וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לעקור מהשורש": לילה עם הלוחמים במרדף אחר הנשק של גל הטרור

30.7.2016 / 0:00

באישון לילה ליד שכם החלו צה"ל ומג"ב במבצע רחב היקף שמייצג גישה חדשה: התמקדות באיתור הסוחרים והיצרנים - במקום החרמת כלי נשק בודדים. הם עצרו ארבעה חשודים והחרימו ארבע מחרטות. "נכנסים ללב לבה של התעשייה"

עריכה: עריכה: שניר דבוש ואביב אירגז

ב-3:00 לפנות בוקר ביום שני שעבר ניתן האות, ושיירה של חטיבת שומרון עשתה את דרכה לעבר הכפרים עוריף ועינאבוס הסמוכים לשכם. המבצע, כחלק ממאבק בייצור נשק אצל הפלסטינים, תוכנן בקפידה במשך חודשיים ויצא לדרך לאחר כמה ביטולים ברגע האחרון. במסגרתו, נעצרו בשני הכפרים ארבעה חשודים והוחרמו ארבע מחרטות.

אין זה מאבק חדש, הוא נמשך כבר שנים, אך עד כה התמקד בחיפושים ליליים אחר כלי נשק בודדים. לאחרונה, הוחלט באוגדת איו"ש להתמקד באיתור יצרני נשק וסוחריו.

השינוי הגיע בעקבות המסקנה כי איתור נשק כה רב הוא סיזיפי מדי, ובתכנית החדשה הכוונה היא להשיג תוצאה בעלת השפעה גדולה יותר. סיבה נוספת היא הצורך למנוע פיגועי ירי דומים לאלה שהתרחשו לאחרונה, שבחלקם המחבלים השתמשו ברובים מאולתרים. דוגמאות לכך הן הפיגוע שבו נרצחו בני הזוג הנקין באוקטובר, הפיגוע במתחם שרונה בחודש שעבר ועוד.

עוד בוואלה! NEWS:
פרץ על מלחמת לבנון השנייה: "לא ניתן לרדוף אחרי כל משגר"
כשהאויב מגיח מאחור: האיום החדש על לוחמי צה"ל ליד עזה
תמורת 200 שקל לחודש: המקום שבו נערכו המחבלים משרונה לפיגוע

נושא: מעצר סוחרי ויצרני נשק פלסטינים באזור שכם בפעילות כוחות הביטחון 11.7.16. שב"כ, מערכת וואלה! NEWS
מתפיסת נשק - לתפיסת מחרטות. מחרטה שנמצאה באזור שכם/מערכת וואלה! NEWS, שב"כ

כדי להוציא את המבצע לפועל החלו אנשי המודיעין של אוגדת איו"ש לאסוף מידע כדי לאתר את המחרטות המשמשות לייצוא נשק ולהחרימן, כדי למצוא את היצרנים ואת סוחרי הנשק. כבר לפני כחודשיים, בעקבות פעילות של משטרת מחוז ש"י, עלו כמה שמות של תושבי עוריף ועינאבוס, בני משפחה אחת, שככל הנראה עוסקים בסחר בנשק. ככל שהמידע התגבש הסתבר כי לא מדובר בעסקנים קטנים אלא בסוחרים בעלי השפעה. מלאכת האיסוף הייתה נרחבת, ובמהלכה עלו ארבעה שמות של מובילים בענף שככל הנראה משתמשים בארבע מחרטות. לאחר שהתברר היכן המחרטות, החלו ההכנות למבצע.

מחרטות נשק נראות ככל מחרטה אחרת, המשמשת לצרכים אזרחיים. לכן, כדי להפליל חשודים בייצור נשק לא די למצוא מחרטות ששייכות להם, אלא יש צורך למצוא גם נשק בהחזקתם כדי לקבוע שהמכונות לא משמשות לפעילות תמימה. כדי להוכיח זאת נמשך איסוף המידע על ארבעת החשודים עד המבצע וכל תנועה שלהם תועדה על ידי צה"ל. ואולם, עבודתם הייתה דיסקרטית ולפחות אחד מהם הצליח להתחמק מכוחות הביטחון כמה פעמים בתקופה האחרונה, בעת שהעביר כלי נשק שבהם סחר.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
נושא: מעצר סוחרי ויצרני נשק פלסטינים באזור שכם בפעילות כוחות הביטחון 11.7.16. שב"כ, מערכת וואלה! NEWS
מאבק ארוך שנים. חלק מהשלל שנמצא במבצע הלילי/מערכת וואלה! NEWS, שב"כ

עד שעת השי"ן נכנסו ויצאו קצינים מלשכתו של מפקד חטיבת שומרון החדש, אלוף-משנה גלעד עמית, שנכנס לתפקידו לפני כחודשיים, כדי לדווח לו כל פרט לגבי תנועתם של ארבעת החשודים. המידע היה כה מעודכן עד שבחטיבה ידעו שאחד מהארבעה מסוכסך עם אשתו ולא ישן בביתו במשך כמה לילות. תצפיתנים שהוצבו על גבעות באזור מגוריו הצליחו לגלות את הכתובת שבה לן בליל המבצע.

כשהגיעה העת יצאו כוחות מגדוד הסיור (גדס"ר) של חטיבת הנח"ל, מיחידת דובדבן, ממשמר הגבול וגורמים נוספים מחטיבת שומרון לעבר שמונת היעדים - ארבע המחרטות וארבעת החשודים. במקביל פעלו גם שלושה צוותי תצפית, שעיניהם לא משו מהחשודים. השיירה הארוכה עברה בכפר חוואר שכמעט כל תושביו היו עדיין שקועים בשינה. ואולם, כמה משכימי קום שמיהרו לעבודה וכבר יצאו לרחוב הופתעו לראות את הכוחות ותהו מה מעשיהם. גם בעוריף ובעינאבוס, שאליהם היו פני הכוחות מועדות, פלסטינים בודדים כבר התעוררו ופגשו בלוחמים.

מג"ד 50 סא"ל גלעד עמית. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה!
עד שעת השי"ן נכנסו ויצאו קצינים מלשכתו. מפקד חטיבת שומרון, אל"מ גלעד עמית/מערכת וואלה!, אמיר בוחבוט

כשהגיעו לכפרים, תוך עשר דקות ובתזמון מושלם הקיפו הכוחות את בתי החשודים ואת המקומות שבהם אוחסנו המחרטות. מח"ט הגזרה פיקח על המבצע ועודכן במכשיר קשר על התקדמות פריסת הלוחמים. הכניסה לבתים ומעצר החשודים נעשו ללא התנגדות, והארבעה ככל הנראה לא היו מוכנים לאירוע. לאחר המעצר וריכוז בני המשפחה בחדר אחד החל חיפוש בבתים, ודיווחים לגביהם זרמו למח"ט בקשר.

באחד הבתים נמצא אקדח, בשני תחמושת. בבית נוסף נמצאה מקדחה שעל פי הראיות שימשה ככל הנראה גם לייצור נשק. המחרטות מוקמו במסגרייה שאינה מעוררת חשד, או במבנה שנטמע בנוף של הכפר - אך בחינה מדוקדקת שלהן הניבה ראיות לייצור נשק. לצד אחת מהן נמצא צינור שיועד להפוך לקנה תוך זמן קצר. ליד אחרת, שהוסתרה באתר בנייה מאחורי עץ זית, נמצאה קת של רובה ותרמיל. בחגורת הבטון של רצפת האתר נמצאו לאחר חפירה קצרה חלקים של רובה מפורק מסוג קרל גוסטב. אחת המחרטות חדישה יותר מהאחרות ומופעלת על ידי מחשב, כך שמפקדי המבצע הביעו ביטחון ביכולתם להבין תוך זמן קצר כמה נשק יוצר בעזרתה, ומאילו סוגים. כך, בכל נקודה - מלבד האנשים והמחרטות - נמצאו גם ראיות שיכולות להוביל להרשעה ברורה.

הנשקים בהם המחבלים השתמשו בפיגוע בקריית ארבע, 14 במרץ 2016. דובר צה"ל
נשק מאולתר וקטלני. רובי קרל גוסטב/דובר צה"ל

לאחר כארבע שעות של המבצע נעצרו ארבעת החשודים: עצאם נאג'ח שריף צפדי, פעיל במנגנוני הרשות הפלסטינית המתגורר בעוריף; עלי נאג'ח שריף צפדי, גם הוא פעיל מנגנוני הרשות הפלסטינית ותושב עוריף; סעדי נאג'ח שריף צפדי, תושב עוריף; ונאג'ח אסעד נאג'ח צפדי, תושב עוריף. כמו כן, נתפסו ארבע המחרטות שחלקן פעלו בכפר עינאבוס הסמוך. בין הנשקים שנתפסו היו נשקים בייצור עצמי מסוג קרל גוסטב, עוזי ו-M-16. אותרו גם תחמושת, מקדחות שעל פי החשד שימשו לייצור כלי נשק, כלי רכב ועוד. על פי ההערכה הארבעה סחרו בציוד זה בכל חלקי הגדה המערבית, ואף עם סוחרי נשק בשטחי מדינת ישראל.

בשומרון מצויות ככל הנראה עוד שלוש מחרטות לפחות שאפשר לקשור לייצור אמצעי לחימה, ובאזורים אחרים בגדה המערבית נמצאות מחרטות נוספות. ככלל, מחרטות אינן אסורות לשימוש וברחבי יהודה ושומרון קיימות עשרות רבות מהן. אגף המודיעין של אוגדת איו"ש מנסה לסמן את אלו המשמשות לייצור נשק ובמערכת הביטחון עמלים כדי להוציאן מכלל שימוש, מתוך תקווה שככל שיותר מחרטות יוחרמו ייצרו פחות נשק ומחירו יעלה.

הגשת כתב אישום נגד מוחמד מחאמרה, חאלד מחאמרה ויונס זין שביצעו את הפיגוע במתחם שרונה, בית משפט השלום בתל אביב. 4 ביולי 2016. מגד גוזני
השתמשו ברובים מאולתרים. המחבלים שביצע את הפיגוע במתחם שרונה בבית המשפט, החודש/מגד גוזני

מחירו של רובה מאולתר עמד עד לאחרונה על 2,500 עד 3,000 שקלים, אך לאחר החרמתן של כמה מחרטות המחיר עלה וכעת הוא עומד על יותר מ-4,000 שקלים. רב סרן לירון פוקס, מ"פ פלוגת החבלה וההנדסה (פלחה"ן) של הנח"ל שהיה אחראי על אחד מיעדי המבצע, הסביר כי באוגדה מקווים כי העלייה במחירים תפגע בתעשיית הנשק הפלסטינית.

"הגענו הלילה לכפר כדי לנסות לעקור את הבעיה מהשורש. באנו וניסנו להיכנס ללב ליבה של התעשייה ולהחרים פה מחרטות, מה שיגרום לעליית מחירי הנשק בשטחים. מצאנו מחרטה בתוך אחד הבתים וכדורים. מצאנו אקדח וכרגע אנחנו עדיין עסוקים פה בחיפושים", תיאר. "מבחינתנו כל עוד מצאנו תחמושת והחרמנו ציוד יקר אני חושב שעמדנו במשימה בצורה מלאה", סיכם.

"כל עוד מצאנו תחמושת והחרמנו ציוד יקר אני חושב שעמדנו במשימה"

המבצע הסתיים ללא אירועים חריגים ולאחר העמסת כל הציוד המוחרם ועליית האור, החלו הכוחות לצאת מהכפרים. העוברים והשבים, שמספרם כבר רב יותר, שוב הגיבו בהשתאות לשיירה, אך המשיכו בשגרת יומם. בחטיבה ריכזו הרכוש המוחרם כדי לאפשר את המשך החקירה שתוביל, כך מקווים, להגשת כתבי אישום נגד הארבעה והחרמת המחרטות לצמיתות.

בהמשך השבוע שעבר נתפסה עוד מחרטה במבצע לילי בא-ראם שבקרבת ירושלים וכן שתי מחרטות באזור חברון. בסך הכול מתחילת שנת 2016 הוחרמו יותר מ-200 כלי נשק ברחבי יהודה ושומרון, וכן 20 מחרטות המשמשות לייצור נשק. לאחר שינה קצרה יחזרו הלוחמים לפעילותם וחיילי המודיעין ימשיכו לנסות לאתר עוד מחרטות, כדי להגביל את יכולת ייצור הנשק והסחר בו וכדי לצמצם ככל שניתן את האפשרות להוציא לפועל פיגועי ירי.

(עדכון ראשון: 21:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully