וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדינת הסטארט-אפ נרדמה בשמירה

ד"ר יקי דיין

5.6.2016 / 0:07

הרבה ג'יגה בייט זרמו בנהר החינוך מאז שהחידוש הטכנולוגי הכי גדול בכיתות הלימוד בישראל היה מטול שקפים. במציאות של היום, יש חשיבות ענקית להשקעה בטכנולוגיה בחינוך. דעה

כיתת מחשבים. ShutterStock
השנים השתנו, וגם כיתות הלימוד/ShutterStock

רק לפני כשני עשורים האמצעי הטכנולוגי הכמעט יחיד בכיתת הלימוד בישראל היה מטול שקפים גדול ממדים שדרכו הוקרנו בפלא טכנולוגי בלתי ייאמן - שקפים שצוירו בטושים והוכנו במאמץ רב. העברת השקפים נעשתה לפעמים בצורה ידנית ולפעמים בצורה אוטומטית – אבל בערך שם נעצרה ההתקדמות הטכנולוגית. באותן שנים, אף אחד לא דמיין לעצמו שהסמארטפונים בכיסי התלמידים יהפכו להיות אויבי המורים במאה ה-21 ואף אחד כמובן גם לא חזה שבחינות בבתי ספר יצולמו במצלמות רגישות ויועברו לנבחנים לפני המבחן ממש כמו בסרטי ג'ימס בונד. אלא שהרבה ג'יגה בייט זרמו מתקופת מטול השקפים במורד נהר החינוך וכיום עולם הטכנולוגיות בחינוך השתנה לחלוטין בישראל ובכל העולם.

חייבים לומר, סקטור האדטק (החינוך הטכנולוגי) מעולם לא היה כל כך סוער, בעשור האחרון קפצו ההשקעות בארה"ב בחברות בתחום הטכנולוגיות בחינוך - פי 10 ויותר, והגיעו לסכום שיא של כל הזמנים, $1.85 מיליארד דולר. קפיצה דרמטית זאת מביאה רבים לחשוב - האם אנחנו בעידן של צמיחה מתמשכת בטכנולוגיות בחינוך, או שאנחנו עומדים על סף בועה חדשה?

רבים מאלו המצדדים בטענת הבועה מביאים כראיה את המצב בשטח בבתי הספר - הקושי הרב בהחדרת טכנולוגיות חדשות, התנגדויות הורים, טענות על חוסר תועלת פדגוגית, קשיים תקציביים, מחסור בתשתיות, פערי ידע בין מורים ותלמידים ועוד ועוד.

ארצות הברית אינה המקום היחיד בגלובוס שבו ישנו גידול מרשים בהיקף ההשקעות באדטק. הגידול בסין מרשים לא פחות - ולטענת חברת המחקר הסינית JMDedu הגיע היקף ההשקעות באדטק בסין לסך של 2.03 מיליארד דולר - ועקף לראשונה את הקף ההשקעות בארה"ב. אגב, הגידול החד החל בסין רק לאחרונה - בשנת 2013 - כאשר הממשלה המקומית הכריזה על תחום הדיגיטל כתחום שבו היא מאמינה שיגרום לשינוי במערכות החינוך, ועודדה יזמים להכנס לתחום האדטק.

סצנת הסטארטאפים בישראל תמיד הייתה קשובה להתפתחויות בעולם - ולעיתים אף הקדימה מדינות אחרות ביוזמה ובחדשנות. ממידע שנאסף על ידי "אדטק ישראל" עולה שגם בישראל חלה קפיצה משמעותית בכמות הסטארטאפים באדטק, וכיום ישנם כ- 120 חברות וסטארטאפים בתחום. אך בשונה מהמגמה העולמית, הסיכוי לסטארטאפים ישראליים לקבל מימון בתחום בישראל הינו קלוש ביותר.

אבל מסתבר שלסטארטאפים הישראליים יש מה להציע. חברת "ווריזון" האמריקאית מקיימת בכל שנה תחרות עולמית - ובה מוענק סכום של מיליון דולר לחברה עם הפתרון המבטיח ביותר בתחום החינוך. במשך שנתיים ברציפות זכו בפרס הנחשק שתי חברות ישראליות ( TintTap, Sesame Enable).

צריך להבין, קידום הסקטור הזה הינו משימה לאומית, לא פחות חשובה מהשקעות בתחום הביטחון או הגז. אחת הדרכים המשמעותיות לקדם סקטור זה הינה על ידי יצירת מודעות - הן בעולם והן בבית פנימה, מול משקיעי ההון סיכון והאימפקט-אינבסטמנט בישראל, ומובילי דעה בסקטור העיסקי והציבורי. לדעתי, אין ספק שזו רק שאלה של זמן עד שמגמת ההשקעות באדטק הישראלי תשתנה, אני פונה לשר החינוך, נפתלי בנט, שמכיר היטב גם את תחום החדשנות והייטק, ומבין כמובן את החשיבות בפיתוח הנושא, לחבר את נושא הטכנולוגיות לחינוך, לעודד את הסטארטאפים בנושא החינוך ולהפוך את מדינת ישראל למובילה - גם בתחום הזה.

ד"ר יקי דיין הוא מייסד ומנכ"ל אדטק ישראל. לקראת כנס האדטק הישראלי הראשון, שיתקיים ב-8-9 ביוני בת"א

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully