וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב חשיפת וואלה! NEWS: בכיר במשרד להגנת הסביבה הושעה מעיסוק בבזן

7.6.2016 / 15:21

מנהל מחוז חיפה במשרד, שלמה כץ, אחראי זה 7 שנים על האכיפה והפיקוח על קבוצת בזן. אלא שלאחר שנחשף כי בת דודתו היא היועצת המשפטית של בזן, הוא לא יורשה לעסוק בקבוצה, ומונתה לו מחליפה

עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן

המשרד להגנת הסביבה השעה היום (שלישי) את מנהל מחוז חיפה של המשרד, שלמה כץ, מעיסוק באכיפה ובפיקוח על קבוצת בזן, הנחשבת לתשלובת המפעלים המזהמת ביותר בארץ. זאת בשל חשש לניגוד עניינים העולה מהעובדה שבת דודתו של כץ היא היועצת המשפטית של תשלובת המפעלים. בכך למעשה יימנע מכץ לעסוק בחברה העיקרית שבתחום אחריותו.

ההחלטה להשעות את כץ התקבלה במסגרת הסדר למניעת ניגוד עניינים עם קבוצת בזן שערכה המחלקה המשפטית של המשרד בעקבות חשיפת וואלה! NEWS על החשש לניגוד עניינים. במקביל הוחלט כי תמר בר-און, מנהלת מקצועית במשרד, תחליף אותו בכל הנוגע לעיסוק בענייני קבוצת בזן. בר-און משמשת במקביל ראש אגף אסבסט ואבק מזיק במטה הארצי של המשרד להגנת הסביבה היושב בירושלים.

עוד על הזיהום בחיפה:
המשרד להגנת הסביבה: הוגבר הפיקוח על המפעלים במפרץ חיפה
בשל הלחץ הציבורי: המשרד להגנת הסביבה חוזר בו מתמיכתו בהרחבת בזן?
חשיפה: כך הסתיר המשרד להגנת הסביבה מהציבור נתוני זיהום במפרץ חיפה

בתי הזיקוק בחיפה, פברואר 2016. ערן גילווארג
הקבוצה המזהמת ביותר בארץ. בתי הזיקוק בחיפה/ערן גילווארג

לפני כחודשיים נחשף כי כץ לא דיווח, כפי שהוא נדרש בתקנות עובדי המדינה, כי הוא מצוי בחשש לניגוד עניינים עם קבוצת בזן. קבוצת בזן במפרץ חיפה היא תשלובת המפעלים הפטרוכימיים המזהמת ביותר בארץ, והיא נמצאת במחוז שנחשב במשרד הבריאות למחוז הסובל מתחלואה עודפת בסרטן בשל זיהום האוויר החריג השורר בו. ואולם, במהלך שבע שנות כהונתו של כץ בתפקיד, שבמסגרתו הוא מנהל את כל תהליך הרגולציה של מפעלים מזהמים, המשיך לנהל באין מפריע את האכיפה ואת הפיקוח הסביבתי על הקבוצה חרף העובדה שבת דודתו, עו"ד מיכל מינצר, משמשת היועצת המשפטית של הקבוצה.

בחודשים האחרונים כץ אף ניהל שימוע לבכירי הקבוצה, בנוכחותה של בת דודתו, בשל עלייה ניכרת בפליטות המזהמים מהמפעלים, ובהם גם חומרים מסרטנים. אף שבתגובתו לחשיפה טען כץ כי כבר בתחילת השימוע הוא הודיע כי עו"ד מינצר היא בת דודתו וכי הוא יבדוק את נושא ניגוד העניינים, פרט מהותי זה אינו מופיע במסמך סיכום השימוע שעליו הוא חתום, יחד עם סמנכ"לית המשרד.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנכ"לית עמותת אל"ס (אזרחים למען סביבה), ליאורה אמיתי, טענה היום כי כץ הוא האחראי הישיר לשורה ארוכה של מחדלים, ובהם העבודה שהמשרד לא חקר אירועים כמו השריפה במפעל "גדיב" של קבוצת בזן ותקלה בפצחן המימני בבתי הזיקוק בספטמבר 2014. לדבריה, המשרד להגנת הסביבה אף קידם את התכניות להרחבת בזן ומסר מידע שקרי לוועדות התכנון הממלכתיות על כך שהמפעלים עומדים בתקנים, וכי בתקופתו של כץ לא נעשתה כל פעולת אכיפה משמעותית נגד הקבוצה.

"יכול מאוד להיות ששלמה כץ מחויב לתפקיד וחושב שהוא עושה אותו על הצד הטוב ביותר, ואולם לו הייתי במקומו, ולנוכח שורת המחדלים הללו, הייתי מפנה את הובלת המחוז – עוד בטרם עולה נושא ניגוד העניינים", אמרה אמיתי. "כך קורה במדינות המתוקנות. אבל אצלנו, כנראה, הנורמות של הנהלת המשרד מאפשרות סגנון ניהולי כושל שכזה. זה לא פחות חמור בעיני מכיוון שהמחיר להתנהלות הכושלת הזו מסכן את הציבור בפגיעה ממשית וחמורה בחיי אדם".

המשרד להגנת הסביבה: "כץ פעל לאכיפה בלתי-מתפשרת"

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "שלמה כץ, מנהל מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה, פעל בשנים האחרונות בצורה נמרצת להפחתת הזיהום מקבוצת בזן באכיפה בלתי-מתפשרת ופתיחת תיקי חקירה פליליים נגד הקבוצה ומנהליה. מאחר שבת דודתו של כץ היא היועצת המשפטית של בזן, נערך באחרונה הסדר ניגוד עניינים ובו נקבע כי תמר בר-און, מהמנהלות המקצועיות במשרד, תמלא את תפקידו כאחראית על הטיפול בענייני קבוצת בזן מטעם המשרד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully