וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה"גל" מסרב להישבר: אינתיפאדת היחידים עדיין כאן - ותהיה קשה יותר

9.3.2016 / 14:00

עד לרצף הפיגועים אמש והבוקר מספרם הלך והצטמצם, אך אין זה מעיד על סיום קרב של המציאות הביטחונית הקשה. ידם של כוחות הביטחון בישראל וברשות קצרה מלהושיע בכל הקשור לאיתור "הזאבים הבודדים". ולמרות הכול, התיאום הביטחוני נשמר - ואף משתפר

צילום: רוני כנפו עריכה: ניר חן

(תיעוד: שוטרים יורים במחבלים ליד שער שכם בירושלים)

רצף הפיגועים אתמול והבוקר (רביעי) רק ממחיש שוב עד כמה האינתיפאדה השלישית רחוקה מלהסתיים. יש עדיין מי שמתעקש לכנות את התופעה הזו "גל", אולי במעין תקווה נואשת לכך שהיא תחלוף. אלא שחמישה חודשים ויותר של פיגועים, בכל שבוע ולעתים יותר מפיגוע אחד ביום, ללא שום אופק מדיני או תחזית מדינית אופטימית, מבהירים עד כמה נכונו לנו ימים קשים ואולי אפילו קשים עוד יותר ממה שידענו אתמול.

המשטרה העריכה אתמול שייתכן שהביקור של סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל היה טריגר לשרשרת הפיגועים. ואולם, אם אלה פני הדברים, כמעט בכל שבוע אפשר היה לזהות טריגרים שכאלה. ואולי צריך להפסיק לדבר על "טריגרים" ולדבר עם מציאות ביטחונית שאינה צפויה להשתנות בקרוב.

אינתיפאדת הבודדים - סיקור מיוחד:
ירי השוטרים - וההמולה: כתב וואלה! NEWS תיעד את רגעי חיסול המחבלים
נעצר תושב הגדה שדרס למוות ישראלי: "מחכים שיהרסו את ביתו"
הפצוע בפיגוע בפתח תקווה: "חשבתי שאמות, הבנתי שאני חייב להיאבק

זירת פיגוע ירי רחוב הצנחנים ירושלים. באמצעות וואווי, רוני כנפו
זירת הפיגוע בירושלים, הבוקר/רוני כנפו, באמצעות וואווי

המפגעים אתמול, שהגיעו מקלקיליה, מכפר סמוך לקלקיליה ששמו א-זאוויה ומעיסאוויה שליד ירושלים, לא היו מוכרים לכוחות הביטחון הישראליים לפני הפיגועים. הם לא פעלו במסגרת מאורגנת ולא השתייכו לשום תשתית. אמנם במקביל אליהם חמאס מנסה כל הזמן להקים תשתיות שיוציאו אל הפועל פיגועים בתוך תחומי הקו הירוק, אולם הצלחתם מוגבלת בגלל היכולת של מערכות הביטחון הישראלית והפלסטינית לאתר אותם ולסכלם. הבעיה היא שידיהם של שב"כ הישראלי ומנגנוני הביטחון הפלסטיניים קצרות מלהושיע כאשר מדובר באותם מחבלים צעירים, או אלה שמכונים "זאבים בודדים". הם אינם נשענים על תשתית או על מימון ניכר מחו"ל, והיכולת של המודיעין לגלותם מראש, כמעט שאינה קיימת.

יונתן עזריהאב, פיגוע דקירה בפתח תקווה. 8 במרץ 2016. ראובן קסטרו
הפצוע בפיגוע הדקירה בפתח תקווה, אתמול/ראובן קסטרו

שלושת הפיגועים אתמול, והרביעי הבוקר, באים דווקא לאחר תקופה שבה נרשמה ירידה במספר הפיגועים הממוצע בשבוע. שישה פיגועים בשבוע בממוצע אירעו בשבועות האחרונים בהשוואה לחודשים סוערים הרבה יותר, שבהם בוצעו כמעט 20 פיגועים בשבוע. במקביל גם ניכרת ירידה באירועים העממיים – ההפגנות והתהלוכות. כלומר, כבר לא מתקיימות כמעט הפגנות מחאה של הציבור הפלסטיני כולו, והאינתיפאדה הזו איבדה את הממד העממי המצומצם שהיה לה בתחילת האירועים.

הצמצום במספר ההפגנות אינו מקרי. הוא תולדה של פעילות אינטנסיבית של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, שחוסמים פיזית תהלוכות בערים בגדה. במקביל, נמשכים המעצרים שעושה הרשות בקרב פעילי החמאס והג'יהאד עם סיכולי פיגועים משמעותיים. ואולי זו צריכה להיות נקודה קטנה של אור בתוך החשיכה הזאת: על אף כל הפיגועים וחילופי ההאשמות בין הצדדים, ואפילו האיומים המרומזים של הרשות, התיאום הביטחוני נמשך ונשמר – ואפילו משתפר.

זירת פיגוע דקירה ביפו. 8 במרץ 2016. איתן אלחדז, תצפית TPS
זירת הפיגוע ביפו, אמש/תצפית TPS, איתן אלחדז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully