וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקדמות במגעים? טורקיה מבהירה: "לא נוותר על הסרת המצור מעזה"

אמיר בוחבוט ורויטרס

11.4.2016 / 14:20

דוברו של נשיא טורקיה ציין כי עד כה לא הושג הסכם סופי בין הצדדים והמגעים יימשכו בשבועות הקרובים. בשישי מסרה טורקיה כי ההסכם דווקא "קרוב מאוד" לחתימה, אך גורמים בישראל ציננו את ההתרגשות ואמרו: "המו"מ נועד לכישלון"

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

טורקיה לא תוותר על דרישתה לסיום המצור על רצועת עזה כחלק מהסכם הפיוס בינה ובין ישראל – כך אמר היום (שני) איברהים קלין, דוברו של הנשיא הטורקי רג'פ טייפ ארדואן. לדבריו, עד כה לא הושג הסכם סופי בין הצדדים יימשכו בשבועות הקרובים.

בשישי האחרון נמסר ממשרד החוץ הטורקי כי צוותי המשא ומתן של טורקיה וישראל דווקא התקדמו משמעותית בהשלמת הסכם הפיוס במהלך שיחות שהתקיימו בלונדון. עוד נמסר בהודעה כי ההסכם יושלם וייחתם בפגישתם הקרובה של צוותי המשא ומתן, שתתקיים "בקרוב מאוד". על פי הצהרת המשרד, בשיחות שהתקיימו בלונדון ביום חמישי השתתפו סגן המזכיר הטורקי פרידון סיניריולו, שליח ראש ממשלת ישראל יוסף צ'חנובר ויו"ר המועצה לביטחון לאומי בישראל יעקב נגל.

עם זאת, גורמים בכירים במערכת הביטחון הישראלית אמרו כי הטורקים משחקים "משחק כפול" עם ישראל. לטענת אחד מהם, "אין באמת עם מי לדבר בטורקיה. בשלב הזה הם משתמשים בנו כמנוף לחץ על הרוסים".

עוד כתבות בנושא:
ברקע ההתראות מפיגועים בטורקיה: שלושה פצועים בפיצוץ באיסטנבול
על רקע התקדמות המגעים לפיוס: חודדה אזהרת המסע לטורקיה
משרד החוץ הטורקי: פרטי הסכם הפיוס עם ישראל יושלמו בפגישה הבאה

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מרץ 2016. רויטרס
לא נוותר על הסרת המצור. ארדואן/רויטרס

הגורמים ציינו, בין היתר, כי הרשויות בטורקיה טרם סגרו את מפקדת ארגון חמאס במדינה וממשיכים על פי הדיווחים לרכוש נפט מארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), למרות הביקורת העולמית. בשל סיבות אלה, וכן התבטאויות שנויות במחלוקת מצד בכירי המשטר הטורקי בנוגע לישראל ולמצבה האסטרטגי של טורקיה, גורמי הביטחון מעריכים כי המשא ומתן בין הצדדים נועד לכישלון.

אך בניגוד לדברים אלה, לפני כשבועיים התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לפרטי הפיוס המתגבש עם טורקיה, ואמר כי "יש שיתוף פעולה טוב בין שתי המדינות". לדבריו, "תמיד רצינו יחסים תקינים עם טורקיה ולא אנחנו אלה שפעלנו לשנות את הכיוון הזה. אם הדבר יתאפשר ננרמל את היחסים. יש מגעים, הם מתקיימים, הם גם מתקדמים. יהיה בוודאי בקרוב מפגש נוסף. אני מקווה שהוא יוביל לתוצאה חיובית שהיא שיקום מלא של היחסים".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully