וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המתיחות על הסיוע הביטחוני: ליברמן יוצא לביקור ראשון בארה"ב

שר הביטחון ייפגש עם שר ההגנה קרטר ועם בכירים נוספים, בזמן שהמו"מ על הגדלת התקציב תקוע. הוא ישתתף בטקס קבלת מטוס ה-F-35 הישראלי הראשון וצפוי להעביר מסר פייסני בתחום המדיני. דיווח לאולפן וואלה! NEWS

עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן

ליברמן: "כל מי שהיה מעורב בפיגוע לא יחמוק מעונש"

שר הביטחון אביגדור ליברמן ינחת היום (ראשון) בוושינגטון, לביקור עבודה ראשון בארצות הברית, שם ייפגש עם בכירים אמריקניים, בהם שר ההגנה אשטון קרטר וראשי הוועדות לשירותים מזוינים ולמדיניות החוץ בסנאט. כמו כן, ביום רביעי ישתתף ליברמן בטקס הגלילה של מטוס הקרב מדגם F-35 הראשון שייקלט בשורות חיל האוויר, וישמע מראשי משלחת משרד הביטחון על ליווי פרויקט מטוס החמקן ועל תכניות נוספות. הוא אף יסייר במפעל "לוקהיד מרטין" - החברה שמייצרת את מטוס ה-F-35 , ובמפעל "אלביט" בארצות הברית.

ביקורו של ליברמן מגיע ברקע המתיחות בין הבית הלבן וירושלים סביב המשא ומתן על היקף הסיוע הביטחוני. בישראל מבקשים סיוע של כ-4.5 מיליארד דולר בשנה, בהשוואה ל-3.2 מיליארד דולר בשנה שאותם היא מקבלת במסגרת ההסכם הנוכחי. זאת בשל מרוץ החימוש במזרח התיכון, הסכם הגרעין עם איראן שישלשל לכיסה מאות מיליארדי דולרים בעשור הקרוב והשינוי במאזן האסטרטגי באזור בשל כניסת כוחות זרים.

עוד כתבות בנושא:
למרות התנגדות הבית הלבן: בית הנבחרים אישר הגדלת הסיוע לישראל
כחלון בדיון דחוף שכינס רה"מ: "לקבל את הצעת ארה"ב על הסכם הסיוע"
הבית הלבן נגד תוספת התקציב שהקונגרס הקצה לישראל

שר הביטחון אביגדור ליברמן בסיור ראשון מאז כניסתו לתפקיד, פיקוד צפון. 7 ביוני 2016. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
ביקור ראשון מאז כניסתו לתפיקד. ליברמן/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

לדברי גורמים במערכת הביטחון, נשיא ארצות הברית ברק אובמה מנסה לכפות על ישראל הסדר חדש, שיכלול את אותו תקציב ישן רק עם אמצעים ומערכות לחימה חדשים שלא נמכרו עד היום, לצד שיתופי פעולה פורצי דרך, בין היתר בתחום המודיעין. מדובר בסוגיות שנסגרו עוד בימיו של שר הביטחון משה יעלון, עת שביקר בארצות הברית.

גורם ביטחוני בכיר במערכת הביטחון הבהיר בשבוע שעבר כי לדעתו אין לדחות את החתימה על ההסכם, זאת בניגוד לעמדת משרד ראש הממשלה. גם שר האוצר משה כחלון, שהשתתף בדיון מסווג בנושא יחד עם בנימין נתניהו, הביע את עמדתו כי מערכת הביטחון תדע להסתדר בתקציב המוצע ולכן יש לקדם את ההסכם לטווח ארוך כבר עתה. על אף שעיקר המשא ומתן מתנהל בין ממלא מקום ראש המועצה לביטחון לאומי (מל"ל) יעקב נגל ליועצת לביטחון לאומי סוזן רייס, יהיה ניתן להבין אם חלה התקדמות דרמטית בשיחות בתום ביקורו של ליברמן.

שר ההגנה האמריקני אשטון קרטר, 9 באוקטובר 2015.. AP
ייפגש עם ליברמן בוושינגטון. שר ההגנה האמריקני קרטר/AP

ליברמן ניסה מאז כניסתו לתפקיד לשכך את החששות שעלו בעולם סביב המינוי, בעקבות התדמית שנוצרה לו כפוליטיקאי קיצוני וניצי. הוא הדגיש את תמיכתו בהקמת מדינה פלסטינית, הביע רצון לקדם מהלכים מדיניים בסיוע מדינות ערב, ופסק כמעט לגמרי להשמיע התבטאויות מתלהמות, כפי שעשה בחודשים שבהם בילה בספסלי האופוזיציה.

בזמן שהיה שר חוץ, היו לליברמן עליות ומורדות במסגרת יחסיו עם וושינגטון. במהלך הקדנציה הראשונה של הנשיא אובמה, הממשל האמריקני כמעט ולא עבד מול ליברמן - שרת החוץ דאז הילרי קלינטון לא התרשמה ממנו במיוחד. עיקר המגעים בין וושינגטון לירושלים התנהלו דרך אישים אחרים, בהם שר הביטחון אהוד ברק וגורמים בכירים במערכת הביטחון.

לעומת זאת, בקדנציה השנייה של אובמה, כאשר ג'ון קרי מונה לתפקיד שר החוץ, הפך ליברמן לדמות אהודה יחסית במחלקת המדינה, בעיקר עקב התמיכה הנחרצת שהביע במאמצי השלום של קרי. ליברמן אמר כי תכנית השלום של קרי - שכללה הקמת מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967 - היא "ההצעה הטובה ביותר שישראל תקבל". קרי בתגובה שיבח אותו על נכונותו לתמוך בפשרות למען השלום.

פגישת אביגדור ליברמן וג'ון קרי בוושינגטון. ספטמבר 2014. Jordan Silverman,
קרי שיבח את ליברמן על תמיכתו בתכנית השלום שהציע. פגישת השניים בוושינגטון, ספטמבר 2014/Jordan Silverman

הביקור הנוכחי של ליברמן יעמיד למבחן את יכולתו לזכות באמונם של הגורמים הבכירים והחשובים בבירה האמריקנית. מיד לאחר מינויו הביע דובר מחלקת המדינה דאגה מהכיוון החדש של הממשלה בישראל, אולם בשבועות שחלפו מאז, הביקורת התחלפה בדממה - ואפילו באופטימיות מסוימת. מרטין אינדיק, שכיהן כשליח המיוחד של קרי לתהליך השלום (ובעבר היה גם השגריר האמריקני בישראל), כתב כי על אף שליברמן "אומר דברים נוראים" יש לזכור כי הוא תמך בתהליך השלום שהוביל קרי - בשעה שקודמו בתפקיד, משה יעלון, לגלג עליו.

מצד שני, בשבוע שעבר הודיע שר הביטחון כי הוא מבטל את אישור הכניסה של בכיר הרשות הפלסטינית מוחמד אל-מדני, שאחראי על הקשרים עם ישראל. אל-מדני ארגן ליו"ר הרשות אבו מאזן מפגשים עם סטודנטים, פוליטיקאים, עיתונאים וקבוצות אחרות מישראל, במטרה לשמור על דיאלוג עם החברה הישראלית למרות הנתק בינו לבין נתניהו. ההחלטה הזו דווחה בכלי תקשורת ברחבי העולם כעדות לקו המדיני הקיצוני של הממשלה החדשה, הפוגעת בגורם פלסטיני שמנסה לקדם דיאלוג והבנה.

הביקור בוושינגטון אמנם יתמקד בסוגיות ביטחוניות, אבל זה לא יהיה מפתיע אם ליברמן ינצל את שהותו בבירה האמריקנית כדי להעביר מסר פייסני יחסית - בין אם בפומבי ובין אם בשיחות הסגורות עם הבכירים שאותם יפגוש - בנושא המדיני. זאת כדי לתקן את הרושם שנוצר עם כניסתו לתפקיד, ולשכנע את בני-שיחו בממשל האמריקני שכדאי להם לטפח קשרים קרובים עמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully