וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאמנו של ארדואן מונה לראש הממשלה: "צריך לשנות את החוקה"

22.5.2016 / 17:00

שר התחבורה בינאלי יילדרים נבחר פה-אחד לראשות מפלגת השלטון והוא יחליף את דאווטולו, שהסתכסך עם נשיא טורקיה. הוא צפוי לקדם את חזונו של ארדואן למשטר נשיאותי

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

בינאלי יילדרים, שר התחבורה של טורקיה לשעבר, מונה היום (ראשון) לראשות מפלגת הצדק והפיתוח השלטת לאחר שהיה המועמד היחיד. הוא יחליף את ראש הממשלה אחמט דאווטולו, שהתפטר לאחר שנקלע למחלוקות עם הנשיא רג'פ טייפ ארדואן. יילדרים הוא בעל ברית קרוב של ארדואן ובדברים שנשא לפני שנבחר הוא אמר כי המשימה החשובה ביותר שלו תהיה שינוי החוקה והפיכת המשטר הפרלמנטרי לנשיאותי.

עוד הוסיף יילדרים כי על האיחוד האירופי להפסיק את מדיניות ההגירה "המבולבלת" שלו וכי על אנקרה לדעת כיצד מתכננים בבריסל לעשות זאת. לדבריו, טורקיה תמשיך לפעול למען שיפור זכויות האדם וחיזוק הדמוקרטיה במדינה, בין אם היא תצטרף לאיחוד או לא. זאת ברקע ההסכם שנחתם בין הצדדים לעצירת זרם המהגרים ליבשת, שבמסגרתו אמורה טורקיה לקבל פטור מוויזות לאנשי עסקים, אך באיחוד מתנים זאת בביטול חוקים נוקשים נגד טרור שהתקבלו לאחרונה במדינה. באנקרה מסרבים לכך.

לקריאה נוספת בנושא
מקורבו של ארדואן ימונה לראש הממשלה החדש של טורקיה
המשרת הנאמן שניסה לפרוס את כנפיו - עד שסולק על ידי ארדואן

ראש ממשלת טורקיה המיועד, בינאלי יילדרים. רויטרס
בעל בריתו של ארדואן. ראש ממשלת טורקיה החדש יילדרים/רויטרס

יילדרים בן ה-60 צפוי לסייע לארדואן לקדם שתיים ממטרותיו העיקריות – הגדלת סמכויות הנשיא והמאבק במחתרת הכורדית בדרום-מזרח המדינה. הנשיא ותומכיו רואים במעבר למשטר נשיאותי, בדומה לזה הנהוג בארצות הברית או בצרפת, שינוי הכרחי בשל המאבקים הקואליציוניים שפגעו בתפקוד הממשלה בשנות ה-90. מתנגדיו, כולל גורמים בתוך מפלגתו, רואים בכך ניסיון שלו לממש את שאיפותיו השלטוניות.

ראש הממשלה המיועד נכנס לפרלמנט כבר ב-2002, אז מפלגת הצדק והפיתוח זכתה בפעם הראשונה בבחירות. הוא מונה לשר התחבורה ולשר התקשורת וכיהן מאז כמעט ברציפות בתפקיד. קשריו עם ארדואן החלו בשנות ה-90: אז היה יילדרים בעליה של חברת ספנות באיסטנבול וארדואן ראש העיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully