וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תלמיד הומו ניסה להתאבד בגלל הרב לוינשטין"; ריבלין: "די להסתה"

"התזת את המילה סוטים מפיך כקללה מצורעת", תקף הרב המוכר בני לאו, בתגובה לדברים הקשים שאמר ראש המכינה בעלי, "למילים שלנו יש כל כך הרבה כוח, בקש סליחה". הנשיא ריבלין נפגש עם אביה של שירה בנקי והתייחס לאמירות: "הדברים הכאיבו לי מאוד"

צילום: באמצעות אפליקציית 'וואוי', עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין.

(סערת הרב לוינשטיין: דיווח לאולפן וואלה! NEWS)

הרב בני לאו, ראש קהילת בית כנסת הרמב"ן בירושלים, תקף היום (ראשון) את דבריו של הרב יגאל לוינשטיין, ראש המכינה הקדם צבאית בעלי, שהגדיר את קהילת הלהט"ב "סוטים שמטריפים את המדינה ונכנסו לצבא". לדברי לאו, תלמיד תיכון בירושלים ניסה להתאבד בעבר בעקבות דברים דומים שהשמיע לוינשטיין.

"התזת את המילה סוטים מפיך כקללה מצורעת", אמר הרב לאו בסרטון שפרסם, "השתמשת במילים שהן גועל נפש, הוצאת אותם והוקעת אותם אל מחוץ למחנה". לדבריו, "לפני שנתיים, כשהתארחת בתיכון בירושלים, עמדת לפני תלמידים וקראת להומואים בהמות, עד שקם מנהל בית הספר ואמר לך שאתה אורח שלנו וכאן לא מדברים ככה, והפסקת".

עוד בוואלה! NEWS:
"הרב יגאל, אני הומו שלמד במכינה שלך בעלי - ואני מתבייש וכועס"
נשים הן סנטימנטליות, הומואים הם חולים: משנתו של הרב הצבאי לעתיד
יו"ר הבית היהודי בב"ש על ביטול המצעד: "לא רוצים שילדים ייחשפו"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הוקעת אותם אל מחוץ למחנה". הרב בני לאו/מערכת וואלה!, צילום מסך
"טוב יהיה אם הרב יחזור בו מהטחת כינויים פוגעניים וחסרי רגישות כלפי ציבור הכולל בתוכו גם כמה וכמה מתלמידיו"

לאו הוסיף: "מה שלא ידעת הוא שמאחוריך היה תלמיד שהלך לשלוח יד בנפשו. לפני שנה הוא בא לספר לי שכשהוא ראה את הדמות המפוארת שלך ועם כל הקהל שאוהב אותך, שומע אותך מדבר עליו כבהמה – הוא רצה לשלוח יד בנפשו. הרב יגאל, למילים שלנו יש כל כך הרבה כוח, אני מתחנן בפניך, עמוד ותבקש סליחה. תעמוד ותבקש מכל אלפי תלמידיך שישמרו על צלם אלוהים שבאדם".

הרב אמנון בזק, דמות מוכרת בציונות הדתית מישיבת הר עציון, הגיב לדברי הרב לוינשטיין בהודעה שכתב בפייסבוק: "כששמעתי את דבריו של הרב יגאל לוינשטיין, נחמץ לבי בקרבי. בכל מוסדות הציונות הדתית, בוודאי ובוודאי במוסדות שבהם עוברים אלפי תלמידים, ישנם בחורים ובחורות המתלבטים לגבי זהותם המינית שהם לא בחרו בה מרצון, העומדים בפני קשיים עצומים מבחינה רוחנית, משפחתית וחברתית, והנזקקים לתמיכה ולהכוונה באופן מיוחד מפי מנהיגים רוחניים ואנשי חינוך".

לדבריו, "ישנן אפוא שתי אפשרויות, ואיני יודע איזו מהן גרועה יותר: או שתלמידים אלו מעולם לא פנו לרבם במכינה, מפני שהם חשו שהוא לא יהיה במקום להביע אפילו סימפטיה והבנה לקשיים שלהם; או שהם פנו אליו, ואף על פי כן הוא לא חשש לפגיעה שלהם בשעה שהם ישמעו שהוא מכנה אותם 'סוטים'". בזק הוסיף כי "אמנם ייתכן, שהדברים יצאו מפיו ברגע של כעס על כיוונים חדשים הנמצאים בצבא – נושא שבהחלט ראוי לדון בו כשלעצמו – מבלי לעמוד על הנזק החינוכי שיש בהם, אך אם הדבר כך, טוב יהיה אם הרב יבהיר את יחסו לנושא בהקדם ויחזור בו מהטחת כינויים פוגעניים וחסרי רגישות כלפי ציבור הכולל בתוכו גם כמה וכמה מתלמידיו שלו".

מצעד הגאווה בירושלים, יולי 2015. נועם מושקוביץ
"תנועה מטורפת של אנשים". מצעד הגאווה בירושלים, בשנה שעברה/נועם מושקוביץ
"ללא ספק מדובר באנשים מתוקים. יש לי גם מספר תלמידים ששמחתי שהם סיפרו לי על כך והם הולכים לטיפול בנושא"

אביחי רונצקי, הרב הראשי הצבאי, טען כי לוינשטיין "הוא אדם תקיף, ויש סגנונות שונים של התבטאות". לדבריו, "ללא ספק הדבר אסור על פי התורה ואי אפשר לומר אחרת, ומה שצריך לומר צריך לומר, השאלה היא בסגנון".

"ללא ספק מדובר באנשים מתוקים", הוסיף רונצקי. "יש לי גם מספר תלמידים ששמחתי שהם סיפרו לי על כך והם הולכים לטיפול בנושא. הם מקפידים על ההלכה ומבינים שהדבר אסור והם מטפלים בזה. הם לומדים כמו כולם וצריכה להיות אהבה לכולם ללא הבדל".

הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת וחבר מועצת הרבנות הראשית, טען בריאיון לרדיו "גלי ישראל" כי "סוף סוף יש מישהו אמיץ שאומר את הדברים האמיתיים. לעצם העניין, אני חושב שזה נכון. התורה קוראת לסטייה הזו תועבה. אז אנחנו צריכים לקפל את הדגלים שלנו? לקרוע את ספר התורה, לשרוף חלקים ממנו כדי להיות נחמדים בעיני האג'נדות השמאלניות האלה? אם התורה קוראת להם תועבה, מה נקרא להם? נורמליים?".

לדבריו, אני חושב שכל אדם שמאמין באלוקים צריך לומר את זה. לא לפחד. משפחה של שני הומואים או שני לסביות - זה נורמלי ואנחנו צריכים לקפל את הערכים שלנו? אני לא רדפתי אותם, לא שרפתי אותם, לא הרבצתי להם. אני אומר את דעתי". אליהו הוסיף: "אם הם לא יעלבו, יפגעו בנו ויעשו לנו צעדה מתחת לאף, אז לא היה צריך לריב איתם. אבל ברגע שמכריחים אותי לראות את הדגלים וההופעות שלהם בריש גלי אני יכול לומר את דעתי".

הרב שמואל אליהו בבחירות לרבנות הראשית. יולי 2013. נועם מושקוביץ
"מכריחים אותי לראות את הדגלים שלהם". הרב שמואל אליהו/נועם מושקוביץ

הרב יעקב אריאל, רבה של רמת גן ונשיא ארגון חותם, התייחס לסערה סביב דברי הרב לוינשטיין ואמר כי "אולי הסגנון (של הרב לוינשטיין) היה בוטה מדי, ואפשר להתווכח על הסגנון, אבל הבעיה היא בעיה אמיתית וצריך להעמיד אותה בצורה נכונה".

לדבריו, "משפחה נורמטיבית זה אב ואם וילדים. משפחה לא נורמטיבית היא לא משפחה מסודרת ותקינה, ויש לה בעיות פסיכולוגיות ואחרות. יש מקרים חריגים של אנשים שלא מסוגלים להקים משפחה, אז צריך לעזור להם להקים משפחה. יש תרופות, יש טיפול פסיכולוגי ודרכים כאלו ואחרות לעזור להם, אבל צריך להכיר בעובדה שמי שלא יכול להקים משפחה נורמטיבית יש לו בעיה. צריך לפתור את הבעיה וצריך לרחם עליהם, אבל להתגאות בזה ולתת לזה לגיטימציה ברשות הרבים? אין מקום למצעדי גאווה. על מה הם גאים?".

"צריך לפתור את הבעיה וצריך לרחם עליהם. על מה הם גאים?"

ביום שלישי האחרון תקף לוינשטיין במילים קשות את הקהילה הגאה. לוינשטיין נחשב לאחד הרבנים המוערכים בציונות הדתית. כיום הוא משמש כראש המכינה בעלי, ונחשב לרבם של קצינים בכירים רבים, בהם ראש מטה פיקוד מרכז תת-אלוף עופר וינטר ותת-אלוף אופק בוכריס, החשוד באונס. רבנים נוספים סירבו להשיב לפניית וואלה! NEWS ולהתייחס לדבריו של לוינשטיין.

בדברים שנשא לוינשטיין בכנס "ציון וירושלים", הגדיר לוינשטיין את חברי הקהילה הגאה פעם אחר פעם כ"סוטים". "סוטים אני קורא להם", נאם לוינשטיין, "יש פה תנועה מטורפת של אנשים שפשוט איבדו את הנורמליות של החיים והקבוצה הזו מטריפה את המדינה והיא נכנסה לצבא בכל הכוח ואיש לא מעז לפתוח את הפה ולצפצף".

לוינשטיין התייחס לשיעורי הסובלנות המגדרית ששולבו בתכני בית הספר לקצינים. "בבה"ד 1 יש הרצאות של סוטים", אמר. "לפני שנה הצלחנו להפסיק את זה. אמרנו שזה במסגרת פגיעה בזכויות הפרט של הדתיים אבל הנושא לא יורד מסדר היום. היו גם סרטים סביב העניין, היו חיילים שיצאו מהסרטים שהציגו את אורחות החיים של הסוטים ונשפטו".

בישיבה בעלי הביעו תמיכה בלוינשטיין. במכתב שנתלה הבוקר בבית המדרש נכתב בין היתר כי "אנו רוצים לחזק את ידי מורנו ורבנו הרב לוינשטיין, כנגד כל אלו 'אשר פיהם דיבר שווא וימינם ימין שקר, שבמקום להסכית ולשמוע דברי חכמים 'שתו בשמים פיהם ולשונם תהלך בארץ', 'לשון רמיה". במכתב, שפורסם באתר "סרוגים", הוסיפו בוגרי המכינה כי "אנו מתגברים ומתעודדים לנוכח רבותינו שלא יראים ולא חתים לומר את האמת, שאיננה ביישנית ואיננה פחדנית, שעומדים על משמר הנורמליות הישרה ומגנים מכל משמר על כל ערכי חיינו המקודשים והטהורים, שלא נכנעים ומתכבסים במכבסות המילים שמכשירות שרצים והופכות את סדרי החיים".

ריבלין: "מבקש לשוב ולהזכיר לכולם 'חביב אדם שנברא בצלם'"

נשיא המדינה ראובן ריבלין ורעייתו נחמה נפגשו הבוקר עם משפחתה של שירה בנקי שנרצחה במצעד הגאווה בירושלים לפני כשנה ועם נציגי הבית הפתוח בבירה לקראת המצעד שייערך בעיר ביום חמישי. הנשיא התייחס בפגישתו לדברים שנאמרו על ידי לוינשטיין ואמר כי "יש להפסיק את ההסתה נגד הקהילה הגאה וכל גיבוי שהסתה זו מקבלת".

נשיא המדינה ורעייתו עם אורי ומיקה בנקי, ועם מנכ"לית הבית הפתוח שרה קלה- מאיר. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"חשוב שיהיה במצעד כל מי שירצה". הזוג ריבלין עם בנקי ונציגי "הבית הפתוח"/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

הנשיא הדגיש כי "הדברים שנשמעו מפיהם של רבנים, מנהיגים ואנשי רוח הכאיבו לי מאוד. אני מבקש לשוב ולהזכיר לכולם 'חביב אדם שנברא בצלם', אדם באשר הוא אדם ללא הבדל דת, גזע ומין וכולכם יקיריי, חביבים על כולנו עד מאוד. אני בטוח שגם הרבנים, שאליהם נושאים עיניים רבים מתלמידיהם, חלקם חברי הקהילה הלהט"בית בעצמם, ימצאו את הדרך להבהיר שאינם סבורים אחרת".

שרה קלה-מאיר, מנכ"לית "הבית הפתוח" בבירה, עמותה שהוקמה ב-1997 המקדמת פרויקטים חינוכיים ושינוי חברתי וכן מארגנת את המצעד, אמרה לנשיא כי המצעד לא בא להתריס ולא להילחם בבירוקרטיה, "אלא להילחם על החיים של האנשים פה". הנשיא ענה לה ואמר: "חשוב שיהיה במצעד כל מי שירצה, בלי שיהיה מי שיוכל לעצור אותו. כל מי שרוצה יהיה איפה שהוא רוצה במדינת ישראל".

(עדכון ראשון: 14:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully