וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגמגום של אובמה בסוריה עלול להסתיים בקרבות אוויריים בין רוסיה לסעודיה

14.2.2016 / 9:15

ערב הסעודית מזהה את חוסר האונים של וושינגטון בבוץ הסורי ולא מוכנה לשבת בחיבוק ידיים. אחרי ששלחה מטוסי קרב לטורקיה נראה שפניה לפלישה לסוריה, שם אסד והמפציצים הרוסיים ממשיכים להשמיד את המתנגדים. כיום, גם תסריטים דמיוניים הופכים למוחשיים. דיווח לאולפן

עריכה: ניר חן

הדיווחים בכלי התקשורת הערביים אמש (שבת) סיפרו על זרם בלתי פוסק של אלפי פליטים שנמלטים מצפון-מערב סוריה ומתקדמים לעבר הגבול עם טורקיה. הבריחה הגדולה אירעה נוכח המתקפה הקרקעית של צבא סוריה ונוכח ההפצצות הכבדות של חיל האוויר של רוסיה על חאלב ועל כפרים באזור לטקיה וחומס.

בכלי התקשורת הרוסיים דווח כי צבא סוריה הצליח בסוף השבוע להשתלט על עוד כמה כפרים מצפון ללטקיה. הצבא הסדיר של הנשיא בשאר אסד הצליח לכבוש שטחים מצפון לחאלב ואת הכפר טאמורה שבגזרה. ביממה שלפני כן נטען כי הצבא השלים השתלטות על כפרים החולשים על צירים מרכזיים הסמוכים לגבול עם טורקיה.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
בצל המתיחות: טורקיה תקפה יעדים של צבא אסד
המתיחות בשיאה: צבא סוריה החל בהכנות לכיבוש בירת דאעש
האו"ם: מתגבר החשד לשימוש בנשק כימי בחמש מתקפות בסוריה

פליטים בצפון סוריה, פברואר 2016. AP
זרם הפליטים בלתי פוסק. תושבי סוריה נמלטים על חייהם/AP

ועם האוכל בא כנראה התיאבון. אסד הבטיח בריאיון לסוכנות הידיעות הצרפתית ביום שישי כי לא יפסיק את הלחימה עד שיחזיר לידיו את השליטה בכל רחבי המדינה. אם לפני כמה חודשים היה מדובר בתרחיש דמיוני, הרי שכעת, בעזרתם האדיבה של המפציצים הרוסיים, הוא כבר לא נראה פנטזיה. אמנם סביר שלאסד יידרשו חודשים ואולי שנים כדי להגיע להישג כזה, אך ההתקדמות של צבא סוריה, המגובה בחיזבאללה ובאנשי משמרות המהפכה האיראניים, עקבית למדי - לפחות בצפון-מערב סוריה.

אם יצליחו אסד ובעלי בריתו האיראנים והרוסים להשתלט על המרחב של "עלאוויסטן", סביר שינסו להתקדם מעט מזרחה לכיוון אידליב, ובמקביל או לאחר מכן לדרום, לעבר רמת הגולן. נראה שרק לאחר מכן יתפנו להתמודד עם "המדינה האיסלאמית" (דאעש) במזרח המדינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
גבר בחאלב לאחר שביתו הופצץ, פברואר2016. טוויטר, צילום מסך
האסטרטגיה הרוסית - להשמיד את המתנגדים. גבר בחאלב לאחר שביתו הופצץ/צילום מסך, טוויטר
אפשר לנחש מה הייתה התגובה של מועצת הביטחון אם ישראל הייתה מפציצה בטעות כפר פלסטיני. בסוריה, העולם מגלה חוסר רצון להתעמת

מכך עולה תמונה ברורה יותר של האסטרטגיה הרוסית להבסת דאעש: ראשית להשמיד את כל שאר המתנגדים לאסד, בעיקר בצפון מערב סוריה, ורק אחר כך להתפנות לארגון הקיצוני. והרוסים כמו הרוסים, אינם מתיימרים "לקחת שבויים" - הם לא מנסים אפילו לנהל מערכה שתמנע פגיעה באזרחים. להיפך, עבורם כל מה שנמצא באזורים שבשליטת ארגוני האופוזיציה, כמו ארגון הטרור ג'בהת א-נוסרה ואחרים, מהווה מטרה לגיטימית - גם אם מדובר בבתי ספר או בבתי חולים.

במקביל, ארצות הברית, אירופה ויתר חברות הקהילה הבינלאומית עוסקות בהפסקת אש שלא תכלול את הפסקת ההפצצות על מטרות של "ארגוני טרור" או לחימה בדאעש וג'בהת א-נוסרה, ומאפשרות למעשה את המשך הטבח באזרחים חפים מפשע. אפשר לנחש מה הייתה התגובה של מועצת הביטחון של האו"ם ומה הייתה דעת הקהל הבינלאומית אם ישראל הייתה מפציצה אפילו בטעות כפר פלסטיני בעזה או בגדה. בסוריה, גם כאשר ההפצצות מכוונות, רוב העולם מגלה חוסר אונים וחוסר רצון להתעמת עם מוסקבה.

הקטל נמשך: עשרות נפגעים בתקיפות חיל האוויר הרוסי בעיר חאלב. מערכת וואלה! NEWS
התקדמות עקבית. הפצצות חיל האוויר של רוסיה בחאלב, בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS

יוצאות הדופן הן טורקיה ובעיקר ערב הסעודית. אתמול חשף שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושואלו כי ערב הסעודית שולחת מטוסי קרב לבסיס במזרח טורקיה, וכי שתי המדינות עשויות לפלוש קרקעית לסוריה כדי להילחם בדאעש. בריאיון לעיתון מקומי הוא ציין כי אנשי צבא סעודיים הגיעו לבסיס ובחנו את השטח. "ערב הסעודית הכריזה על נחישותה להיאבק בדאעש ואמרה כי היא מוכנה לשלוח מטוסים וכוחות קרקע", אמר צ'בושואלו.

עם זאת, הוא הדגיש כי בשלב זה אין תכנית ממשית לקראת פלישה קרקעית. "בכל פגישה של מדינות הקואליציה הלוחמות בדאעש תמיד הדגשנו את הצורך באסטרטגיה ובהגדרת המטרה במאבק נגד הארגון הקיצוני. אם תהיה לנו אסטרטגיה כזאת, ייתכן שטורקיה וערב הסעודית יפתחו במבצע מהקרקע", הסביר שר החוץ.

חוסר האונים האמריקני

דבריו של צ'בושואלו סתרו במקצת את זה של מקיבלו הסעודי, עאדל אל-ג'ביר, שהצהיר יותר מפעם אחת כי פעולה קרקעית סעודית בסוריה היא עובדה מוגמרת. אל-ג'ביר הוסיף בסוף השבוע בריאיון לעיתון גרמני כי אסד לא יהיה חלק מעתידה של סוריה: "ההתערבות הצבאית הרוסית לא תסייע לו להישאר בשלטון".

משאיות אספקה בדרך לחאלב, פברואר 2016. טוויטר, צילום מסך
משאיות אספקה בדרך לחאלב, בשבוע שעבר/צילום מסך, טוויטר

דבריו של אל-ג'ביר מבליטים את חילוקי הדעות של ריאד עם הבית הלבן, שממשיך במדיניות המבולבלת והמגומגמת בכל הקשור לסוריה. ערב הסעודית הבחינה בחוסר האונים של ארצות הברית ובהתעלמותה מהאפשרות שהרוסים יובילו להבסת הכוחות המתונים המתנגדים לאסד, והחליטה כנראה לא להישען עוד על הממשל האמריקני. עבורם השתלטות של הציר האיראני-רוסי על סוריה ועל לבנון היא תרחיש שהם לא מוכנים לקבל. קרבות אוויר בין צבא רוסיה לזה של ערב הסעודית נשמעו אולי עד כה כתסריט דמיוני, אך במזרח התיכון של היום, ובעיקר בסוריה, גם אפשרות זו נמצאת על הפרק נוכח חולשתה של ארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully