וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוק השירותים" הוא רק ההתחלה: בדרום ארה"ב יוצאים למלחמה בגייז

13.5.2016 / 22:00

איום במאסר, איסור כניסה לבתי עסק וקנסות. גל החקיקה האנטי-להט"בי ששוטף לאחרונה חלק מהמדינות בדרום ארה"ב חידש את מאבקם בממשל הפדרלי, ומהווה תגובת נגד עוצמתית לפסיקת בית המשפט העליון שאישרה נישואים חד-מיניים. "אנחנו לוקחים את ממשל אובמה לבית המשפט"

צילום: רויטרס

(הממשל מגיב בהנחיה חדשה: אין להפלות טרנסג'נדרים בשירותים בבתי ספר ציבוריים)

גל חקיקה אנטי-להט"בי השוטף לאחרונה חלק ממדינות ארצות הברית חידש שוב את המאבק בין הממשל הפדרלי לבין חלק ממדינות הדרום, שמסרבות להתיישר לפי הרוח הליברלית שהביא עמו הנשיא ברק אובמה בתחום זכויות האזרח, מאז נכנס לבית הלבן לפני כמעט שמונה שנים.

השינוי הדרמטי ביותר – שלמעשה הוליד את תגובת הנגד הנוכחית – היה הפסיקה של בית המשפט העליון בשנה שעברה, שקבעה כי איסור על נישואים חד-מיניים מנוגד לתיקון ה-14 בחוקה של ארצות הברית. המדינות שבהן היו קיימים האיסורים על נישואים בין בני אותו מין נאלצו לבטל אותם, אך לא לפני שיצאו לקרב הבא נגד הקהילה הגאה.

אזרחים חוגגים את ההחלטה על אישור נישואים חד מיניים בכל מדינות ארצות הברית מחוץ לבית המשפט העליון, יוני 2015. רויטרס
הפסיקה שמאשרת נישואים חד-מיניים גרמה לחגיגה שיצרה תגובת-נגד. חברי קהילת להט"ב חוגגים מול בית המשפט ביוני 2015/רויטרס
במיסיסיפי עבר על חוק המתיר למעסיקים לקבוע את המדיניות במקום העבודה בנוגע לקוד לבוש, ולגישה לחדרי שירותים ולמלתחות

במרץ השנה, הפכה קרוליינה הצפונית למדינה הראשונה בארצות הברית שאוסרת על אנשים להשתמש בחדרי שירותים עם יותר מתא אחד, או במלתחות במבני ציבור ובבתי ספר שאינם תואמים את המין הביולוגי שלהם. חוק 2 HB, שזכה כבר לכינוי "חוק השירותים", הוביל לחקיקה או לניסיונות חקיקה דומים ברחבי ארצות הברית – בסך הכול, יש יותר מ-40 הצעות חוק ב-17 מדינות שונות הקוראות להגבלה כזאת או אחרת על זכויותיהם של טרנסג'נדרים ושל הומואים ולסביות.

במיסיסיפי, המושל הרפובליקני פיל בריינט חתם בתחילת החודש שעבר על חוק המאפשר לאנשים להתנגד להעניק שירותי חתונה לבני אותו מין משיקולים דתיים, ומותיר למעסיקים לקבוע את המדיניות במקום העבודה בנוגע לקוד לבוש ולגישה לחדרי שירותים ולמלתחות. בטנסי, המושל הרפובליקני ביל הסלאם אישר חוק עמום ומעורפל, שמעניק ליועצים ולמטפלים אפשרות לדחות לקוחות מסוימים, שפועלים בניגוד ל"עקרונותיהם הבסיסיים ביותר". הסלאם התגונן ואמר כי אין מדובר בחוק המכוון לקבוצה או לאמונה מסוימים, אך די ברור מה הוא כן מאפשר – מניעת מתן שירותים להומואים, ללסביות, לטרנסג'נדרים ולאחרים על בסיס "האמונה".

באלבמה, כמו באלבמה, עיר אחת לקחה את העניין צעד קדימה. מועצת העיר אוקספורד קבעה כי מי שישתמש בשירותים שלא בהתאם למין שבו נולד, עלול לספוג קנסות של 500 דולר או אף להישלח למאסר למשך שישה חודשים. ההחלטה הייתה תקפה גם לעסקים פרטיים ולא רק למבני ציבור, עד שבוטלה בעקבות לחץ ציבורי כבד.

בקרוליינה הדרומית עלתה הצעה דומה לזאת של השכנה מצפון, אך בשלב זה היא טרם זכתה בדי תמיכה כדי לעבור בסנאט של המדינה. החוק אף מרחיק לכת יותר בקובעו כי על מועצות מקומיות במדינה לאסור על בתי עסק מלאפשר לטרנסג'נדרים להשתמש בשירותים על בסיס המגדר שלהם. המושלת ניקי היילי, ששמה הוזכר כמועמדת לסגנית שלו דונלד טראמפ, אמרה כי בעיניה החוק "אינו הכרחי" וכי אין סיכוי רב שיזכה לאישור במהלך השנה הקרובה. במיזורי ובג'ורג'יה חקיקות דומות נדחו על ידי בית הנבחרים והמושל.

הפגנות נגד הומואים ולסביות במקביל למצעד הגאווה בלוס אנג'לס, יוני 2014. GettyImages
יותר מ-40 הצעות חוק ב-17 מדינות שונות הקוראות להגבלה כזאת או אחרת על זכויותיהם של טרנסג'נדרים ושל הומואים ולסביות. הפגנות נגד הקהילה הגאה בלוס אנג'לס, יוני 2014/GettyImages

תומכי הצעדים הללו טוענים כי הם הכרחיים כדי להגן על נשים ועל ילדים בבתי שימוש, וכן על חופש הדת בעקבות אותה פסיקה של בית המשפט העליון, שלא התקבלה בעין יפה במדינות שאולצו לאפשר נישואים בין בני אותו המין. בעקבות מה שהם רואים כהתערבות חריפה של וושינגטון בעניינים שלא נוגעים לה, נוצרה תגובת הנגד החריפה, בניסיון נואש לעצור את התנועה הפועלת למען שוויון זכויות מלא לקהילה הגאה. התירוץ שלהם הוא שמדובר בהגנה על נשים וילדות מפני עברייני מין שיארבו להם בתאי השירותים, אך זהו הסבר קלוש שנועד לכסות על הפחד מהאחר. לפי ארגוני זכויות טרנסג'נדרים, ב-18 מדינות ובעשרות ערים שמאפשרות לאנשים להשתמש בבתי שימוש בהתאם למגדר שאליו הם משתייכים לא נרשמו אירועים חריגים הקשורים לכך.

מנגד, הגל האנטי-להט"בי הוביל כמה מדינות לצאת להגנה על זכויות הקהילה. מושל לואיזיאנה, הדמוקרטי ג'ון בל אדוורדס, חתם על צו נגד אפליה, המגן על זכויותיהם של הומואים, לסביות וטרנסג'נדרים עובדי מדינה ועובדי קבלן, וביטל את ההחלטה של קודמו הרפובליקני שהעניק רשות לעובדי מדינה ולסוכנויותיה השונות שלא לשרת את קהילת הלהט"ב. באורגון התגייס משרד החינוך למען הטרנסג'נדרים ופרסם הנחיה למוסדות החינוך הציבוריים ולפיה עליהם לספק לתלמידים גישה מתאימה לבתי השימוש, למלתחות ולקבוצות הספורט לפי המגדר שאליו הם משתייכים.

הפגנה מול בית המשפט העליון של ארה"ב נגד נישואים חד-מיניים, מאי 2016. GettyImages
הפגנה מול בית המשפט העליון של ארה"ב נגד נישואים חד-מיניים, מאי 2016/GettyImages

אם לשפוט לפי התגובות בקרב אנשי ציבור, אמנים וחברות שונות, ביטול "חוקי השירותים" לא צפוי להיות הליך כה ארוך וממושך בשל הנזק הכלכלי והתדמיתי שהוא עשוי להסב למדינות שיאמצו אותו: קבוצה גדולה זמרים ולהקות רבות – בהם בריאן אדמס, ברוס ספרינגסטין, רינגו סטאר ופרל ג'אם – ביטלו הופעות בקרוליינה הצפונית ובמיסיסיפי במחאה על החוקים נגד הקהילה הגאה; גוגל הודיעה כי לא תשקיע במיזמים בקרוליינה הצפונית עד שיבוטל החוק, ולצדה חברות טכנולוגיה רבות נוספות דוגמת פייסבוק, אפל, אינטל ואחרות, שקראו למושל לסגת.

הפגנה בעד ונגד זכויות להט"ב מחוץ לבית המשפט העליון של ארה"ב, אפריל 2016. GettyImages
הפגנה בעד ונגד זכויות להט"ב מחוץ לבית המשפט העליון של ארה"ב, אפריל 2016/GettyImages
"מחלקת החינוך של אובמה נלחמת בחטיבת ביניים ומתעקשת שעליה לאפשר לנער להתקלח עם נערות. זה שיגעון. זאת לא החלטה הגיונית"

זהו קרב מאסף של השמרנים, שעדיין לא מקבלים את השינוי שעברה ארצות הברית בשנים האחרונות. לצדם יצא הסנאטור טד קרוז, שרק לאחרונה פרש מהמרוץ לראשות המפלגה הרפובליקנית לאחר שמסריו האנטי-ממסדיים והדתיים לא מצאו אוזניים קשובות רבות. קרוז נוצח גם באינדיאנה השמרנית, שם הפסדו המוחץ לטראמפ הוביל להרמת ידיים ופרישה מהמרוץ. "כאב לילדות, אני לא ממש מתלהב מכך שגברים יוכלו ללכת לשירותים עמן", הסביר קרוז את תמיכתו בחוק הדרקוני בקרוליינה הצפונית. "מחלקת החינוך של אובמה נלחמת בחטיבת ביניים ומתעקשת שעליה לאפשר לנער להתקלח עם נערות. זה שיגעון. זאת לא החלטה הגיונית".

מי שמייצגת את המאבק של הממשל, היא התובעת הכללית לורטה לינץ'. לינץ', האפרו-אמריקנית הראשונה להחזיק בתפקיד וילידת קרוליינה הצפונית, רואה בעימות הפדרלי-מדינתי החדש המשך ישיר לאותם מאבקים למען זכויות אזרח מהמאה הקודמת, שכללו את ביטול ההפרדה הגזעית בין שחורים ללבנים. גל "חוקי השירותים" מזכיר במידה מסוימת את "חוקי ג'ים קרואו", שהתקבלו עם תום מלחמת האזרחים כתגובת הנגד לביטול העבדות. היו אלו חוקים שאפשרו את ההפרדה הגזעית במשך כמעט 80 שנה, עד שבוטלו על ידי בית המשפט העליון בשנות ה-60 במאה הקודמת. בין היתר, חוקים אלו אשררו את ההפרדה במוסדות החינוך, באוטובוסים וגם – בחדרי הנוחיות, ששבו לשמש זירה סמלית במאבק למען שוויון זכויות.

המועמד לייצוג הרפובליקנים טד קרוז אוכל דובדבן מהגלידה של בתו קטרין באינדיאנה, אפריל 2016. AP
"כאב לילדות, אני לא ממש מתלהב מכך שגברים יוכלו ללכת לשירותים עמן". טד קרוז באינדיאנה, אפריל 2016/AP

משרד המשפטים בוושינגטון כבר תבע את קרוליינה הצפונית בשל הפרתה את חוק זכויות האזרח, והבהיר כי ינקוט צעדים דומים נגד כל מדינה אחרת שתעביר הגבלות דומות שפוגעים לדבריו בחוק זכויות האזרח שהתקבל ב-1964, לאחר המחאה לביטול האפליה בין לבנים לשחורים. עם זאת, המדינה שבחוף המזרחי לא מוותרת, חרף הקפאת התקציבים הפדרליים הצפויה והנזקים הכלכליים שנגרמו עקב החרם שהטילו אנשי תרבות וחברות רבות עליה.

המושל הרפובליקני פאט מקרורי טוען כי מדובר בהתערבות גסה של הממשל וכבר הגיש תביעת נגד. הקרב בין שני הצדדים צפוי להעסיק את בתי המשפט בתקופה הקרובה, עד שככל הנראה יגיע לפתחו של בית המשפט העליון, בדומה למאבקים קודמים למען זכויות אדם ואזרח. "אנחנו לוקחים את ממשל אובמה לבית המשפט. הם עוקפים את הקונגרס ומנסים לנסח מחדש חוקים ומדיניות לכל המדינה, לא רק לקרוליינה הצפונית", נימק המושל את עמדתו. וושינגטון, בעיניו, דוחפת את האף לתחומים שלא נוגעים לתחום שיפוטה, ולכן מדובר פה בעימות רחב יותר, על הפרדת הסמכויות בכל רחבי ארצות הברית. מבחינת רפובליקנים רבים, אובמה טשטש את הגבול המקודש פעמים רבות, בעיקר עם רפורמת הבריאות ורפורמת ההגירה.

את עמדתו ביחס ל"חוק השירותים" בקרוליינה הצפונית ולחוק המפלה במיסיסיפי, וביחס לנושא בכלל הוא כבר הביע בבירור. "מדובר בחוקים שגויים ויש לבטל אותם", הצהיר הנשיא אובמה כבר בחודש שעבר במהלך ביקורו בבריטניה, שהמליצה לאזרחיה להימנע מביקורים בשתי המדינות הללו בשל המגבלות שהטילו. בחצי השנה האחרונה שנותרה לו בבית הלבן, יהיה זה ככל הנראה המאבק החברתי האחרון של אובמה, שלא נרתע להתגושש עם המדינות השונות באמצעות ניצול סמכויותיו הנשיאותיות עד תומן. "ממשל אובמה עומד לצד הקהילה הטרנסג'נדרית", הצהירה התובעת הכללית בנאומה התקיף והחריג נגד קרוליינה הצפונית. כפי שהוכיח לאורך כהונתו, גם הפעם נשיא ארצות הברית לא מתכוון לוותר במלחמה נגד הדעות הקדומות והדיכוי.

הבית הלבן בצבעי דגל הגאווה, וושינגטון, יוני 2015. רויטרס
הבית הלבן צבוע בצבעי דגל הגאווה, יוני 2015/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully