וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ארה"ב העבירה לאיראן בחשאי 400 מיליון דולר לפני חילופי השבויים"

לפי וול סטריט ג'ורנל, ממשל אובמה שלח משטחים עמוסים בשטרות של מטבעות זרים במטוס מטען לא מסומן כחלק מפיצויים לטהראן. בוושינגטון הכחישו כי זה קשור לעסקה שהושגה בינואר, אך באיראן טוענים: "זה היה כופר"

צילום: AP, עריכה: יאיר דניאל

ארצות הברית העבירה בחשאי משלוח מזומנים בשווי 400 מיליון דולר לאיראן במקביל לשחרורם של ארבעה אמריקנים שהיו עצורים בטהראן – כך דווח הלילה (רביעי) בוול סטריט ג'ורנל. לפי הדיווח, שהתבסס על גורמים אמריקניים ואירופיים ועל גורמים בקונגרס שתודרכו בנושא, משטחי עץ עמוסים באירו, בפרנקים שוויצרים ובמטבעות אחרים הוטסו לאיראן במטוס מטען לא מסומן. לדברי הגורמים, ממשלו של ברק אובמה רכש את הכספים מהבנקים המרכזיים של הולנד ושל שוויץ.

הסכום הוא החלק הראשון מתוך הסדר על סך 1.7 מיליארדר דולר שאליו הגיעה וושינגטון עם איראן. הסכם הפשרה, שהושג בבית דין בינלאומי בהאג, נועד לפתור את המחלוקת ארוכת השנים סביב עסקאות נשק כושלות שביצעה ארצות הברית עם איראן בטרם נפילתו של השאה ב-1979. המחלוקת הוסדרה במקביל לעסקת האסירים וליישום הסכם הגרעין שנחתם ביולי אשתקד. הנשיא אובמה אישר כי הסוגיה נפתרה ב-17 בינואר, אך לא פירט על העברת המזומנים.

גורמים אמריקניים בכירים, בהם דובר מחלקת המדינה, הכחישו כי היה קשר בין התשלום לבין חילופי האסירים. לדבריהם, התרחשות האירועים במקביל הייתה מקרית ולא תוצאה של עסקת חליפין. לעומת זאת, גורמים אמריקניים אחרים הודו כי צוותי המשא ומתן מטעם איראן אמרו כי הם זקוקים לכסף על מנת להוכיח בארצם כי הם השיגו משהו מוחשי.

לקריאה נוספת בנושא
לפני הסרת הסנקציות: עסקת חילופי שבויים בין ארה"ב ואיראן
כך ניצלה ברגע האחרון עסקת חילופי השבויים בין איראן לארה"ב

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי עם שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף, וינה, 16 בינואר 2016. רויטרס
קרי אמר כי מדובר בפריצת דרך דיפלומטית. זריף ושר החוץ האמריקני, ינואר/רויטרס

מאז העברת מאות מיליוני הדולרים במזומן, משמרות המהפכה באיראן עצרו שאני איראנים נוספים ממוצא אמריקני. גם בעלי אזרחות כפולה מצרפת, מקנדה ומבריטניה נעצרו ברפובליקה האסלאמית בחודשים האחרונים.

העסקה לחילופי אסירים תוארה על ידי הבית הלבן כפריצת דרך דיפלומטית וגורמים אמריקניים אמרו כי וושינגטון הייתה בטוחה שתפסיד בבית הדין לבוררות בהאג, שם ביקשה איראן פיצויים בסך עשרה מיליארד דולר. לדבריהם, ההסדר היה לטובתם של משלמי המסים בארצות הברית. התקשורת באיראן, מנגד, ציטטה גורמים ביטחוניים בכירים שטענו כי מדובר בתשלום כופר.

"לעתים האיראנים רוצים מזומנים מאחר שמאוד קשה להם להשיג גישה לדברים במערכת הפיננסית הבינלאומית", הסביר גורם אמריקני בכיר שעודכן על העברת הכספים. "הם יודעים שזה יכול לקחת להם חודשים רק כדי להבין איך להעביר כסף ממקום אחד לשני".

למרות החשש מכך שהמזומנים שהועברו לטהראן מאז חתימת הסכם הגרעין עלולים לעבור לידי סוריה, חיזבאללה וארגונים אחרים שנתמכים בידיה, ראש סוכנות הביון המרכזית (CIA) אמר בשבוע שעבר כי רובו הושקע במיזמי פיתוח. "הכסף שזורם לאיראן משמש לחיזוק המטבע שלה, למימון המשרדים הממשלתיים ולבניית תשתיות", אמר ג'ון ברנן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully