וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח בסוריה: צבא רוסיה מקים בסיס בעיר העתיקה של תדמור

17.5.2016 / 23:10

תמונות לוויין תיעדו את המאמצים להקמת הבסיס, באזור שמוגדר אתר מורשת עולמי. ראש מחלקת העתיקות של הממשל הסורי: "לעולם לא נרשה זאת, אבל בזמן מלחמה השיקולים הביטחוניים מכתיבים את הפקודות". במוסקבה מכחישים את הדיווח

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

צבא רוסיה החל לבנות בסיס חדש בעיר הסורית תדמור, באזורים שמוגדרים אתרי מורשת עולמיים של אונסק"ו – כך עולה מצילומי לווין של חברת "DigitalGlobe", שפורסמו היום (שלישי) בדוח של "יוזמת המורשת התרבותית" של ארגון המחקר האמריקני ASOR. על פי הדוח, הבסיס הצבאי הרוסי נבנה בשולי העיר העתיקה, שניזוקה קשות במהלך עשרת החודשים שבהם ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) החזיק באזור, החל מחודש מאי 2015. משרד ההגנה הרוסי הכחיש את הדיווח.

מאז שכוחות צבא סוריה, בגיבוי כוחות אווירים רוסיים, כבשו מחדש את העיר בחודש מרץ האחרון, הלחימה באזור נמשכת. מאמון עבד אל-כרים, ראש מחלקת העתיקות והמוזיאונים של הממשל הסורי בדמשק, מסר כי נוכחות הכוחות הסוריים והרוסיים בתדמור חשובה על מנת למנוע מדאעש לשוב. לדבריו, הרוסים החלו להקים מבנים, שכוללים משרדים ומרפאות.

עוד בוואלה! NEWS:
הפרו את דממת המוות: תזמורת רוסית ניגנה בהיכל ההוצאות להורג של דאעש
מסמכים סודיים חושפים: דאעש וצבא אסד שיתפו פעולה בשדה הקרב
מתדמור ללונדון: שוחזר שער הניצחון הסורי שהוחרב על ידי דאעש. צפו

צילומי לוויין של בניית בסיס צבאי רוסי בתדמור, סוריה, 2016. ASOR, אתר רשמי
האזור ב-30 במרץ, לאחר שנסוגו כוחות דאעש/אתר רשמי, ASOR
צילומי לוויין של בניית בסיס צבאי רוסי בתדמור, סוריה, 2016. ASOR, אתר רשמי
תחילת העבודות להקמת הבסיס, 22 באפריל/אתר רשמי, ASOR
צילומי לוויין של בניית בסיס צבאי רוסי בתדמור, סוריה, 2016. ASOR, אתר רשמי
האזור כפי שצולם ב-10 במאי/אתר רשמי, ASOR

עבד אל-כרים הבהיר כי לא נעשתה פנייה לארגונו על מנת לבקש רשות להקמת הבסיס, כפי שנדרש בחוק, אולם הוסיף כי הנוכחות הצבאית באזור חשובה בשל קרבתם של לוחמי דאעש לתדמור. "אנחנו מסרבים לתת אישור, גם אם זה היה חדר קטן, ואם זה היה הצבא הסורי, הרוסי או כל אחד אחר", אמר עבד אל-כרים, "לעולם לא נרשה דבר כזה, כי מדובר בהפרה של חוק הארכיאולוגיה".

"בזמן מלחמה, לפעמים לא מקשיבים לרשויות הארכיאולוגיות, והשיקולים הביטחוניים מכתיבים את הפקודות", הוסיף. "ברגע שהמצב ישתפר והשלום יגיע, נקרא באופן פומבי וחד-משמעי לפירוק" הבסיס. אוסמה אל-חטיב, פעיל אופוזיציה מתדמור, הסביר כי מיקום הבסיס הרוסי הוא כמה מאות מטרים מהמקדשים העתיקים ומשער הניצחון של תדמור. כמו כן, לדבריו, יש כמה קברים עתיקים במקום.

כוחות רוסיים בתדמור, סוריה, 14 באפריל 2016. AP
"ברגע שהמצב ישתפר, נקרא לפירוק הבסיס". כוחות רוסיים בתדמור, בחודש שעבר/AP

משרד ההגנה הרוסי הכחיש את הדיווח ומסר כי "אין 'בסיסים חדשים' בשטח תדמור ולעולם לא יהיו כאלה". בהצהרה רשמית של דובר המשרד, גנרל איגור קונשנקוב, נטען: "בתמונות הלוויין מהאזור שפורסמו על ידי אונסק"ו נראה מחנה אימונים זמני של המרכז הבינלאומי לפינוי מוקשים מטעם צבא רוסיה, שהקמתו הזמנית עד לניקוי האזור ממוקשים אושרה על ידי משרד התרבות הסורי וגורמים רשמיים נוספים במדינה".

מאז שרוסיה החלה את מתקפותיה האוויריות בסוריה בחודש ספטמבר 2015, מוסקבה הגבירה את מעורבותה בנעשה בשטח והצליחה לתמוך בכמה פעולות אסטרטגיות מוצלחות של צבאו של הנשיא בשאר אסד. מוקדם יותר השנה טענו הרוסים כי הם מצמצמים את נוכחותם הצבאית במדינה, אולם לא ברור עד כמה זה נעשה בפועל.

(עדכון ראשון: 18:00)

כוחות רוסיים בתדמור, סוריה, 14 באפריל 2016. AP
האזור בפאתי תדמור העתיקה, בחודש שעבר/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully