וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אף ששיקרו בדוחות - נסגר התיק נגד שוטרים שחשמלו צעיר ממוצא אתיופי

14.2.2016 / 18:35

מח"ש הודיעה על סגירת התיק בפרשת יוסף סלמסה ששם קץ לחייו אחרי המעצר האלים שחווה. ממצאי החקירה נגד השוטרים שעצרו אותו, ירו בו באקדח טייזר, הכו אותו והותירו אותו אזוק - הועברו לבחינת המשטרה. משפחתו: "לא נוותר. היום זה יוסף ומחר זה כל אחד אחר"

יוסף סלמסה מבנימינה שמשפחתו טוענת שהתאבד אחרי שחושמל באקדח טייזר על ידי שוטרים. באדיבות המצולמים
"אנחנו דורשים שהצדק יצא לאור". סלמסה/באדיבות המצולמים

המחלקה לחקירות שוטרים הודיעה היום (ראשון) על סגירת התיק הפלילי נגד השוטרים שהפעילו אלימות נגד יוסף סלמסה, צעיר בן 22 ממוצא אתיופי, כחלק מפרשה שהחלה במרץ 2014, וטלטלה את הקהילה האתיופית בארץ. סלמסה פונה לאחר אותו מעצר לבית חולים, ולאחר ארבעה חודשים אותרה גופתו במחצבה בבנימינה. משפחתו ומקורביו טענו כי הוא נשבר נפשית לאחר אותו מעצר, שבו נפצע מההתחשמלות, שבמהלכה הוכה והושאר על רצפת אספלט במשך חצי שעה לבדו, ושם קץ לחייו בנפילה מגובה. מהודעת מח"ש עולה כי השוטרים אומנם שיקרו ככל הנראה בדוחות שלהם בנוגע לשימוש בטייזר – אך הדבר, לטענת מח"ש, לא מצריך חקירה פלילית, כפי שסוכם עם פרקליט המדינה.

בסיום ההודעה נחתם כי אופן חקירת נסיבות מותו של המנוח ומכלול התנהלות המשטרה בהקשר זה אינו בסמכות מח"ש, "שכן בגזרת מותו של המנוח לא נכרך כל חשד למעורבות פלילית של שוטר. ההיבטים המשמעתיים העולים מן התיק הועברו לבחינה במשטרת ישראל". מהמשטרה נמסר כי עם סיום בדיקת התנהלות המשטרה בכל הנוגע לעניינו של סלמסה, ולאחר שיתקבלו החומרים הם ייבחנו, כמקובל, על ידי מחלקת משמעת במשטרה ותישקל נקיטת אמצעים מנהליים או משמעתיים בהתאם.

בני משפחת סלמסה הגיבו בזעם על ההחלטה."אם אנחנו משקרים בעדות, אנחנו עומדים לדין. אז למה שאותם שוטרים לא יועמדו?", תהו בשיחה עם וואלה! NEWS. בני המשפחה – האחים אילנית ואשר ובת הדודה תהונה – כעסו על ההחלטה לסגור את התיק וטענו כי ההחלטה ניתנת לערעור. "הם רוצים לעדן ולרכך את הדברים. מבחינתנו זה לא נגמר, אנחנו נמשיך להיאבק. ואנחנו דורשים שהצדק יצא לאור. זה שמח"ש החליטו לסגור את הסיפור, זה לא אומר מבחינתנו כלום".

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
חיזבאללה מוכן לשלב הבא: מאיים להפיל מטוסי קרב ישראליים בלבנון
הטרנסג'נדרית שתמיד חלמה להיות אם נלחמת על הזכות לפונדקאות
"עראפת הודיע למורנייה כי עומדת לפרוץ אינתיפאדה שנייה"

הם הוסיפו: "אנחנו לא מתכוונים לוותר עד שהצדק של יוסף ייצא לאור. היום זה יוסף ומחר זה יכול להיות כל אחד אחר. כמו שעד עכשיו לא ישבנו בחיבוק ידיים, גם עכשיו אנחנו לא מתכוונים לשבת בחיבוק ידיים. לא ניתן להם לשוטרים האלו להמשיך את החיים, אחרי שהם הפכו לנו את החיים ואחרי שיוסף נמצא בקבר. מבחינתנו הדברים עדיין פתוחים".

בהודעת מח"ש נמסר כי בדוחות של השוטרים שעצרו את סלמסה הופיע מידע סותר. בעוד השוטרים, ממשטרת זכרון יעקב, רשמו בדוחות כי הזהירו אותו בטרם השתמשו נגדו בטייזר, מחומר הראיות עולה כי לא עשו זאת. שלושה עדים שהיו עם סלמסה גיבו את גרסתו, ולפיה חושמל בגינה ציבורית, לאחר שהטיחו בו השוטרים כי פרץ לבית מגורים. "עניין זה יועבר לטיפול מחלקת משמעת במשטרת ישראל", נמסר בהודעת מח"ש. לפי עדות חבריו, בשעה שהוא פרפר על הרצפה כתוצאה מההתחשמלות, השוטרים בעטו בו, אזקו אותו בידיים וברגליים, גררו אותו לניידת וזרקו אותו למושב האחורי תוך שהם טורקים את דלת הניידת על רגלו.

במח"ש אישרו כי לאחר שהגיעו לתחנה, הותירו השוטרים את סלמסה לבדו במגרש החנייה למשך חצי שעה. "ההחלטה להשאיר את המנוח מחוץ לתחנת המשטרה נמצאה טעונה בחינה ברמה הפיקודית, ובמידת הצורך – הפקת לקחים", נמסר בהודעה.

אף שסלמסה פונה לבית החולים כשהוא פצוע מהשימוש בטייזר, במח"ש החליטו כי לא תיפתח כל חקירה בנידון. זאת על אף שפינויו לבית החולים העלה שאלות קשות בקרב חברי המשפחה. "הוא הובהל לבית החולים הלל יפה שבחדרה, אבל ללא כל ליווי משטרתי", אמר סגן ראש מועצת בנימינה שליווה את המשפחה, שלומי סלמה. "כעבור כמה שעות בית החולים שחרר אותו לביתו, וגם הפעם - ללא כל ליווי משטרתי. אם הוא היה חשוד בפריצה אז מדוע המשטרה לא ביצעה את תפקידה וחקרה אותו?".

פרנוס סלמסה, אמו של יוסף סלמסה ז"ל, הפגנת יוצאי אתיופיה, 22 ביוני 2015. ראובן קסטרו
אמו של יוסף סלמסה, פרנוס, בהפגנה למענו בקיץ/ראובן קסטרו
"לפני שהוא מת, יוסף אמר לי ולחבריו שהמשטרה שברה אותו נפשית. אני חושב שהוא התאבד מהלחץ הנפשי"

מקורביו של סלמסה טענו גם כי לעתים תכופות היו מגיעים שוטרים לביתו ומאיימים עליו. "יצוין שעצם ההגעה לבית המשפחה הייתה כדין לאור היותו של יוסף סלמסה דרוש לחקירה", נמסר ממח"ש. ואולם, נכתב כי: "בהקלטה נשמע השוטר אומר לבני המשפחה 'אני לא ישן לא ביום ולא בלילה, אם אני לא ישן גם אתם לא תישנו. ככה אני עובד. אני כל שעה ידפוק פה בדלת' (הטעויות במקור, ע"ח). אמירה זו, הגם שנמצא כי לא חצתה את רף האיום הפלילי, נמצאה מצדיקה בחינה משמעתית/פיקודית".

סלמה הדגיש לאחר מותו של סלמסה: "לפני שהוא מת, יוסף סלמסה אמר לי ולחבריו שהמשטרה שברה אותו נפשית ואני חושב שהוא התאבד כתוצאה מהלחץ הנפשי. לפי העדויות שלו ושל הוריו, מהרגע ששוטרים ממשטרת זכרון יעקב הבינו שמתנהלת נגדם חקירת מח"ש בליווי עורך דין הם החלו להגיע לביתו ולאיים על הוריו, תוך שהם משתמשים בתירוצים שהם רוצים לקחת אותו לחקירה. ברגע שהוא ראה שהם לא פוגעים רק בו אישית, אלא שהלחץ מופעל גם על הוריו, זה שבר אותו נפשית. הוא התחיל להסתגר בתוך עצמו ונכנס לדיכאון".

"להעמדת שוטרים לדין נדרשת ודאות גבוהה - המנוח לא מסר כל גרסה"

עוד נמסר ממח"ש: "יודגש כי גם אם נפל פגם בהתנהלות השוטרים בכל הנושאים האמורים, הרי שסוגיות אלה אינן מגלות חשד לעבירה פלילית וראוי לבחון אותן במישור המשמעתי או הפיקודי על ידי הגורם המוסמך במשטרה. כמו כן החליטה מח"ש על דעת פרקליט המדינה על סגירת התיק הפלילי בכל הנוגע לשימוש שעשו השוטרים בטייזר, וזאת מחוסר ראיות מספיקות".

"יובהר כי לשם העמדת אדם לדין פלילי והרשעתו בהליך שכזה, נדרשת רמת ודאות גבוהה כי אותו אדם אכן ביצע את העבירה המיוחסת לו. במקרה דנן, כאמור, המנוח לא מסר כל גרסה וממילא חומר הראיות חסר את סיפורו שלו. מחומר הראיות שנאסף עולה כי השוטרים הגיעו למקום בעקבות דיווח שנתקבל על אדם שיכור, הנושא סכין, משתולל ומנסה לפרוץ למבנה במקום. מבלי להיכנס לשאלת נכונותו האובייקטיבית של הדיווח, אין חולק כי זה המידע שהיה בתודעת השוטרים עת הגיעו לזירה במסגרת מילוי תפקידם, לצורך פעילות מבצעית, שעניינה שמירת הסדר הציבורי.

"מחשש להיתקל בסכנה, ניתן להעריך כי השוטרים מיהרו לעשות שימוש במכשיר הטייזר שהיה בידם. יצוין כי מחומרי החקירה שנאספו בתיק עולה שהמנוח אמנם היה שתוי, וכי במהלך האירוע נעשה ירי בודד במכשיר הטייזר, וזאת בניגוד לטענה שנעשה שימוש ב'מחסנית מלאה'. בנסיבות אלה, נמצא שאין די ראיות המבססות חשד לביצוע עבירה פלילית מצד השוטרים בכל הנוגע לעשיית השימוש במכשיר הטייזר נגד המנוח, כאמור, בכפוף לאמור בכל הנוגע לדיווח שמסרו בנושא האזהרה המוקדמת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully