וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארצות הברית ורוסיה סיכמו על הפסקת האש בסוריה החל משבת

לפי הצהרה משותפת לשתי המדינות, הפסקת האש תחל בסוף השבוע הקרוב, ולא תכלול את דאעש וג'בהת א-נוסרה. וושינגטון ומוסקבה ידאגו ליישומו בשטח. פוטין: "נעשה כל שיידרש כדי להבטיח שדמשק תיישם את ההסכם"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(קרי: הגענו להסכם מסגרת עם רוסיה להפסקת אש בסוריה, אתמול)

ארצות הברית ורוסיה גיבשו הסכם ל"הפסקת מעשי האיבה" בסוריה – כך נמסר בהצהרה משותפת לשתי המדינות. לפי ההודעה, הפסקת האש תיכנס לתוקף ביום שבת הקרוב בחצות. כמו כן, ההסכם קורא לכל הפלגים החמושים במדינה להתחייב לנצור את האש לא יאוחר מיום שישי ב12:00 בצהריים. בהסכם מצוין כי הוא אינו כולל את ארגוני "המדינה האסלאמית" (דאעש), ג'בהת א-נוסרה, וארגונים נוספים שאותם האו"ם מגדיר כארגוני טרור. עוד נכתב כי וושינגטון ומוסקבה יפעלו בתיאום על מנת להבטיח את יישומו בשטח.

לאחר פרסום ההצהרה שוחחו נשיא ארצות הברית ברק אובמה ומקבילו הרוסי ולדימיר פוטין. דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט אמר כי על אף שיהיה קשה ליישם את הפסקת האש, הצעד מהווה "רגע של הזדמנות" וארצות הברית תנסה לנצל אותו.

בתום השיחה, התייחס פוטין להסכם בנאום ששודר בכלי תקשורת במדינה, ואמר כי מדובר ב"צעד אמיתי לקראת עצירת שפיכות הדמים", וכי הדבר יכול להוות דוגמא לפעולות נגד הטרור. לדבריו, רוסיה תעשה "כל שיידרש" כדי להבטיח שדמשק מכבדת את ההסכם. "אנו סומכים על ארצות הברית שתעשה את אותו הדבר מול בנות בריתה והקבוצות שבהן היא תומכת".

עוד כתבות בנושא:
אסד בדרך לבירת "המדינה האסלאמית" – ודאעש מכה בבטן הרכה של המשטר
סוריה: יותר מ-60 הרוגים במתקפה משולבת של דאעש באזור שיעי בדמשק
46 הרוגים בפיגוע במערב סוריה; קרי: "קרובים מתמיד להפסקת אש"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מוסקבה,  22 בפברואר 2016. רויטרס
"צעד אמיתי לקראת עצירת שפיכות הדמים". פוטין, היום/רויטרס

במקביל, "הוועד העליון למשא ומתן", ארגון הגג של ארגוני האופוזיציה השולח נציגים למשא ומתן עם המשטר, הודיע כי יסכים ליישם את הסכם הפסקת האש, במידה והתנאים שהציב ימומשו. "אחרי שיו"ר הוועד, ריאד חיג'אב, הציג את תוצאות הדיונים שערך עם נציגי ארגוני המורדים בכל החזיתות, הסכמו להשיב בחיוב למאמצים להשגת הסכם", נכתב בהודעת הארגון. עם זאת, הוועד הדגיש כי "המחויבות להפסקת האש מותנית בהסרת המצור, שחרור אסירים משורות המורדים, הפסקת תקיפת האזרחים והכנסת סיוע הומניטרי למדינה".

בהצהרה לתקשורת, הבהיר חיג'אב כי האופוזיציה "לא תשקוט ולו ליום אחד" אם הפסקת האש לא תכלול תהליך פוליטי לסיום שלטונו של הנשיא בשאר אסד. כמו כן, הוא הוסיף כי אין לו ציפיות גבוהות לכך שהממשל ובני בריתו "יוכלו להתחייב להפסקת פעולותיהם העוינות".

הריסות בעיר חאלב, סוריה, 11 בפברואר 2016. AP
הלחימה תיפסק? בית שנפגע בתקיפות בחאלב/AP

רשת אל-ג'זירה פרסמה פרטים מתוך הדיונים שהובילו לגיבוש ההסכם, לפיהם רוסיה וארצות הברית הסכימו להקים צוות משותף שיגדיר באילו אזורים נמצאים כוחות דאעש וג'בהת א-נוסרה – כלומר, באילו אזורים ניתן לערוך תקיפות. כמו כן נמסר כי הצדדים נתקלו בקשיים במהלך הדיונים בכל הנוגע למאבק בג'בהת א-נוסרה, שכן לוחמיה נפרסים באזורים שבהם נמצאת האופוזיציה. בסופו של דבר הוחלט כי ניתן יהיה להמשיך ולתקוף את הארגון. כמו כן, מוסקבה ביקשה לצרף את ארגוני המורדים "צבא האיסלאם" ו"אחראר א-שאם" לרשימת ארגוני הטרור, אך לבסוף הסכימו לוותר על הדרישה.

נשיא סוריה בשאר אסד בנאום בפני לשכת עורכי הדין בדמשק, 16 בפברואר 2016. סוכנות הידיעות הסורית SANA, רויטרס
"מוכן להפסקת האש אם המורדים לא ינצלו אותה לטובתם". אסד/רויטרס, סוכנות הידיעות הסורית SANA

הסכם הפסקת האש נחתם לפני כשבועיים בידי 20 המדינות החברות ב"קבוצת התמיכה הבינלאומית לסוריה" במינכן, אך תאריך היעד, שישי האחרון, עבר מבלי שיושם ההסכם. המאמצים בשטח כשלו על רקע המשך הפעילות הרוסית בסוריה והדיווחים על הכנות מצד טורקיה וערב הסעודית לפלישה קרקעית.

בשבת אמר גורם בכיר באופוזיציה הסורית כי ארגוני המורדים הסכימו להפסקת אש שתיארך בין שבועיים לשלושה. זאת, בתנאי שרוסיה תחדל מהתקיפות האוויריות בשטח המדינה, המצור בכל העיירות והכפרים הנצורים יוסר וסיוע הומניטרי ייכנס לכל שטחי המדינה. הגורם הוסיף כי ניתן יהיה להאריך את הפסקת האש, שזוכה לתמיכת כל הארגונים מלבד דאעש.

בנוסף, אסד התייחס לניסיונות של הקהילה הבינלאומית להביא להפסקת אש בלחימה בין צבא משטרו לאופוזיציה, ואמר כי הוא מוכן לקיימה בתנאי שהמורדים, שאותם כינה "טרוריסטים", לא ינצלו אותה לטובתם. כמו כן, הוא נתן תנאי נוסף להפסקת הלחימה, לפיו על המדינות הזרות המסייעות למורדים להפסיק את התמיכה בהם.

(עדכון ראשון: 18:03)

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully