וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חינוך זה ברגליים, בחוץ, עם המפקדים

2.8.2016 / 8:08

מאז הפוליטרוקים של מלחמת העצמאות, היה בצה"ל רק קצין חינוך ראשי אחד שהצליח להטביע חותם משמעותי בתפקידו: אלעזר שטרן

אלעזר שטרן מצטרף ליש עתיד, ינואר 2015. ראובן קסטרו
איש חינוך הרבה לפני שמונה לקצין חינוך ראשי/ראובן קסטרו

את הסיפור הבא שמעתי לפני כ-12 שנים מפי מי שהיה הסמג"ד שלי בצנחנים, בערב לזכרו של סגן מפקד הפלוגה שבה עשיתי מסלול, סגן מתניה צנוירט. במהלך האינתיפאדה השנייה, עת היה הגדוד נתון בתעסוקה מבצעית בטול-כרם, נדרש הסמג"ד לטפל בתלונת מש"קיות הת"ש והחינוך של הגדוד על שהמ"פ וסגנו לא מתייחסים לבקשותיהן וטוענים כי "בשביל חינוך ות"ש יש מפקדים, והכי כדאי שלא נפריע". הסמג"ד זימן אליו את הסמ"פ לבירור והנחה את המפקדים לעבוד בשיתוף עם המש"קיות, שאכן עושות עבודה חשובה. מתניה, שהיה תחילה נבוך, חייך לבסוף (תמיד היה חיוך נסוך על פניו) ושאל בעדינות את הסמג"ד: "חינוך זה הסברות וסקירות כתובות של מש"קית חינוך? חינוך זה ברגליים, בחוץ עם המפקדים". הוא באמת היה כזה מפקד.

באחרונה מונה תא"ל צביקה פייראיזן, בעברו נווט F-15, לקצין חינוך ראשי אף שלא שירת בחיל החינוך, וכמוהו כל קודמיו. צה"ל הוא צבא לוחם, האתוס שלו בנוי על עקרון צבא העם ועל כך שתפקידו הוא להבטיח את קיומנו. ניכר כי לצבא חשוב למנות לתפקיד קצין שצמח במערך הלוחם, אולם נראה כי מאז הפוליטרוקים של מלחמת העצמאות, אבא קובנר בגבעתי ובני מהרשק בחטיבת הראל, היה בצה"ל רק קצין חינוך ראשי אחד שהצליח להטביע חותם משמעותי בתפקידו: אלעזר שטרן. מבלי להקטין מתרומת קודמיו ומחליפיו, נראה כי איש מהם לא הצליח לבלוט כמותו, גם אם לעיתים חרג מגבולות הגזרה של התפקיד.

"זקנות אין לנו בכלל"

שטרן, שצמח בצנחנים ואף פיקד על בית הספר לקצינים, היה איש חינוך הרבה לפני שמונה לקח"ר. כמ"פ נהג לומר לחייליו כי ניצבות בפניו שתי מטרות בהכשרתם כלוחמים: "הראשונה היא ללמד אתכם לפגוע במטרה, לתפוס מחסה כמו שצריך, לקום להסתער ושוב לפגוע באויב, והמטרה השנייה היא ללמד אתכם לקום לזקנה באוטובוס. כאן מתעוררת בעיה קטנה: מחסות וסלעים יש בשפע בשטחי האימונים שלנו, וגם תחמושת אינה חסרה, ולכן יכולים אנו להדגים לכם זאת. הבעיה היא שאוטובוסים יש פעם בשלושה שבועות וזקנות אין לנו בכלל, לכן תצטרכו להבין זאת מהתנהגותנו הכוללת". טרם קבלת התפקיד הוא אף טען בפני מפקדיו שכמפקד בה"ד 1 כבר שימש כקצין חינוך ראשי של צה"ל.

בתפקיד פעל שטרן נמרצות בשורת תחומים ובהם זהות יהודית, אהבת הארץ וערכים בלחימה. הוא יצא, בין היתר, בקמפיין נגד השתמטות משירות, קידם בקיאות בשירה ובזמר עבריים ודחף לקליטת נערי מקא"ם בקרבי. ההשקעה בחיילים בקשיים, טען אז, היא "המתנה של צה"ל לעולם האזרחי". שטרן גם עסק לא מעט בדילמות מוסריות ופיקודיות, תחום שבניגוד למי שצמח ביחידות העלית, הוא הכיר היטב משירותו בלבנון ובשטחים. זכור לי היטב כיצד בקורס המ"כים שוחחנו באוהל אודות "שולפי החרב ושומריה", איגרת שכתב לזכר אביהוא יעקב, מ"פ בגולני שנהרג בשכם, ועסקה במוסר לחימה נוכח האינתיפאדה השנייה. "חוסננו המוסרי, שגם אם בטווח הקצר גובה מאתנו מחיר דמים יקר, שומר על אופיינו כעם, ובטווח הארוך מחזק את התנהגותו הערכית - פרטים כיחידה, כצבא ואף כחברה".

חריגת שטרן מן השורה מעידה על הכלל. בניגוד לחיל החינוך, שהמשרתים בו תורמים לצבא ולחברה בתחומים רבים, הרי שמפקדו אינו בבחינת המחנך הראשי של הצבא. בצה"ל, כפי שציין סגן מתניה, חינוך זה ברגליים בחוץ עם המפקדים.

גל פרל פינקל הוא חוקר אורח בתכנית צבא ואסטרטגיה במכון למחקרי ביטחון לאומי ומפעיל הבלוג "על הכוונת"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully