וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חתן פרס נובל לשלום אלי ויזל הלך לעולמו והוא בן 87

3.7.2016 / 0:28

ויזל היה עיתונאי, פילוסוף וסופר יהודי ניצול שואה. בשנת 1986 זכה בפרס נובל לשלום על פועלו להנצחת זכרון השואה. הוא מת בתום מאבק במחלה קשה בביתו שבארה"ב וייקבר מחר. נתניהו: "שימש קרן אור של אנושיות באפלת השואה"

אלי ויזל, וושינגטון, 2013. AP
פרסם יותר מ-40 ספרים. ויזל/AP

ניצול השואה וזוכה פרס הנובל לשלום, אלי ויזל, הלך אמש (שבת) לעולמו, והוא בן 87. ויזל היה עיתונאי, פילוסוף וסופר יהודי. הוא הותיר אחריו רעייה ובן.

בנימוקי הוועדה שהעניקה לו פרס הנובל בשנת 1986 על פועלו ב"וועדה הנשיאותית לזכר השואה" שאותה הוביל, צוין כי הוא "שליח של האנושות". כמו כן, קבעה הוועדה כי "דרך מאבקו להשלים עם החוויה האישית שלו, של השפלה מוחלטת וזלזול מוחלט באנושיות, כפי שהיה במחנות המוות של היטלר, ודרך העבודה המעשית שלו למען שלום", ויזל העביר "מסר של שלום, של מחילה ושל כבוד אנושי".

עוד בוואלה! NEWS:
הקבינט מתכנס: ישראל לא צפויה "להסיר את הכפפות" בגדה
ארדן במתקפה נגד צוקרברג: "מאז גל הטרור פייסבוק הפכה למפלצת"
פדיה לא זז ממיטת אחותו: השבת של משפחת מרק בבית החולים

תמונה משחרור מחנה הריכוז בוכנוואלד, אלי ויזל שוכב בשורה השניה מלמטה, שביעי משמאל. Creative Commons
תמונה משחרור מחנה בוכנוואלד, שבה נראה ויזל שביעי משמאל בשורה השנייה מלמטה/Creative Commons

במהלך מלחמת העולם השנייה, ויזל, יליד רומניה, איבד את אמו ואת אחותו הקטנה באושוויץ. הוא ואביו הועברו למחנה עבודה, עד שנשלחו לצעדת המוות למחנה בוכנוואלד. לאחר מות אביו, ויזל שרד במחנה עד לשחרורו בידי בעלות הברית, ב-11 באפריל 1945. הוא הועבר לבית יתומים בצרפת לאחר המלחמה, ובשנת 1956 היגר לניו יורק.

הוא החל בפעילותו ככתב וכסופר, ופעל להנצחת מורשת השואה, על ידי פרסום סיפוריהם האישיים של ניצולים. ויזל עצמו כתב יותר מ-40 ספרים. ב-1993 הוא חנך את מוזיאון השואה הלאומי בוושינגטון הבירה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אלי ויזל, וושינגטון, 2015. AP
ויזל בוושינגטון, בשנה שעברה/AP

"הלילה", ספרו הראשון של ויזל, הוא גם המוכר ביותר. הוא פורסם במקור ביידיש, ותיאר את חייו של ויזל הצעיר תחת המשטר הנאצי. בספר, כתב ויזל: "אנחנו חייבים לנקוט צד. נייטרליות מסייעת למדכא, אף פעם לא לקורבן. בכל מקום שבו איש או אישה נרדפים בשל גזעם, דתם או אמונתם הפוליטית, המקום הזה חייב - באותו הרגע - להפוך למרכז היקום".

אבנר שלו, יו"ר יד ושם, מסר כי "אלי ויזל היה בן נאמן לעם היהודי. הוא עשה בחייו רבות כדי לחזק את המשך הקיום היהודי והתפתחות היצירה היהודית". לדבריו, "בהיותו ניצול שואה הוא הקדיש את חייו למסור לעולם את עדותו. הוא עשה זאת באמצעות כשרונו יוצא הדופן הן בכתיבה והן כנואם בחסד עליון. אלי האמין עד יומו האחרון, כי יש לזכור וללמוד את השואה כאירוע ייחודי לעם היהודי שיש לו מסר ערכי אוניברסלי לעולם כולו".

"נתן ביטוי לניצחונה של הרוח האנושית על פני האכזריות"

"מדינת ישראל והעם היהודי מבכים מרה את פטירתו של אלי ויזל", מסר ראש הממשלה בנימין נתניהו, "אלי, אמן המילים, נתן ביטוי באמצעות אישיותו יוצאת הדופן וספריו המרתקים, לניצחונה של הרוח האנושית על פני האכזריות והרוע".

לדברי נתניהו, "באפילת השואה שבה נספו אחינו ואחיותינו - ששת המיליונים – אלי ויזל שימש קרן אור ומופת של אנושיות המאמינה בטוב שבאדם. יצירתו העניפה של אלי אינה משקפת רק את מוראות השואה, אלא מייצגת תקווה ואופטימיות אל מול העלטה של אושוויץ".

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג כתב בדף הפייסבוק שלו: "ויזל היה מענקי הרוח - ראוי שספריו יילמדו בכל בית ספר בארץ ובעולם". לדבריו, "כניצול שואה שעבר את הנורא מכל הפכו ספריו, מחקריו, הגותו ופועלו לגלעד רוחני לנספי השואה ולקחיה וכך ייזכרו מדור לדור".

"זכיתי להכירו עוד מנעוריי ולשוחח עימו ברבות השנים על ספריו, כולל אלה שעסקו ביהדות בכללותה והשפיעו עליי עמוקות", הוסיף. "זכרו המבורך ינון לעד כאחד מגדולי העם היהודי לדורותיו".

הנשיא ראובן ריבלין מסר: "הלילה אנו נפרדים מאחד מגיבוריו של העם היהודי, נפיל אמיתי של האנושות כולה. אלי ויזל גילם את נחישות הרוח האנושית, את היכולת לגבור על הרשע הנורא מכל - ולחיות, כנגד כל הסיכויים". לדבריו, "בחייו היה ללוחם כנגד השנאה באשר היא ועבור האדם הנברא בצלם באשר הוא, ולמורה דרך עבור כולנו. מגדולי בניה של האומה היהודית, שנגע בליבות רבים כל כך ועזר לנו לשוב ולהאמין, בסליחה, בחיים ובשליחותו הנצחית של העם היהודי".

אלי ויזל , 2009. AP
"אבידה גדולה לעם היהודי ולעולם כולו". ויזל/AP

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין הוסיף כי "העם היהודי ברחבי העולם נפרד הלילה בצער מאלי ויזל, אחד האישים היהודיים המרכזיים במאה החולפת". לדבריו, "ויזל זכה בצדק להערכה עצומה כמי שהשכיל להאדיר את שמו של העם היהודי וכמי שמתוך הסבל האישי שלו האיר את ייחודו ואת עוצמתו. אני נפרד גם מידיד אישי שאהבתי ולמדתי ממנו רבות".

הנשיא לשעבר שמעון פרס מסר כי "מותו של ויזל הוא אבידה גדולה לעם היהודי ולעולם כולו". לדבריו, "היה לי הכבוד והזכות להודות לו באופן אישי על שהציל את העולם מאדישותו".

(עדכון ראשון: 22:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully