וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הנשיא הכי יהודי": מה הפך את אובמה לראשון שעורך סדר בבית הלבן?

22.4.2016 / 22:40

השנה יציין אובמה בפעם האחרונה בכהונתו את חגיגת ליל הסדר המסורתית. הסיבות שהביאו אותו ליצור תקדים ולהכניס את הארוחה לבית הנשיאותי, טמונות בהזדהות עם המסר של סיפור יציאת מצרים והסדר הראשון שערך בימי הקמפיין

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(אובמה: "האנטישמיות נמצאת במגמת עלייה, כולנו יהודים", יום השואה הבינלאומי בינואר האחרון)

יהודים ברחבי העולם שואלים הערב (שישי) בניגון המוכר "מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות?". להגדה יש את התשובות שלה, אבל עבור המשתתפים בארוחת ליל הסדר המסורתית בבית הלבן, תהיה לשאלה הזו משמעות מיוחדת השנה. מאז שנת 2009 נערכת מדי שנה חגיגת ליל סדר בהשתתפות הנשיא ברק אובמה, עם כל המרכיבים המוכרים –מקריאת ההגדה ועד למציאת האפיקומן. השנה, יחגגו בבית הלבן את הסדר בפעם האחרונה, לפחות בתקופת כהונתו של אובמה.

אובמה הוא הנשיא הראשון בתולדות ארצות הברית שהכניס את ליל הסדר לתוך הבית הלבן. נשיאים קודמים אמנם הקפידו לשלוח ברכה לקהילות היהודיות, ובתקופות של בחירות גם להצטלם טועמים מצה עם חרוסת, אבל אף אחד מ-43 האישים שכיהנו בתפקיד לפני אובמה, לא חגג ליל סדר בתוך הבית הנשיאותי. אובמה לא רק יצר בכך תקדים, הוא הקפיד לחזור על המסורת הזו שנה אחר שנה, במה שהפך לאחד האירועים הייחודיים ביותר בוושינגטון.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
מאיזו שפה המילה "אפיקומן" ומי באמת יצא ממצרים? חידון פסח
בני ערובה בלב המדבר: ניצולי העינויים בסיני "התחננו למות"
"הסנדק" של אמ"ן: איש הצללים שמחליט מתי יופצץ הבונקר של נסראללה

נשיא ארה"ב ברק אובמה נואם בבית הלבן, דצמבר 06 2015. רויטרס
חשוב לו להכיר לבנותיו את סיפור יציאת מצרים. אובמה/רויטרס

הסדר של אובמה השנה לא ייערך בתאריך הנכון, שכן הנשיא שוהה בסוף השבוע בביקור בבריטניה. בבית הלבן לא מתרגשים מכך משום שגם ב-2009 הוא נערך באיחור של יום, וזאת כדי לאפשר למוזמנים היהודים לחגוג את החג עם משפחותיהם, ובמקביל להשתתף באירוע של הנשיא והגברת הראשונה. בכיר בבית הלבן אמר בשבוע שעבר כי "אין מה לדאוג, הסדר השנה ייערך כמתוכנן עם חזרתו של הנשיא מהביקור באירופה".

ליל הסדר של אובמה כולל לרוב קבוצה מצומצמת של כ-20 מוזמנים, בעיקר עוזרים קרובים וחברים אישיים של אובמה ושל רעייתו, מישל. לאירוע לא מוזמנים כמעט פוליטיקאים או בכירים בארגונים יהודיים. מי שכן משתתפות בו בדרך כלל הן סאשה ומאליה, בנותיהם של הזוג אובמה. בביקורו בישראל בשנת 2013, אובמה התייחס לנושא ואמר כי אחת הסיבות לכך שחשוב לו לערוך את ליל הסדר בבית הלבן, היא להכיר לבנותיו את סיפור יציאת מצרים ואת המשמעויות החברתיות וההיסטוריות שלו.

הנוכחים קראו מתוך ההגדה – "לשנה הבאה בירושלים", אובמה חייך והוסיף – "לשנה הבאה בבית הלבן"

אז איך ייתכן שדווקא ברק אובמה, הנשיא השחור הראשון בתולדות ארצות הברית, זה ששמו האמצעי הוא חוסיין ושגדל בהוואי הרחוקה, הוא שהכניס את חג החירות היהודי אל תוך הבית הלבן? תחילתו של הסיפור הוא באפריל 2008, במהלך הקמפיין של אובמה לנשיאות. אובמה התמודד אז על הנהגת המפלגה הדמוקרטית מול הילרי קלינטון. המאבק היה צמוד, ובאמצע אפריל שני המועמדים מצאו את עצמם מתרוצצים ברחבי מדינת פנסילבניה, דרומית לניו-יורק, שההצבעה בה נערכה זמן קצר אחרי פסח. כך יצא שבערב ליל הסדר, הסנטור הצעיר אובמה שהה במלון דרכים בעיירה האריסבורג, אחרי יום מתיש של ראיונות והופעות ציבוריות.

הקמפיין של אובמה סחף באותה שנה אלפי צעירים אמריקנים שהחליטו להצטרף אליו כפעילים ומתנדבים. רבים מהם היו יהודים אמריקנים, ואכן אובמה זכה ב-78% מקולות היהודים באותן בחירות. בערב ליל הסדר של אותה השנה, שלושה פעילים יהודים ששהו באותו מלון שבו שהה אובמה בפנסילבניה, החליטו לאלתר חגיגת ליל סדר, לא בדיוק "כהלכתו", אבל קרוב. הם ביקשו מארגון סטודנטים יהודי באוניברסיטה סמוכה לתרום להם מצות, יין וספרוני הגדה, והתכוננו להתחיל את הארוחה. לפתע, נכנס פנימה הנשיא לעתיד אובמה ושאל – "היי, כאן עושים את הסדר?".

אובמה ביקש להצטרף לשלושת הפעילים הצעירים ואף קרא לכמה יועצים ועוזרים בקמפיין, רובם לא-יהודים, לעשות כמותו. להפתעתם של הפעילים הצעירים, התברר שאובמה מכיר חלקים גדולים מתוכן ההגדה. אובמה הסביר כי הוא הוזמן פעמים רבות בחייו לליל הסדר על ידי חברים יהודים בשיקגו ובניו יורק. נוסף על כך, בתור נער צעיר בהוואי, אובמה התחבר לקהילה היהודית הרפורמית ולמסרים שהיא קידמה בנושא צדק חברתי, שוויון וחירות באמריקה. בסיומו של אותו ליל סדר מאולתר, הנוכחים קראו מתוך ההגדה – "לשנה הבאה בירושלים". אובמה חייך והוסיף – "לשנה הבאה בבית הלבן".

"אובמה מתמצא בתנ"ך ובמסורת, הוא מחובר רגשית לחומרים האלה"

שנה לאחר מכן, קיים אובמה את ההבטחה. ליל הסדר נחגג לראשונה בבית הלבן בנוכחות הנשיא והגברת הראשונה בחדר האירוח הרשמי של המשפחה הנשיאותית. סביב השולחן ישבו כ-20 מוזמנים, בהם הפעילים היהודים שערכו את הסדר המאולתר בפנסילבניה. אחד מהם, אריק לסר, הפך מאז לחבר בסנאט של מדינת מסצ'וסטס. הוא הביא לליל הסדר הראשון בבית הלבן את אביו, שנה אחר כך את אמו, שנה לאחר מכן את ארוסתו, שהפכה מאז לאשתו, והשנה הוא מתכוון להגיע עם בתו בת השלוש. "החיים שלנו השתנו כל כך מאז הסדר הראשון ההוא", סיפר בשבוע שעבר בריאיון. הוא השווה את ההגעה מדי שנה לבית הלבן לאותה תחושה שיש במשפחה יהודית המתכנסת פעם בשנה לחגוג את הסדר ו"משלימה פערים".

ג'ארד ברנסטיין, ששימש אחראי על קשרי הממשל עם הקהילות היהודיות בשנים 2011-2013, אמר כי הנשיא אובמה "מתמצא היטב בתנ"ך ובמסורת היהודית. הוא גדל על החומרים האלה ומרגיש מחובר אליהם מבחינה רגשית. בפגישות שלו עם רבנים ומנהיגי קהילות יהודיות הוא אוהב להתייחס אל עצמו בצחוק בתור 'הנשיא הכי יהודי' שהיה לארצות הברית, ולדעתי זה נכון".

הנושא של עריכת ליל הסדר בבית הלבן הוא רק דוגמה אחת לכך. "לאובמה היו ממשלים 'יהודיים' מאוד, הרבה מהיועצים והעוזרים הבכירים שלו הם יהודים", המשיך ברנסטיין. "אני זוכר שיחה שלו עם ראש הסגל בזמנו, ג'ק לו, שהוא יהודי אורתודוקסי שומר שבת. אובמה ראה אותו יום שישי אחד בשעות הצהריים המאוחרות עדיין עובד על משהו בבית הלבן, הוא ניגש אליו ואמר: 'ג'ק, מה אתה עושה פה עדיין? לך הביתה, עוד מעט נכנסת שבת'".

נשיא ארה"ב ברק אובמה חוגג סדר פסח בבית הלבן. פייסבוק, צילום מסך
"לאובמה יש חיבור מיוחד עם יהדות ארה"ב". אובמה חוגג את ליל הסדר, 2013/צילום מסך, פייסבוק

בכיר אמריקני ששימש גם כן יועץ לנשיא, ומשתייך לקהילה היהודית האמריקנית, מוסיף על כך: "לאובמה יש חיבור מיוחד עם חלקים גדולים מיהדות ארצות הברית, חיבור שנמשך לאורך כל חייו הבוגרים. הוא מזדהה עם התפיסות של הקהילה היהודית בנושאים חברתיים, ומכיר היטב את ההיסטוריה של השתתפות היהודים במאבק למען זכויות האזרח. הסיפור של פסח היה מרכיב דומיננטי מאוד בשותפות היהודית-אפרו אמריקנית באותה תקופה. מרטין לות'ר קינג הרבה לדבר על כך, וכמוהו עשו רבנים בכירים שצעדו יחד איתו בהפגנות הגדולות נגד הגזענות. הנשיא מחובר מאוד למורשת הזו".

סאשה ומאליה אחראיות על האפיקומן

אובמה עצמו התייחס בשנת 2013, במהלך ביקורו בישראל, להזדהות העמוקה של הקהילה השחורה בארצות הברית עם סיפור יציאת מצרים והשחרור מעבדות. "עבור אפריקנים-אמריקנים, הסיפור של יציאת מצרים היה במשך שנים הסיפור המרכזי והדימוי החזק ביותר לגבי שחרור מהכבלים שלהם, ומציאת חירות וכבוד אנושי. זה סיפור שמסופר מתקופת העבדות, דרך המאבק לזכויות האזרח ועד לימים אלה", הסביר הנשיא. הוא הוסיף כי "עבורי באופן אישי, כמי שגדל בחלקים מרוחקים של העולם ללא שורשים יציבים, הסיפור הזה ייצג את השאיפה של כל אדם למצוא בית".

ההסבר הזה טומן בחובו גם את החשיבות שאובמה ייחס להשתתפות של בנותיו בארוחות החגיגיות לציון ליל הסדר בבית הלבן. כאשר הבית הלבן הודיע לראשונה בשנת 2009 על כך שהנשיא מתכנן לחגוג את הסדר, המרכזייה הטלפונית הוצפה במאות שיחות טלפון של אזרחים שביקשו לדעת כיצד אפשר להשתתף באירוע. בסופו של דבר, כאמור, היו רק כ-20 מוזמנים, שרובם היו יהודים או אפרו-אמריקנים. אריק לסר הביא מצה שמורה מבית חב"ד במחוז שאותו הוא מייצג במסצ'וסטס. סאשה ומאליה אובמה, בתור המשתתפות הצעירות ביותר באירוע, היו אחראיות על מציאת האפיקומן.

משפחת אובמה בחגיגות חג המולד בבית הלבן. GettyImages
"המסורת הזו הפכה מקור לגאווה עבור קהילות יהודיות רבות". משפחת אובמה/GettyImages

"לקשר בין יהדות ארצות הברית והקהילה האפרו-אמריקנית יש תפקיד חשוב בביוגרפיה של אובמה", טען אלון פנקס, שכיהן בעבר כקונסול ישראל בניו-יורק. "אמנם בעשורים שחלפו מאז התנועה לזכויות האזרח החיבור הזה נחלש, אבל אובמה עצמו התחבר כבר מתחילת הקריירה הציבורית שלו לתומכים ותורמים יהודים, בעיקר בשיקגו. האנשים שהכי דחפו ועודדו אותו להפוך לסנטור, ואחר כך להתמודד לנשיא, הם יהודים ליברלים. בהמשך הקשר בא לידי ביטוי גם כשמסתכלים על הצוות והיועצים הכי קרובים שלו - עד לימים אלה". לכן, לדברי פנקס, לאנשים הקרובים לאובמה זה נראה מובן מאליו שהוא עורך מדי שנה סדר בבית הלבן.

ואיך רואים את הדברים בקהילה היהודית? מבקריו ושונאיו של אובמה בשורות הימין היהודי-אמריקני מסרבים להתרשם, אבל חשוב לזכור כי רוב מוחץ בקרב יהדות ארצות הברית הצביע לאובמה פעמיים, ומזוהה עם המפלגה הדמוקרטית. "המסורת הזו הפכה מקור לגאווה עבור קהילות יהודיות רבות ברחבי ארצות הברית" , הסביר העיתונאי ג'ייקוב קורנבלו, הכותב על נושאים פוליטיים באתר Jewish Insider. לדבריו, "המסורת הזו חיזקה את הדימוי של אובמה כמי שלמרות הוויכוחים הרבים בינו לבין הממשלה הישראלית, הוא עדיין חבר של הקהילה היהודית באמריקה". קורנבלו מוסיף כי "אפשר לדבר בלי סוף על הסיבות לכך שאובמה נחשב עבור רבים ל'נשיא היהודי הראשון'".

קורנבלו סבור, עם זאת, כי עזיבתו של אובמה את הבית הלבן תסמן גם את קיצה של מסורת הסדר הנשיאותי. "אני לא רואה את הילרי קלינטון עורכת סדר בבית הלבן, וגם לא את טראמפ במידה וייבחר. אמנם בתו של טראמפ, איוואנקה, התגיירה כדי להתחתן עם בעלה והפכה ליהודייה שומרת מצוות, אבל טראמפ עצמו הקפיד עד כה להרחיק את עצמו מהבעת חיבה יתרה כלפי האמונה היהודית, למעט בנאום שלו בפני ועידת איפא"ק בוושינגטון". אובמה, לעומת זאת, מתכוון להמשיך לציין את ליל הסדר גם כאזרח. אמנם לא בבית הלבן, אבל ככל הנראה בדירה שלו ושל מישל בשיקגו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully