וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל קרישטל, ניצול שואה בן 112 מחיפה, הוא הגבר המבוגר בעולם

ספר השיאים של גינס הכריז על קרישטל, שנולד בפולין ב-1903 ושאשתו נרצחה באושוויץ, כעל הגבר המבוגר ביותר שחי בעולם. ההחלטה הייתה צפויה לאחר שבינואר הלך לעולמו אזרח יפן שהיה בן גילו

צילום: רוני כנפו עריכה: ניר חן

ישראל קרישטל, ניצול שואה בן 112 מחיפה, הוכרז כאדם המבוגר ביותר בעולם, זאת לאחר שביפן הלך לעולמו בחודש ינואר מי שהחזיק בתואר עד כה, בגיל זהה. קרישטל נשלח במהלך מלחמת העולם השנייה למחנה ההשמדה אושוויץ, שם נרצחה אשתו.

קרישטל נולד ב-15 בספטמבר 1903 למשפחה דתית בעיירה ז'רנוב שבפולין, שהייתה אז חלק מהאימפריה הרוסית. אביו גויס לצבא רוסיה במהלך מלחמת העולם הראשונה ונהרג זמן קצר לאחר מכן. ב-1920, בגיל 17, הוא עבר ללודז' ועבד במפעל לייצור ממתקים של המשפחה והפך למומחה בתחום. הוא התחתן ב-1928 והביא לעולם שני ילדים.

ב-1940, בזמן שפולין הייתה כבושה על ידי גרמניה הנאצית, הוא המשיך לייצר ממתקים בגטו בעיר. שני ילדיו נהרגו במקום והוא ורעייתו נשלחו לאושוויץ עם חיסול הגטו באוגוסט 1944. אשתו מתה במחנה ההשמדה בזמן שהוא היה עובד כפייה. לאחר שהמקום שוחרר בידי הצבא האדום, הוא נשלח לבית החולים שם חילק ממתקים לחיילים הסובייטים.

ישראל קרישטל. באדיבות המשפחה, באדיבות המצולמים
ישראל קרישטל/באדיבות המצולמים, באדיבות המשפחה

"לאחר שמענו שהיפני שהיה הזקן ביותר מת הבנו שישראל הבא בתור לקבל את התואר", אמרה בתו שולמית קופרשטוך בריאיון לאולפן וואלה! NEWS בחודש ינואר. "התקשרו אליי ושאלו מתי הוא נולד, מי הוא ופרטים עליו, ושאלו אם יש לי הוכחות".

היא סיפרה עוד כי "הגרמנים גילו אותו והם אוהבים לחגוג ומסיבות, הוא סיפק להם דברים טובים, סוכריות ושוקולד וכל מיני משקאות מתוקים והם טיפחו אותו כי הם היו זקוקים לו. הוא נתן להם את כל מה שהם ביקשו וזה מה שגרם לו להישאר בגטו עד סגירתו, אין ספק שזה הציל את חייו. באוגוסט 1944 הוא נשלח לאשוויץ עם רעייתו לאחר שבניו מתו ממחלות ושם נרצחה אשתו. אחרי השואה הוא שקל 33 קילוגרמים, היה תשוש ועייף וחולה. הוא חזר ללודז' והקים עסק לייצור ממתקים, לא נח לרגע, עמד עם הקביים וייצר ממתקים", הוסיפה הבת.

(עדכון ראשון: 20:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully