וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות התנגדות הבית הלבן: בית הנבחרים אישר הגדלת הסיוע לישראל

המחוקקים האמריקנים אישרו את חוק ההוצאות הביטחוניות בסך כולל של 576 מיליארד דולרים, בהם יותר מ-600 מיליון דולרים שהוקצו לשיתוף פעולה ביטחוני עם ישראל. החוק עוד צריך לעבור את אישור הסנאט וחתימתו של הנשיא

צילום: רוני כנפו, עריכת תוכן: לירן מוסלי בן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן

בווידאו: ח"כ מייקל אורן בריאיון לאולפן וואלה! NEWS על הסיוע הביטחוני

בית הנבחרים האמריקני אישר אתמול (חמישי) את חוק ההוצאות הביטחוניות, בסך כולל של 576 מיליארד דולרים, בהם 635.7 מיליון דולרים שנועדו לקידום תכנית הטילים האמריקנית-ישראלית המשותפת. החוק עבר בתמיכת 282 מחוקקים מול 138 מתנגדים, למרות התנגדות הבית הלבן, שאיים בהטלת וטו. כמו כן, החוק עוד צריך לעבור את אישור הסנאט.

על פי הדיווח ב"ג'ואיש אינסיידר", הסכום שיושקע בקשרים הביטחוניים עם ישראל כולל 268.7 מיליון דולרים למחקר ופיתוח של מערכות טילים משותפות, 25 מיליון דולרים למחקר ופיתוח של טכנולוגיות לייזר וטכנולוגיות נוספות להגנה מפני טילים ורקטות, 72 מיליון דולרים לרכישת מערכת "כיפת ברזל", ו-270 מיליון דולרים לרכישת מערכות הגנה נוספות. 42.7 מיליון דולרים הוקצו לשיתוף פעולה למטרת פיתוח טכנולוגיות להתמודדות עם איום המנהרות ברצועת עזה.

עוד בוואלה! NEWS:
כחלון בדיון דחוף שכינס רה"מ: "לקבל את הצעת ארה"ב על הסכם הסיוע"
נתניהו מבהיר: "הסיוע האמריקני לא רק שלא יקוצץ - הוא יגדל"
הבית הלבן נגד תוספת התקציב שהקונגרס הקצה לישראל

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון. ישיבת ממשלה, 31 בינואר 2016. עמית שאבי, פול צלמים
"מערכת הביטחון תסתדר עם ההסכם בתקציב הנוכחי". נתניהו וכחלון/פול צלמים, עמית שאבי

לוואלה! NEWS נודע כי שלשום כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו דיון סודי ודחוף בעניין הסיוע הביטחוני האמריקני, שמתעכב כבר חודשים רבים בשל המתיחות בין הבית הלבן לירושלים. לדברי גורמים המצויים בתהליך המשא ומתן עם האמריקנים, שר האוצר משה כחלון לחץ בדיון המצומצם לסגור את ההסכם בטווח הזמן הקרוב לפי ההצעה האמריקנית. כחלון הגדיר את ההצעה האמריקנית חיובית ואמר כי מערכת הביטחון תסתדר עם ההסכם בתקציב הנוכחי.

גורמים במערכת הביטחון שנכחו בדיון הסכימו עם דבריו של כחלון. לדברי הגורמים, כחלון אמר עוד כי יש להימנע ממהלכים שיתפרשו כהתערבות בענייניה הפנימיים של ארצות הברית וכי יש "לחשוב על מחר, בהקשר של הבחירות בארצות הברית והממשל הדמוקרטי".

ישראל העבירה לארצות הברית מסר ברור שלפיו על רקע התחמשות המזרח התיכון ושינוי המאזן האסטרטגי האזורי, בפרט בעקבות החתימה על הסכם הגרעין עם איראן, מצופה כי ארצות הברית תגדיל את היקף הסיוע במיליארד דולר לשנה. נשיא ארצות הברית ברק אובמה דחה את הבקשה, ובוושינגטון התפשטו שמועות כי בירושלים מעדיפים להמתין לנשיא הבא שייכנס לתפקיד בינואר כדי לקדם תקציב מוגדל.

כיפת ברזל, שדרות, 20 בספטמבר 2015. שי מכלוף
72 מיליון דולרים לרכישת המערכת. סוללת "כיפת ברזל" בשדרות/שי מכלוף

שלשום הודיע הבית הלבן כי הוא דוחה את הבקשה לתוספת תקציב של 455 מיליון דולר עבור מערכת ההגנה האווירית של ישראל המשותפת לישראל ולארצות הברית?. בתעשיות הביטחוניות בישראל רואים בהחלטה מסוכנת וטוענים שהיא עלולה לפגוע באופן ישיר ביציבות הפרויקטים, שכן חלק מהתקציב מממן פיתוח ומחקר, וכן את היכולת של צה"ל להצטייד במערכות ולייצא המערכות לחו"ל.

הדיון שכינס נתניהו שלשום בא יום לאחר שהוא ביקש להרגיע את הלחץ בעקבות החלטת הבית הלבן ולהבהיר כי אין כל קיצוץ בסיוע האמריקני. לפי לשכת ראש הממשלה, מדובר בוויכוח פנימי בין הקונגרס לבית הלבן על גודל התוספת השנתית לתכנית ההגנה מפני טילים. אכן, ההתנגדות שהביע הבית הלבן נובעת מכמה סוגיות, מלבד הגדלת התקציב.

בהודעה נמסר כי ראש הממשלה פועל לעגן תוספת זו כחלק מהדיונים על הסכם הסיוע לעשר השנים הבאות. "הסיוע הביטחוני להגנה מפני טילים, לא רק שלא יקוצץ אלא יוגדל", נמסר. "הניסיון להפוך את הדיאלוג עם ארצות הברית לכלי ניגוח פוליטי ישראלי אינו ראוי, וכל ביטויי הפאניקה אינם במקומם".

(עדכון ראשון: 22:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully