וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות אלפים חוגגים את עיד אל-פיטר: "כולנו מאמינים באלוהים אחד"

לכבוד תום חודש הרמדאן ותחילת חג האכילה, התראיינו אמל ריחן מ"נשים עושות שלום" ופאדי נג'אר ממסעדת "דוזאן" בחיפה לאולפן וואלה! NEWS וסיפרו על השמחה וגם על הקושי בחגיגות החג בישראל. "לכולנו יש מקום על האדמה הזאת אם פותחים קצת את הלב"

צלם: ערן גילוארג וראובן קסטרו, עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין

אחרי חודש של צום הרמדאן החל אתמול (רביעי) העיד אל-פיטר ומוסלמים רבים ברחבי הארץ חוגגים את שבירת הצום. אמל ריחן, פעילה חברתית בארגון "נשים עושות שלום", התארחה באולפן וואלה! NEWS וסיפרה על החודש האחרון, על החג ועל משמעותו.

"מהות החודש היא לא רק לצום מאכילה ושתיה, אלא להתנזר גם ממעשים לא טובים ומחטאים", אמרה ריחן. "אנחנו צריכים לשאוף לכך כל הזמן, כך אנחנו חשים גם בסבלם של העניים, שאין להם מספיק אוכל ושתייה בכל ימות השנה. זה חג חברתי מאוד. בו אנחנו מרבים לבקר אחד את השני ולעזור למי שמצוי במצוקה. זה חודש שעושים בו טוב".

ריחן סיפרה כי מועד חג העיד אל פיטר, שפירושו המילולי הוא "חג האכילה", נקבע לפי הירח. לעתים החג מתקיים לאחר 29 ימי צום ולעתים לאחר 30 ימים. "בחודש האחרון צמנו 16 שעות ביממה. זה היה יותר מדי, בגלל שהשנה מועד הצום נקבע לקיץ. אבל היה בסדר יחסית, למרות הצום".

פלסטינים קונים ממתקים בשוק בעזה לקראת עיד אל-פיטר, אוגוסט 2013. AP
"זו חגיגה שלמה". קונים ממתקים בשוק בעזה לקראת עיד אל-פיטר, 2013/AP

רבים חושבים שכל יום בחודש הרמדאן אמור להסתיים במשתה דשן, אך לדברי ריחן, הצמים אינם מחוייבים בכך. "תודה לאל שיש מי שיכול להרשות לעצמו לשבור את הצום במסעדה או בארוחה גדולה בביתו", אמרה. "אבל לא חייבים לערוך סעודה מפוארת. נהוג להקפיד על שתיית מים ואכילת תמר, כמו שנהג הנביא עליו השלום לאחר שחזר מתפילתו. צריך לנהוג בצניעות כדי להרגיש את האחר, את מי שאין לו אוכל".

ריחן התייחס לפיגועים שאירעו בחודש האחרון. "זה מאוד כואב לשמוע ולראות את התמונות האלה. זה חודש של סלחנות ורחמנות". לדבריה, כמורה בבית הספר הצרפתי ביפו, "בשיטה שלי אני נמנעת מלדבר על פוליטיקה, אני לא אוהבת לדבר על זה כי זה לוקח למקומות לא טובים. אני מלמדת איך לכבד את האחר, איך להעריך, איך לא להבדיל בין אנשים. בעיניי אנחנו כולנו בני אדם, כל אחד מתפלל לפי הדת שלו אבל כולנו מאמינים באלוהים אחד".

פאדי נג'אר, מבעלי מסעדת "דוזאן" הממוקמת בחיפה וממנה נשקף נוף הגנים הבהאים, סיפר כי בחודש האחרון במסעדתו הייתה אווירת חג. "במהלך כל החודש אנשים הגיעו לארוחות מיוחדות. אבל סוף סוף הגענו ליום האחרון וכולם יוצאים לחגוג, לא מוגבלים בשעות האכילה ונהנים ממפגש עם אחרים. במיוחד אצלי במסעדה, שם נפגשים בני כל הדתות, יהודים, ערבים ותיירים מכל העולם. זו חגיגה שלמה".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
חגיגות עיד אל-פיטר, חופי תל אביב, יולי 2015. ראובן קסטרו
חגיגות עיד אל-פיטר בחוף צ'ארלס קלור, בשנה שעברה/ראובן קסטרו

למסעדתו של פאדי מגיעים לחגוג גם פלסטינים תושבי הגדה. "מדי פעם נותנים להם אישורים. אבל היו אצלי במסעדה חברים נוצרים מרמאללה שאמרו שהפסיקו לתת למוסלמים אישורים לצאת, בגלל קומץ של כמה פנאטים שניסו להוציא פיגועים. דאעש לא מייצג אף מוסלמי או נוצרי. אנשים צריכים לחגוג. פנאטים יש מכל עם מכל דת מכל סוג. צריך להסתכל על הגרעין הטוב שיש. בחיפה אנחנו חיים יחד. יש חגיגות של כל בני העדות.

"בדצמבר אנחנו חוגגים את 'החג של החגים' של כל הדתות ועושים שמח. אני חושב שהממשלה צריכה לראות את הטוב ולא להעניש את מי שעושה טוב, כך שישלם מחיר בגלל אחרים. כולנו צריכים להיות סלחנים. אני מקווה שיתנו להם אישורים ומקווה שיבואו עוד מבקרים לחיפה. לכולנו יש מקום והאדמה הזאת, היא לא שייכת לאף אחד. לכולנו יש מקום אם פותחים קצת את הלב".

ריחן הוסיפה כי"לפני חודש רמדאן רציתי ללכת לים ורציתי לקחת אבטיח. אני אוהבת לקחת אבטיח שלם ולחתוך שם. התלבטתי מה לעשות והחלטתי לוותר על האבטיח ולא לקחת סכין. אני יפואית, אני לא מאיימת על אף אחד, אבל לצערי יש אנשים שמסתכלים עלינו בצורה אחרת וחושדים. אולי צריך להזהיר את האנשים שאני לא טרוריסטית אלא רק חותכת אבטיח. זה או לוותר על אבטיח, או לגייס יהודים לחתוך לנו. או לשנות את המצב ולהאמין באחר, שלא כולנו טרוריסטים". לבסוף, סיפרה ריחן כי "ביום שני הבא נערוך בחופה של אשקלון מפגש של נשים בנות כל העדות, וכל אחת תביא את המיוחד לה".

צוותי העובדים במעברים בגבול ירדן תוגברו

רשות שדות התעופה תגברה הבוקר (חמישי) את צוותי העובדים במעברי הגבול בין ישאל לירדן, לקראת יציאתם וחזרתם של נוסעים רבים לרגל חגיגות עיד אל-פיטר, המציין את תום חודש הרמדאן. עד יום ראשון צפוי עומס רב במעברים נהר הירדן, יצחק רבין וטאבה, ובשלושתם יחד יעברו כ-31,000 בני אדם.

מהרשות נמסר כי במעבר הגבול בטאבה יש עומס רב בשעות הבוקר. לכן, מומלץ להגיע אליו בשעות אחר הצהריים או בערב לועקוב באינטרנט אחר שינויים. כמו כן, צוין כי במעבר הגבול בטאבה קיים דיוטי פרי מחודש ושירות שמירה לקניות, כדוגמת השירות הניתן בנמל התעופה בן גוריון

"נערכנו לקלוט את הגידול הצפוי בתנועת הנוסעים ואנו משפרים את השירות עבורם כל העת. רשות שדות התעופה בישראל מבקשת לברך את הציבור המוסלמי ואת אזרחי מדינת ישראל לרגל חג עיד אל-פיטר. מי ייתן והחג יביא באמתחתו שלום ושגשוג לציבור החוגגים ולכל אזרחי מדינת ישראל", נכתב בהודעה מהרשות.

(עדכון ראשון: 22:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully