וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם אמריקני בכיר: "אובמה מתכוון להניע מחדש את תהליך השלום"

בצל ביטול הפגישה בין הנשיא לנתניהו, ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי הבית הלבן רוקם תכנית לחידוש התהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים לפני תום כהונתו של אובמה, בעוד כעשרה חודשים. הניסיון עשוי לכלול את התערבות מועצת הביטחון של האו"ם

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(אובמה לריבלין, בדצמבר: "חייבים למצוא דרך לחדש את השיח לשלום")

הבית הלבן רוקם תכנית לחידוש תהליך השלום בין הישראלים לפלסטינים לפני סיום כהונתו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה, שתיגמר בעוד עשרה חודשים – כך דווח הלילה (שלישי) ב"וול סטריט ג'ורנל", שציטט גורם אמריקני בכיר. לפי הדיווח, הניסיון עשוי לכלול את התערבות מועצת הביטחון של האו"ם, שתתווה את הצעדים לקראת ההסכם.

עוד דווח כי בשיחות פנימיות נאמר שהמטרה היא הצגת תכנית להסכם עתידי בין שני הצדדים, כדי לקדם יוזמה חשובה במדיניות החוץ של אובמה שלא התקדמה במהלך שתי הכהונות שלו. הצעד החריף ביותר שעשויה לנקוט ארצות הברית הוא פנייה למועצת הביטחון, שתקרא לשני הצדדים להתפשר בסוגיות הליבה – מהלך שישראל מתנגדת אליו ווושינגטון שללה בעבר. אפשרות נוספת היא כי אובמה יישא נאום בנושא ויצא בהצהרה משותפת עם הקוורטט לענייני המזרח התיכון, שבו חברים ארצות הברית, רוסיה, האו"ם והאיחוד האירופי.

גורם בכיר בלשכת הנשיא אמר כי לא התקבלה החלטה סופית בנושא, וכי אובמה שוקל את מגוון האפשרויות. כמו כן, טרם נקבע מועד לנקיטת פעולה מצד הבית הלבן, אך לפי הגורמים הדבר צפוי להיעשות בהמשך השנה הנוכחית.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
בשל הקשיים במגעים על הסיוע הביטחוני: נתניהו לא ייצא לארה"ב
חרף הדיווחים בגרמניה, מקורבי מרקל מבהירים: "קשר אמיץ בין מרקל לנתניהו"
נתניהו תקף את בל"ד וחד"ש: לתמוך בחיזבאללה? נפלתם על השכל?

אבו מאזן, ברק אובמה ובנימין נתניהו בבית הלבן, 2010. AP
יגיעו להסדר מדיני? אבו מאזן, אובמה ונתניהו/AP

כשהוא עוסק בסכסוך הישראלי-פלסטיני בחודשים האחרונים לתקופת הנשיאות שלו, אובמה בוחר בנתיב שכמה מקודמיו בתפקיד הלכו בו. הנשיאים לשעבר ביל קלינטון וג'ורג' בוש ניסו שניהם להביא להסכם בסוף הקדנציה השנייה שלהם, אך אף אחד לא הצליח ליישב את הסכסוך ארוך השנים.

עבור אובמה, המאמץ יהיה מפרך. כל יוזמה שלא תזכה לאהדת שני הצדדים באופן מידי ככל הנראה לא תצא לפועל, במיוחד לאחר כישלון סבב השיחות האחרון בתיווך ארצות הברית בשנת 2014, שנכשל בשל אי-הסכמה על חילופי שטחים ושחרור אסירים.

גורמים אמריקנים שצוטטו ב"וול סטריט ג'ורנל", גרסו כי אובמה מעוניין להגיע להישגים בנושא לפני שיורשו ייכנס לתפקיד בינואר 2017. עם זאת, גל הטרור האחרון הרחיק עוד יותר את הסיכויים לשלום והעלה חששות בבית הלבן מפני הדרדרות נוספת, מבלי שתהיה אפשרות לנהל משא ומתן.

ראש ממשלת טורקיה, אחמט דאווטאולו, וסגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, בפגישה באיסטנבול, טורקיה, 23 בינואר 2016. רויטרס
הדיווח - על רקע ביקורו שייפתח היום. ביידן/רויטרס

היוזמה נחשפה על רקע ביקורו בירושלים של סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שינחת בישראל היום. העצירה של ביידן בישראל היא חלק מביקור בן חמישה ימים במזרח התיכון, הכולל גם את איחוד האמירויות, ירדן והרשות הפלסטינית. ביידן יגיע לישראל עם משפחתו, ונחשב לידיד ישראל.

עם זאת, על ביקורו מעיבה החלטתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לא להשתתף השנה בוועידה השנתית של השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק בוושינגטון, וזאת על אף שמארגני הוועידה ציפו להשתתפותו. הסיבות לכך שנתניהו ייעדר מהוועידה קשורות לקשיים במגעים בין ישראל וארצות הברית בנושא חבילת הסיוע הביטחוני החדשה, כמו גם לעובדה שנתניהו אינו מעוניין למצוא את עצמו מעורב בקלחת הפוליטית של הבחירות לנשיאות ארצות הברית.

הוועידה השנה תתקיים בתאריכים 20 עד 22 במרץ ונתניהו תכנן בתחילה לנאום במסגרתה. נערכו מגעים בין לשכת ראש הממשלה לבין הבית הלבן כדי לארגן פגישה בין נתניהו לאובמה במהלך הביקור, אולם התברר שאובמה ישהה בביקור היסטורי בקובה בתאריכים שבהם נתניהו תכנן להגיע לוושינגטון. הבית הלבן הציע לקיים פגישה בין השניים בתאריך מוקדם יותר, אך בישראל השיבו בשלילה. מהבית הלבן נמסר כי הבינו רק מאמצעי התקשורת כי הביקור שאליו הוזמן נתניהו בוטל, ולא התקבלה הודעה רשמית.

לשכת נתניהו: "הודענו שיש סיכוי גבוה שהוא לא יגיע לוושינגטון"

הבוקר התייחסו בלשכת נתניהו לדברי הבית הלבן והבהירו כי "ביום שישי האחרון, במהלך פגישה בבית הלבן, הביע שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר את הערכתו של נתניהו לנכונותו של הנשיא אובמה להיפגש עמו אם יחליט לנסוע לוושינגטון. עם זאת, דרמר גם הודיע שקיים סיכוי גבוה שראש הממשלה לא יגיע לוושינגטון, ותשובה סופית תינתן ביום שני לאחר שישוחח על כך עם ראש הממשלה".

עוד נמסר כי "ביום שני בערב טענו דיווחים בתקשורת שנתניהו לא ייסע לוושינגטון וטענו באופן שגוי שהנשיא אובמה אינו מוכן להיפגש עמו. משרד ראש הממשלה מיהר לתקן את הדיווח השגוי ועדכן באופן רשמי את הממשל שנתניהו לא יגיע לוושינגטון. ראש הממשלה מצפה לביקורו בישראל של סגן הנשיא ביידן ולדון עמו באתגרים הגדולים שניצבים בפני האזור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully