וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן הכריז על מצב חירום: "יחזק את הדמוקרטיה ושלטון החוק"

פחות משבוע לאחר ניסיון ההפיכה, נשיא טורקיה הכריז על מצב חירום לשלושה חודשים. בנאום לאומה, הוא קרא לאזרחים ולקהילה הבינלאומית "לא לדאוג", והבטיח "לטהר את הנגיפים בכוחות המזוינים"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הכריז אמש (רביעי) על מצב חירום למשך שלושה חודשים, בעקבות ניסיון ההפיכה הכושל בסוף השבוע האחרון. לדבריו של ארדואן, בנאום לאומה ממעונו הרשמי בבירה אנקרה, "מטרת מצב החירום היא לנקוט את הצעדים היעילים ביותר, על מנת להסיר את האיום בהקדם האפשרי", בהתייחסו לאפשרות של ניסיונות הפיכה נוספים.

"נפגשתי הערב עם המועצה לביטחון לאומי, שהחליטה להמליץ על הכרזת מצב חירום", הוסיף ארדואן. לטענתו, מצב החירום "יחזק את ערכינו הדמוקרטיים ואת שלטון החוק". הנשיא הוסיף: "לאומה הזאת יש את הכוח לקבוע את גורלה, וכולם צריכים לדעת זאת. שחקנים פנימיים ובינלאומיים לא צריכים להיות מודאגים ממצב החירום". הוא הוסיף: "טורקיה נתונה למתקפה גדולה יותר מזו שעל מדינות אירופה, אין למדינות אחרות זכות למתוח ביקורת על החלטותינו".

עוד בוואלה! NEWS:
מטוסי קרב טורקיים הוקפצו ליוון: "אותרו שתי ספינות עם מורדים"
שובו של הסולטן: ארדואן חזר לבירה לראשונה מאז ניסיון ההפיכה
אובמה שוחח עם ארדואן והפציר בו: "גלה איפוק עם האחראים למרד"

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן נושא נאום בארמון הנשיאות באנקרה, 20 ביולי 2016. רויטרס
"שמותיהם של המפגינים ייכתבו בהיסטוריה באותיות זהב". ארדואן, הערב/רויטרס

ארדואן הודה לתומכיו שיצאו במהלך סוף השבוע לרחובות הערים, במחאה נגד ניסיון ההפיכה הצבאי, וטען כי "טורקיה הפגינה אחדות חזקה בין הממשל לאומה. שמותיהם של האזרחים שיצאו לכיכרות בשם הדמוקרטיה ייכתבו בהיסטוריה של הדמוקרטיה באותיות של זהב". לדבריו, "אל מול האומה, שלקחה בעלות על המדינה, הנשק של מתכנני ההפיכה לא עשה כלום".

בקריאה לאזרחים, ביקש מהם הנשיא "לא לדאוג". לדבריו, "טורקיה עברה את האתגר הזה, ותצא ממנו מחוזקת". הוא הוסיף: "כנשיא הנבחר וכמפקד העליון, אני אדאג שכל הנגיפים בכוחות המזוינים יטוהרו. הכוחות המזוינים ישרתו את המושלים שלנו, תחת פיקודם ופיקוחם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
תומכי הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן מפגינים בכיכר טקסים באיסטנבול, 20 ביולי 2016. רויטרס
"לאומה הזאת יש את הכוח לקבוע את גורלה". מפגינים בכיכר תקסים/רויטרס

מוקדם יותר העניק ארדואן ריאיון לרשת "אל-ג'זירה" בשפה האנגלית. לדבריו, תוך 12 שעות מתחילת ניסיון ההפיכה, הוא הסתיים ו"המצב חזר להיות תחת שליטה". כמו כן, הוא סיפר כי קיבל את הידיעה הראשונה על ההתרחשויות מגיסו, בעת ששהה במלון במרמריס. "בהתחלה לא ידעתי אם להאמין, אולם ההתפתחויות הוכיחו זאת", אמר. כמו כן, הוסיף ארדואן: "ייתכן שמדינות זרות עומדות מאחורי ניסיון ההפיכה. בבוא הזמן נחשוף את העובדות".

לדבריו, לא ידוע כמה בני אדם היו מעורבים בהפיכה, אולם "ברור כי הם מיעוט בצבא, ואין ספק שהם משתייכים לתנועתו של פתהוללה גולן", בהתייחסות לאיש הדת הגולה בארצות הברית, שנחשב ליריבו של ארדואן. כמו כן, הוא ציין כי אנקרה העבירה לוושינגטון "את כל הראיות שברשותה" בנוגע למעורבותו של גולן לכאורה בפעילות טרור. הנשיא הוסיף כי "פרצה במנגנוני המודיעין" הביאה להסתננות אנשי גולן אליהם.

"החזרת עונש המוות היא בידי העם", הוסיף ארדואן, שהבהיר כי לא יטיל וטו על החלטה בנוגע להטלת עונשי מוות על המעורבים בהפיכה. "הוא רוצה בכך וממתין להחלטת הפרלמנט. אם זו תתקבל, אאשר אותה מיד". כמו כן, תקף ארדואן את נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, וטען: "לו ולדמוקרטיה אין דבר וחצי דבר, הוא הרג אלפים מבני עמו".

(עדכון ראשון: 23:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully