וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדירת מחבלים לאוניברסיטה ובני ערובה: לוחמי גולני נערכים לתרחיש האימים

30.4.2016 / 10:45

על אף שאינתיפאדת היחידים מתאפיינת בפיגועי דקירה במוקדי חיכוך, תרגלו חיילי גדוד הסיור של גולני חיסול מחבלים שחדרו לקמפוס באריאל והתבצרו בכיתות הלימוד. מפקד הגדוד: "חייב לבודד במהירות את השטח"

צילום: דובר צה"ל, עריכת וידאו: יאיר דניאל

גל הטרור הנוכחי מאופיין ברובו בפיגועי דקירה הנעשים על ידי מפגעים בודדים בנקודות חיכוך, אולם בצה"ל לוקחים בחשבון את כל התרחישים. גדס"ר (גדוד הסיור) גולני, המוצב בגזרת אפרים שבאזור השומרון זה כארבעה חודשים, השתתף בשבוע שעבר בתרגיל מורכב כחלק מייעודו המקצועי, וכחלק מהיערכות הכוחות גם לתרחישי קיצון. מתווה התרגיל כלל חדירת מחבלים לאוניברסיטה באריאל, התבצרות במקום תוך שימוש בנשק חם וחשש מלקיחת בני ערובה בכיתות הלימוד. לדברי מפקד הגדוד, סגן-אלוף יצחק בן בשט, מדובר בתרגיל חשוב שמתמקד בייעוד של פלוגות הסיור והחבלה, שמתמחות בהכלת אירועים ביטחוניים תוך צמצום פגיעה בחפים מפשע.

בשעה 21:30 ניתן האות לתחילת התרגיל. בקשר נשמעת הפקודה "מעגל פתוח", מילת הקוד לחדירת מחבלים להתנחלות תוך ניסיון פגיעה באזרחים. על פי מתווה התרגיל, מגיע דיווח מאוניברסיטת אריאל על חדירה של מחבלים חמושים למתחם העליון של המוסד, תוך שהם יורים לעבר האזרחים הנמצאים במקום. כחלק מהנוהל במקרים אלה, כל הכוחות בגזרה מוקפצים, וגם רכז הביטחון של העיר אריאל וקצין הביטחון של האוניברסיטה מעודכנים באופן מידי. כיתת הכוננות של האוניברסיטה מגיעה ראשונה למקום.

לקריאה נוספת:
משפחת הטילים המדויקים תוצרת כחול-לבן משנה את שדה הקרב
חמאס מאיים בפיגועים נוספים: "הסירו את המצור - או שיהיה פיצוץ"
מעריצים את שרון ונפעמים מרועי קליין: מה צבאות זרים חושבים על צה"ל?

תיעוד: לוחמי גולני מתרגלים חדירת מחבלים לאוניברסיטת אריאל. דובר צה"ל
פלוגות הסיור והחבלה מתמחות בהכלת אירועים ביטחוניים. החיילים בתרגיל/דובר צה"ל

במהלך הנסיעה מהבסיס לאוניברסיטה מתחילים לזרום בקשר פרטים ראשוניים, וסא"ל בן בשט מחלק הוראות לחייליו. על פי המידע שהתקבל מזירת האירוע, המחבלים, שמספרם אינו ברור בשלב זה, חדרו לאוניברסיטה תוך השלכת רימונים וירי מנשק קל, והתבצרו בלפחות שני בניינים. הנסיעה אורכת 11 דקות בלבד, ולכל אורכה המטרה המרכזית היא לנסות ולבנות מפרטי המידע שזורמים בקשר תמונה כמה שיותר ברורה. לדברי מפקד הגדוד, זו נקודת זמן קריטית כדי לא לעשות טעויות לנוכח האינפורמציה הרבה שזורמת לכוחות, ובמצב של אירוע מתגלגל, מכילה לעתים גם פרטי מידע סותרים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

"סוגרים" על המחבלים

הפעולה הראשונה שבן בשט מורה עליה היא בידוד מתחם האוניברסיטה לזירה קטנה ככל שניתן, על ידי פריסת הכוחות שכבר הגיעו למקום במטרה למנוע מהמחבלים להמשיך ולהתקדם לבניינים נוספים. במקביל, הוא פוקד להקפיץ את הגשש הגדודי ולהביאו למקום כדי לנסות לאסוף מידע על מספר המחבלים שחדרו למתחם. בנוסף, התצפיתניות המוצבות בגזרה מתושאלות בנוגע לחדירה ומספר המחבלים שזוהו נכנסים לאוניברסיטה.

כוחות הצבא הראשונים שהגיעו למקום חותרים למגע ומצליחים לנטרל חלק מהמחבלים, אך במקביל, על אף שהמידע עוד לא ברור, נראה כי כמה מחבלים נוספים נמצאים במתחם האוניברסיטה. תוך כדי פעילות הכוחות, כאשר מפקד הגדוד מגיע לזירה, מתכנסים המפקדים לתדרוך מזורז, שבו מוצגת תמונת המצב בשטח.

תרגיל חטיפת שבויים במכללת אריאל – חטיבת גולני. דובר צה"ל
הכוחות נפרסים בשטח כדי לבודד את מתחם האוניברסיטה לכדי זירה קטנה ככל שניתן. התרגיל/דובר צה"ל
תרגיל חטיפת שבויים במכללת אריאל – חטיבת גולני. דובר צה"ל
הכוחות שהגיעו ראשונים חותרים למגע ומנטרלים חלק מהמחבלים. התרגיל באריאל/דובר צה"ל

לאחר שהתמונה כבר יותר ברורה והתקבל עדכון על מספר הפצועים ומספר המחבלים שנוטרלו, מורה בן בשט לחלק מהכוחות "לסגור" על שלושה בניינים במתחם. על יתר הכוחות הוא פוקד להתחיל להיכנס למבנים ו"לטהר" אותם ממחבלים, כיתה אחר כיתה, תוך שהם לוקחים בחשבון אפשרות של הימצאות בני ערובה במקום. במקביל, כוחות הרפואה מתרגלים הענקת טיפול לשלושה אזרחים פצועים בזירת האירוע, וכן לאחד מאנשי כיתת הכוננות של האוניברסיטה.

חיילי הפלס"ר ופלוגת החבלה של הגדוד, המתורגלים בלוחמה בשטח בנוי, מתחלקים בין הבניינים ומתחילים באיתור המחבלים וחיסולם. הכוחות בשטח עוברים בצורה מאובטחת במסדרונות ונכנסים לכל כיתה בהדרגה, כדי לשלול הימצאות מחבלים או כדי לנטרל את אלו שהם מוצאים בתוכה.

תרגיל חטיפת שבויים במכללת אריאל – חטיבת גולני. דובר צה"ל
הכוחות עוברים בצורה מאובטחת במסדרונות. הכוחות באוניברסיטה/דובר צה"ל

מפקד הגדוד נמצא כל העת צעד אחד מאחורי הכוחות, תוך שהוא מפקח ומקבל עדכונים על התקדמות הפעולה. מפקדי הכוחות בשטח מדווחים לו על מספר המחבלים שנוטרלו ובמקביל, מעדכן הגשש הגדודי כי איתר את עקבותיהם של שמונה מחבלים שנכנסו לאריאל מכיוון מזרח. הערכת הגשש תואמת את מספר המחבלים ההרוגים באוניברסיטה, אך למרות זאת, הכוחות מרחיבים את הסריקות במקום, מאבטחים את הבניינים שנשללה הימצאות מחבלים בתוכם ומתקדמים לבניינים נוספים. כמו כן, הגשש מגיע למקום כדי להשוות בין סוליות המחבלים לבין טביעות הנעליים שנמצאו בנקודת הפריצה בגדר.

"אנחנו צריכים להיות מוכנים בכל מקום ובכל שעה"

לדברי בן בשט, על אף שמדובר בתרחיש לא שכיח, זהו תרגיל חשוב ביותר. "בדרך כלל אנחנו רגילים לאירועים שבהם מחבלים באים, דוקרים והכוח מנטרל אותם", הסביר. "עיקר המשימה אז היא לבודד את הזירה אבל האירוע עצמו נגמר די מהר. בתרגיל הזה יש מרכיב של אירוע מתגלגל - האירוע לא נגמר ואתה חייב לבודד במהירות את השטח, להתחיל לאסוף עדויות מהאנשים שהיו במקום ולתת מענה כמה שיותר מהר תוך חתירה למגע".

לאחר שכל מתחם האוניברסיטה טוהר והתרגיל הסתיים, מסכם מפקד הגדוד: "למעשה, תרגלנו תרחיש של חדירת מחבלים מהכפר איסכאכא הסמוך לאוניברסיטה, שפרצו את הגדר האלקטרונית, חדרו למתחם והתחילו במסע הרג. האירוע התחיל לאחר שהתקבל דיווח מאזרחים שהיו במקום ומהסייר באוניברסיטה, שדיווחו על החדירה".

תרגיל חטיפת שבויים במכללת אריאל – חטיבת גולני. דובר צה"ל
היתרון והעוצמה שלנו הם בהשתלטות על מבנים". הלוחמים באוניברסיטת אריאל/דובר צה"ל

לפי מפקד הגדוד, התרחיש בתרגיל נועד לעבוד על שלוש נקודות עיקריות: הגעה מהירה לזירה, הבנת תמונת המצב תוך תחקור האירוע, והזרמת כוחות לשטח במטרה לבודד את הזירה ולנטרל את האיום במהרה. זאת, תוך צמצום כמות הנפגעים ככל האפשר. "היתרון והעוצמה שלנו כגדס"ר הוא בהשתלטות על מבנים, במיוחד במתחמים מורכבים", אמר בן בשט. "כל לוחם סיירת יודע ומתמחה בטיהור מבנים וטיפול באירועים עם בני ערובה. סך הכל החבר'ה עבדו פה על פי סדר הפעולות הנכון והמוכר כדי להגיע כמה שיותר מהר למקום, להבין מה לעשות ולסיים את המשימה על הצד הטוב ביותר".

תרגיל חטיפת שבויים במכללת אריאל – חטיבת גולני. דובר צה"ל
"פעילות גדוד הסיור במהלך התעסוקה המבצעית בגזרה כוללת יצירתיות". החיילים בתרגיל/דובר צה"ל

לדברי בן בשט, יש חשיבות גדולה להבנה של החיילים את הצורך להיות ערוכים לכל תרחיש. "אנחנו צריכים להיות מוכנים בכל מקום ובכל שעה לכך שזה יקרה, ולכן אנחנו מתרגילים כל העת במתחמים של יישובים בגזרה תרחישים מעין אלו", הסביר.

ככלל, אומר בן בשט, פעילות גדוד הסיור במהלך התעסוקה המבצעית בגזרה כוללת יצירתיות רבה, במיוחד לנוכח העובדה שמדובר בסדר כוח קטן יותר משל גדוד רגיל. "אנחנו מותחים את היריעה לכל הקצוות", אמר, והוסיף שהאתגר שעומד בפני הגדס"ר הוא לתת מענה אחר מזה שנותנים יתר הגדודים. "זה בא לידי ביטוי בעיקר במענה בעומק השטח ולא רק בפריסת כוחות בנקודות החיכוך במטרה לעצור את האיום עוד כשהוא יוצא מהכפר, בניגוד לגדודים אחרים שמתעסקים הרבה בקצה, באבטחת נקודות החיכוך עצמן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    8
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully