וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עורכי הדין נגד הסנגוריה הציבורית: "מייצגים בחינם כל אחד"

10.7.2016 / 13:20

במכתב חריף טוענת לשכת עורכי הדין כי נאשמים רבים משתמשים בסנגור ציבורי, למרות שהם יכולים לממנו בעצמם. כך למשל זוכים אברג'יל ושולה זקן לייצוג בחינם, למרות היותם בעלי אמצעים. הסנגוריה הציבורית: "טיעונים שלא מגובים בנתונים"

צילום: דניאל בוק, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: שיחה בין שלום דומרני ליצחק אברג'יל, ב-2003)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גם רונאל פישר זוכה לסנגור ציבורי/מערכת וואלה!, צילום מסך

"במקום לדאוג לייצוג נאשמים מועטי יכולת, מוענק ייצוג חינם כמעט לכל דורש על חשבון הקופה הציבורית" - את הדברים הללו כתב יו"ר לשכת עורכי הדין עו"ד אפי נוה במכתב ששלח לאחרונה לשרת המשפטים איילת שקד. במכתב ביקש עו"ד נוה מהשרה לתקן בחקיקה את המצב שנוצר, שבו כמעט כל הנאשמים זוכים לסנגור ציבורי שאת שכר טרחתו משלם הציבור, בשל התרחבות לא פרופורציונאלית של הייצוג על חשבון המדינה.

נוה טוען כי יש תחומים שלמים שמצויים כמעט בלעדית בידיה של הסנגוריה הציבורית כמו מעצרים, ימי מוקד, חקירות משטרתיות, ייצוג חשודים בעבירות ביטחון וייצוג קטינים בוועדות שחרורים. מדובר לדבריו ב"התפתחות מדאיגה ביחס להיקף הייצוג הניתן על ידי הסנגוריה הציבורית, גם לאוכלוסיות שספק אם המחוקק התכוון לתת להם ייצוג על חשבון המדינה והקופה הציבורית".

עוד בוואלה! NEWS:
לאחר פרסום וואלה! NEWS: הרבנות תוכל לשכור עורכי דין חיצוניים
התלונן על כאבים וחולשה - ומת אחרי יומיים מחיידק טורף ברמב"ם
אסיר בליווי מאבטחי שב"כ: אהוד אולמרט ייצא לחופשה מהכלא

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
העבריין יצחק אברג'יל הואשם בקבלת דבר מרמה, קשירת קשר והלבנת הון. ספק 500
שלושה סנגורים על חשבוננו. יצחק אברג'יל/ספק 500

דוגמא לכך היא יצחק אברג'יל שמוגדר כראש משפחת פשע, ונמצא במאסר. למרות שידו משגת, הוא זכאי לסנגור ציבורי. אלא שאברג'יל דרש לבחור את הסנגור הציבורי שייצג אותו וסרב לזה שהוצע לו. לאחר ארבעה חודשים של דיונים עם המדינה בא אברג'יל עם דרישה חדשה - הוא דורש לקבל יותר משני סנגורים ציבוריים, כנהוג בתיקים גדולים.

גם רונאל פישר ביקש ייצוג של סנגור ציבורי. מרבית רכושו חולט בהוראת בית משפט, כך שהיה צריך לוותר על רכבי היוקרה והיאכטות. ואולם, גם לאחר שבית המשפט העליון הפחית את סכום החילוט, פישר עדיין זוכה לסנגור ציבורי.

גם שולה זקן זכתה לייצוג מטעם הסנגוריה הציבורית על אף שמצבה הכלכלי היה רחוק מלהיות גרוע. למעשה, ברגע שהפרקליטות כותבת בכתב האישום כי היא עשויה לעתור לעונש מאסר, הנאשם על פי חוק יכול לדרוש סנגור ציבורי.

הסניגוריה הציבורית מסרה בתגובה: "זה 20 שנה, הסניגוריה הציבורית מעניקה ייצוג הולם ללקוחותיה ופועלת לשמירה על זכויות חשודים, עצורים, נאשמים ואסירים. טרם הקמת הסניגוריה הציבורית, נשפטו רוב רובם של העצורים והנאשמים במדינת ישראל ללא ייעוץ וייצוג משפטי, תוך פגיעה קשה בזכויותיהם. כ-60% מהנאשמים בבתי משפט השלום לא היו מיוצגים, כ-85% מהקטינים שעניינם נדון בבתי המשפט לנוער לא היו מיוצגים, וכ-80% מהעצורים".

"סמכויות הכרוכות בפגיעה בחירות ובכבוד הופעלו כלפי חשודים ונאשמים בלתי מיוצגים, ומדי שנה נגזר דינם של מאות נאשמים מבלי שהיו מיוצגים. תמונת מצב זו התהפכה בעקבות הקמתה של הסניגוריה הציבורית, וכיום הרוב המכריע של העצורים והנאשמים מיוצגים בידי עורך דין", נמסר.

"רוב הנאשמים המיוצגים הם מחוסרי אמצעים"

"על פי נתוני הנהלת בתי המשפט, בעוד פעילות הסניגוריה הציבורית צמצמה באופן ניכר את שיעורי הבלתי-מיוצגים, הרי ששיעורי הייצוג הפרטי נותרו דומים לאלה של טרום הקמתה. כלומר, הסניגוריה הציבורית מייצגת בעיקר חשודים ונאשמים חסרי אמצעים שלא היו מיוצגים טרם הקמתה ושלא היו נעזרים בעורכי דין מהשוק הפרטי קודם לכן".

"סניגוריה הציבורית גם צוות של כמאה סניגורים 'פנימיים' עובדי מדינה וכ-900 סניגורים 'חיצוניים' הפועלים ממשרדיהם הפרטיים. כלומר, להקמתה של הסניגוריה הציבורית הייתה גם תרומה משמעותית לציבור עורכי הדין, והיא הביאה להרחבה של העיסוק בסניגוריה פלילית".

"בדיקה שנערכה במשרד המשפטים, בשיתוף עם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, העלתה כי רוב הנאשמים המיוצגים על ידי הסניגוריה הציבורית הם מחוסרי אמצעים, בשונה מטענות שאינן מגובות בנתונים. יחד עם זאת, הוחלט לאחרונה לבחון מהלך של בדיקת אמצעים כלכליים לנאשמים בתיקים בהם עלות הייצוג היא גבוהה, וחיוב הנאשמים בהשתתפות בעלות, ככל שיימצא שהם בעלי אמצעים".

"פעילות הסניגוריה הציבורית תרמה לקיום מערכת משפט צודקת יותר וחברה הוגנת יותר. כל ניסיון להחזיר את המצב ששרר טרם הקמתה, יביא לפגיעה במערכת המשפט ובציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully