וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח של הסנאט: כספים של מחלקת המדינה מימנו קמפיין להדחת נתניהו

13.7.2016 / 0:45

דוח של תת-הוועדה לחקירות קבע כי מאות אלפי דולרים הועברו לארגון OneVoice, לימים V15, באופן חוקי - אך הממשל לא הצליח למנוע שימוש במסגרת הקמפיין נגד ראש הממשלה. "מחלקת המדינה התעלמה מתמרורי האזהרה", אמר יו"ר תת-הוועדה

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(בווידאו: ביקור קרי בישראל, נובמבר 2015)

דוח שפרסמה אתמול (שלישי) תת-הוועדה הקבועה לחקירות של הסנאט האמריקני קבע כי המענקים שהעבירה מחלקת המדינה לארגון הישראלי-פלסטיני "OneVoice" תרמו לפעילותו של קמפיין V15, שקרא להדחתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בבחירות האחרונות בשנה שעברה. הדוח מציין בבירור כי הארגון, שפעל לקידום פתרון שתי המדינות, פעל בהתאם לתנאי ההסכם עם מחלקת המדינה האמריקנית, אולם מפנה אצבע מאשימה כלפי וושינגטון, שלא מנעה את השימוש במשאבים ובכלים שהושגו בזכות התרומה האמריקנית בסך מאות אלפי דולרים להשפעה על מערכת הבחירות.

"מחלקת המדינה התעלמה מתמרורי האזהרה ומימנה ארגון פעיל פוליטית בסביבה פוליטית רגישה, מבלי שננקטו אמצעי זהירות מתאימים", טען יו"ר תת-הוועדה, הסנאטור הרפובליקני רוב פורטמן. "זה לא מתקבל על הדעת שנעשה שימוש בכספי מסים אמריקניים על מנת להקים תשתית לקמפיין פוליטי – שהחל מיד לאחר סיום תקופת המענק – נגד מנהיג של אחת מבעלות בריתנו הקרובות ביותר במזרח התיכון".

עוד בוואלה! NEWS:
השרים אישרו את "חוק V15" המגביל מימון גופים חוץ פרלמנטריים
רגע השיא: ההסתערות הגדולה של V15 על תל אביב
העתירה נגד V15 נדחתה: "ספק אם היה צריך להגישה"

V15 בדיזנגוף ת"א משכנעים תושבים לצאת ולהצביע, 17 במרץ 2015.. ניב אהרונסון
"מחלקת המדינה לא הצליחה לחזות את הסיכון". פעילי V15 בתל אביב/ניב אהרונסון

הסנאטורית הדמוקרטית קלייר מקסקיל, חברת תת-הוועדה, הוסיפה כי "בעוד שהדוח לא מצביע על פעילות לא תקינה מצד הממשל, והוא מבטל כל טענות כאלה, הוא בהחלט מדגיש את הכשלים במדיניות של מחלקת המדיניות, שיש להתמודד עמם על מנת להגן באופן המיטבי על כספי משלם המסים האמריקני".

הדוח מציין כי כמה שבועות לאחר פיזור הכנסת בדצמבר 2014, ארגון OneVoice, שקיבל יחד עם מקבילו הפלסטיני קרוב ל-250 אלף דולרים ממחלקת המדינה האמריקנית לטובת פעילותו הפוליטית למען פתרון שתי המדינות, הפך למעשה ל-V15, שמטרתו הייתה להביא לבחירתו של "רק לא ביבי". המענקים הועברו לארגון במשך תקופה של 14 חודשים, עד לנובמבר 2014. בפברואר 2015 נפתחה הבדיקה בעניין.

עוד צוין כי למרות שהעברת המענקים הסתיימה לפני השינוי הארגוני, OneVoice השתמש בפלטפורמות שפיתח במדיה החברתית, ש"הכפילו את גודלן במהלך תקופת המענקים", במסד הנתונים שנועד לשמור על קשר עם פעילים ובוחרים, וברשת הפעילים, שעברו הכשרה מקיפה באותה התקופה – הכול לטובת קמפיין V15.

"האסטרטגיה הייתה ידועה לבכירים במחלקת המדינה"

"המעבר הזה לעיסוק פוליטי בבחירות תאם את האסטרטגיה שפיתחה הנהגת OneVoice, והועברה לבכירים במחלקת המדינה במהלך תקופת המענקים", נכתב בדוח. "גורם במחלקת המדינה שקיבל את התכנית אמר לתת-הוועדה כי הוא מעולם לא בחן אותה". על פי הדוח, ארגון OneVoice "עמד באופן מלא בתנאי ההסכם עם מחלקת המדינה ועם נהלי המענקים. עם זאת, המקרה של OneVoice חושף את הקלות שבה ארגונים יכולים להסב משאבים שנועדו לפעילות ציבורית לפעילות פוליטית".

"מחלקת המדינה לא הצליחה לחזות את הסיכון ולמנוע אותו מראש", עוד צוין בדוח. "OneVoice היה פתוח לחלוטין עם מחלקת המדינה בנוגע לפעילותו הפוליטית בשנת 2013, והיה זה ברור שהארגון ישתמש בכספי המענקים על מנת להקים או לחזק משאבים שעשוי להיות להם שימוש בפעילות פוליטית".

בדוח צוין כי "בקשת המענק של OneVoice בשנת 2013 ציינה שימוש בכספים לטובת כלים סטנדרטיים לקמפיין פוליטי, כולל מסד נתונים לקשר עם פעילים או מצביעים, הכשרת פעילי שטח ונוכחות במדיה החברתית. מיד לאחר תום התקופה, OneVoice השתמש במשאבים אלה כחלק מקמפיין V15, להבסתו של ראש הממשלה נתניהו ב-2015. למרות שהשפעה על בחירות במדינות זרות היא 'קו אדום' מבחינת מדיניות המענקים האמריקנית, הפעילות הזאת הייתה אפשרית במסגרת תנאי המענק".

השר זאב אלקין, ישיבה מיוחדת של הכנסת לציון יום ירושלים. מליאת הכנסת, 1 ביוני 2016. נועם מושקוביץ
"מדינות זרות מנסות לארגן לנו תכניות מסוכנות". אלקין/נועם מושקוביץ

השר לירושלים ולמורשת זאב אלקין הגיב לדוח, וטען כי הוא מעלה ראיות ל"התערבות בוטה ביותר בתהליך הדמוקרטי הישראלי, שרק מוכיחה עד כמה נכונים חוקי השקיפות במימון של מדינות זרות לעמותות פוליטיות". לדבריו, "העם בישראל בוחר ממשלה שתדאג לאינטרסים הלאומיים והביטחוניים של אזרחי מדינת ישראל ולא למימוש התכניות המסוכנות שמדינות זרות מנסות לארגן לנו".

"דוח חמור של הסנאט קובע שחור על גבי לבן שהייתה התערבות ברורה וגסה מצד מחלקת המדינה האמריקנית בענייני הפנים של ישראל", הוסיף ח"כ יואב קיש, למרות לשון הדוח שנמנעת מקביעה כזו. לטענתו, "מדובר בשערוריה - ניסיון בוטה של החלפת שלטון בישראל על ידי כספים מהממשל האמריקני. ממצאי הדוח מחזקים את הצורך להעביר במהירות האפשרית את 'חוק V15' אותו יזמתי. אפעל מול ראשי המפלגות במטרה להעביר את החוק בקריאה ראשונה כבר במושב הנוכחי".

(עדכון ראשון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully