וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנתונים העגומים: שתיים מכל שלוש נשים בקהילת הלהט"ב הוטרדה מינית

23.2.2016 / 10:20

בכנסת מציינים היום לראשונה את יום זכויות הקהילה הגאה. לרגל המאורע פורסם דוח מטריד על תחושת הביטחון בקרב הנשים בקהילה: 81% מסתירות את זהותן, 25% חוו הטרדה מינית כמה פעמים בחודש

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

(השבעתו של הח"כ אמיר אוחנה: "אני הומו שמבין שהדגל שאנו נושאים הוא דגל צבעי הקשת")

בכנסת ישראל מציינים היום (שלישי) בפעם הראשונה את יום זכויות הקהילה הגאה. האירוע מתקיים ביוזמת יושבות ראש השדולה הגאה בכנסת, חברות הכנסת יעל גרמן (יש עתיד), מרב מיכאלי (המחנה הציוני) ומיכל רוזין (מרצ), ובשיתוף האגודה למען הלהט"ב בישראל. לאירוע הוזמנו נציגי הארגונים הפועלים למען הקהילה, משפחות חד-מיניות וילדיהם ובני נוער מכל רחבי הארץ ובמסגרתו יועלו על סדר יומן של ועדות הכנסת נושאי הליבה של הקהילה. בין היתר, יתקיימו דיונים בנושאי להט"ב במערכת החינוך ובשירות בצה"ל, מעמד בני זוג מאותו המין, תמיכת הממשלה בארגוני הקהילה ומניעת הפצת נגיף ה-HIV.

מצעד הגאווה יתקיים השנה בסימן "הצדעה לנשים בקהילה". בשל כך הוחלט כי יום זכויות הקהילה בכנסת יערוך כינוס מרכזי שבו תדון האגודה למען הלהט"ב בישראל בדוח שעסק בביטחון הנשים בקהילה בישראל בשנת 2015, שערכו החוקרות איריס זמיר ואסיה איסטושניה, במסגרת הפרויקט שלהן "מדד הביטחון לנשים" המאגד שישה ארגונים פמיניסטיים, והגיע לידי וואלה! NEWS. במהלך הכינוס צפויות לחשוף נשים שעברו אירועים אלימים על רקע נטייתם המינית את סיפורן האישי.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
עצבים רופפים ודריכות מתמשכת: יום בתוך הלב הפועם של גל הטרור
המפכ"ל למשפחות שכולות: יש הבדל בין השכול שלנו לזה של משפחות מחבלים
עקב אלימות נגד מורים: הלימודים בנתניה ובפתח תקווה יושבתו לשעה

יום הגאווה בכנסת. 23 בפברואר 2016.. האגודה למען הלהט"ב, מערכת וואלה! NEWS
האלימות שחוות החברות בקהילה משפיעה על החלטתן "לצאת מהארון" בפני זרים. יום זכויות הקהילה הגאה בכנסת/מערכת וואלה! NEWS, האגודה למען הלהט"ב

מהסקר של פרויקט מדד "הביטחון של נשים" עולה תמונה עגומה בנוגע לאלימות מילולית ופיזית כלפי נשים לסביות, בי-סקסואליות, טרנסג'נדריות וג'נדרקוויריות במרחב הציבורית. 30% מהנשים בקהילה מעידות כי חוו אלימות פיזית לפחות פעם אחת על רקע נטייתן או זהותן המינית. באשר לאלימות מילולית, המציאות קשה אף יותר – 80% טוענות שהותקפו באופן זה לפחות פעם אחת במהלך חייהן. עקב כך, 82% מהנשים נמנעות מגילויי חיבה כלפי בני או בנות זוגן במקומות ציבוריים.

69% מהנשים בסקר השיבו כי הותקפו או הוטרדו מינית בגלל נטייתן או זהותן המינית. 24% מהנשים חוו הטרדות מיניות כמה פעמים בחודש.

לפי הדוח, האלימות שחוות חברות הקהילה משפיעה רבות על ההחלטה אם "לצאת מהארון" בפני אדם זר. 81% טענו כי הן נוטות להסתיר את זהותן ונמנעות מחשיפה בפומבי, בעיקר כלפי זרים או מכרים שאינם קרובים אליהן די.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד עולה מהדוח כי הפחד הגדול ביותר של נשים לטב"קיות הוא פגיעה בילדיהן, בשל הסטיגמה של משפחה לא קונבנציונלית. 85% הביעו חשש מפגיעה כזו. 21% מילדים שנולדו לנשים מהקהילה אכן העידו כי נפגעו בצורה כזו או אחרת בשל זהותן המגדרית או נטייתן המינית של אימהותיהם. 6% מהילדים נפגעים מדי שבוע או מדי יום.

הדוח בחן גם את הפערים בתוך הקהילה. כך, למשל, הסיכוי של נשים מזרחיות "להיות בארון" גדול ב-50% מזה של נשים אחרות בקהילה, ואילו הסיכוי שנשים יוצאות חבר העמים בקהילה יישאלו שאלות פולשניות על גופן וחיי המין שלהן גדול ב-50% מזה של נשים אחרות. תחושת הביטחון של נשים לטב"קיות פלסטיניות פגיעה הרבה יותר משל אחרות. לכן, גם אלו שמספרות על נטייתן המינית לא משתפות את הסביבה פרט לחברותיהן לקהילה.

בתוך הקהילה, טרנסג'נדרים הם הסובלים העיקרים מאלימות וזאת על בסיס קבוע. לרוב, מדובר בקצוות הגיל - הצעירים ביותר או המבוגרים ביותר, עובדה שהופכפת אותם לפגיעים יותר.

צעדת הזעם נגד ההומופוביה והגזענות, תל אביב, 8 באוגוסט 2015. מגד גוזני
6% מהילדים של חברות הקהילה נפגעים מדי שבוע או מדי יום. הפגנה למען זכויות להט"ב/מגד גוזני

יו"ר שותפה של האגודה, חן אריאלי, סיפרה כי הנשים הן הסובלות העיקריות. "לא די שנשים בכלל אינן מרגישות בטוחות במרחב הציבורי, נשים לטב"קיות בפרט סובלות מאפליה וגילויי אלימות קשים החושפים דיכוי כפול. נוסף לתוצאות המדאיגות של הדוח, איסוף נתונים מהדיווחים שמגיעים למרכז ניר כ"ץ למאבק בלהט"בפוביה שמים בחוד החנית את המאבק שלנו באלימות כלפי נשים".

לדבריה, "האגודה עומדת לפעול בכמה מישורים למיגור התופעה וליצירת מרחבים בטוחים לנשים לטב"קיות. תחילה, נפעל להעלאת המודעות בתוך הקהילה ומחוצה לה, ניזום הכשרת צוותי הסברה ועזרה ונביא לקידום חקיקה בעניין. עלינו לקדם בעוז את זכותנו הבסיסית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully