שלא "יחגגו ניצחון" על ההחלטה.

לקריאה נוספת:
כך הפכה התימניאדה באילת לזירת התגוששות בין השרות רגב וגמליאל
מצרים מנעה ממועצת הביטחון לאמץ את דוח הקוורטט – עקב לחץ פלסטיני
נתניהו בשיחות סגורות: "ברק מכשכש בזנב ובונה קאמבק"

ראש הממשלה ושר התחבורה חנכו את קו הרכבת אשקלון-באר שבע, 17 בספטמבר 2015. אליהו הרשקוביץ, פול צלמים
ניסו לגלגל את האחריות זה על זה. נתניהו וכץ, בשנה שעברה/פול צלמים, אליהו הרשקוביץ

ביממה האחרונה התחוללה דרמה פוליטית סביב סוגית העבודות ברכבת. ברקע הדברים מרחף מאבק הכוח המתוקשר בין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ סביב חלוקת הסמכויות בליכוד. ראשי המפלגות החרדיות - שר הפנים אריה דרעי מש"ס, ושר הבריאות יעקב ליצמן וח"כ משה גפני מיהדות התורה - שלחו אתמול בערב מכתב דחוף לראש הממשלה שבו דרשו שייתן הודעה על הפסקת העבודות והתריעו ממשבר קואליציוני. "עבודות אלו, אם יבוצעו בהנחיית ממשלת ישראל תוך חילול השבת בפרהסיה, יהוו תקדים חמור מאוד והפרה בוטה של הסטטוס קוו", כתבו.

הסדרי תנועה זמניים עקב שדרוג תחנת רכבת השלום בתאריכים 26-27.08.2016. דוברות המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
עבודות הרכבת בתחנת השלום בתל אביב/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשטרה

בלשכת נתניהו שלחו את החרדים לדין ודברים עם שר התחבורה כץ. הוא מצדו הבהיר כי מדובר בהחלטה שאינה בסמכותו, אלא בסמכות שר הרווחה חיים כץ האחראי על חוק שעות עבודה ומנוחה. הוא קיים עמם שיחת ועידה שהוגדרה בסביבתו "קשה", שבה הבהיר כי הוא לא מתכוון לבטל את העבודות ולצאת נגד חוות הדעת החד-משמעית של המשטרה. היא קבעה כי קיום העבודות ביום חול עשוי לגרום ל"סכנה ממשית" לחיי אדם, וכי ביטול העבודות הוא לא חוקי ויביא להתקוממות הציבור.

בתגובה, אומרים בסביבת כץ, ראשי הסיעות החרדיות איימו עליו כי יאשימו אותו בציבור החרדי באחריות לעבודות. לטענת מקורבי דרעי, "השיחה הקשה" לא הייתה ולא נבראה, וכי ובמהלך השיחה כץ ניסה לשכנע שרק ראש הממשלה הוא שיכול להחליט על ביטול העבודות בשבת. "הרושם של ראשי הסיעות החרדיות הוא שהשבת נפגעת בשל המאבקים במזכירות הליכוד", בהתייחסם למאבק המתוקשר בשבוע שעבר בין נתניהו וכץ סביב חלוקת הסמכויות בליכוד, ברקע הניסיון של נתניהו וכץ לגלגל את המשבר אחד לשני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך הערב פורסמה חוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שקבעה כי אכן, "דרך המלך" היא באמצעות הסמכות הנתונה בידי שר הרווחה, הממונה על חוק שעות עבודה ומנוחה. ואולם, הובהר כי מדובר "בהחלטה המצויה בסמכות הדרג המדיני". חיים כץ לא הגיב, וכך הכדור חזר לפתחו של ראש הממשלה – שלו יש אפשרות להורות על ביטול העבודות לאחר הצבעה טלפונית בממשלה.

במקביל, ללשכת ראש הממשלה הועברה חוות הדעת המשפטית של המשטרה, שקובעת כי לפי המלצת ראש אגף התנועה ניצב ירון בארי, לא ניתן לחסום את הכביש באמצע שבוע בזמן פעילות של משרדים ומפעלים. זאת משום שהחסימה תוביל לפקקי תנועה בכל אזור גוש דן וכי ביצוע העבודות בשבת עשוי לגרום לסכנה ממשית לחיי אדם.

בלילה ראש הממשלה ניהל שיחות עם כל הגורמים בעלי העניין בניסיון לפתור את המשבר. למחאת החרדים הצטרף גם שר החקלאות אורי אריאל מהבית היהודי, שאמר כי "השבת היא ערך יהודי והקפדה של גופים ממלכתיים שלא לחללה נקבעה כבר בסטטוס קוו. פגיעה של גוף ממשלתי בשבת זה דבר חמור ועלול להוביל למשבר פוליטי".

שר הביטחון אביגדור ליברמן, בסיס תל השומר. 25 ביולי 2016. ראובן קסטרו
תומך בעבודות בשבת. ליברמן/ראובן קסטרו

מנגד, ישראל ביתנו קראה לאפשר את העבודות. "אסור ששיקולים לא ענייניים יתערבו בשיקולים מקצועיים ויביאו לסיכון חיי אדם בכבישים, ולפגיעה בשגרת חייהם של מאות אלפי ישראלים", נמסר ממפלגתו של שר הביטחון אביגדור ליברמן. "מאז ומתמיד מדינת ישראל שומרת על השבת ומכבדת אותה, תוך התנהלות עניינית וביצוע עבודות חיוניות. יש להמשיך ולשמור על כך ולקיים את העבודות כמתוכנן".

בהודעה שפורסמה הבוקר נתניהו הודיע על פתרון המשבר, אך לא שכח לעקוץ את כץ. בהודעה מלשכתו יש הטלת אחריות ברורה על שר התחבורה, ונאמר כי "לאחר שהסיעות החרדיות גילו כי בניגוד למסרים שהועברו אליהן ממשרד התחבורה מתבצעות בשבת עבודות תשתית של רכבת ישראל, הגיעה הקואליציה לסף משבר".

בשבוע שעבר כץ העביר החלטה דרמטית במזכירות הליכוד, הגוף המנהל של התנועה, שמחזקת את כוחה של המזכירות – בראשה עומד כץ, ומחלישה את כוחו של נתניהו, יור התנועה. נתניהו זעם על המהלך ואף איים לפטר את כץ בתגובה, וכץ נאלץ להתקפל ולחזור בו ולהביא למזכירות הצבעה על ביטול ההחלטה, שאושרה מוקדם יותר השבוע.

(עדכון ראשון: 9:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully