וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: מתגבר החשד לשימוש בנשק כימי בחמש מתקפות בסוריה

צוות החקירה לבחינת טענות על השימוש בנשק הקטלני הודיע כי יחקור מקרים שאירעו בין 2015-2014, שברובם נטען כי המשטר הוא זה שעשה שימוש בנשק הבלתי קונבנציונלי. ארגון בינלאומי טוען כי הוא זיהה 116 מקרים שבהם נעשה שימוש בנשק מסוג זה

צילום: סרטוני חובבים שהועלו לרשת, עריכה: שניר דבוש

(תיעוד: טיפול בנפגעים מנשק כימי בפרברי דמשק, ינואר 2016)

צוות החקירה של האו"ם העוסק בבחינת הטענות על שימוש בנשק כימי במהלך מלחמת האזרחים בסוריה, הודיע אתמול (שישי) בדוח ראשוני בנושא כי החליט להתמקד בחמישה מקרים שבהם גדל החשד כי נעשה שימוש משמעותי בנשק קטלני מסוג זה. לפי ההודעה, מדובר במקרים שאירעו במחוזות חמאת, אידליב וחאלב, בשנים 2015-2014.

לפי צוות החקירה, עד כה לא זוהה הצד שהשתמש בנשק הכימי בשדה הקרב – הממשל, המורדים או ארגונים קיצונים כמו "המדינה האיסלאמית" (דאעש). עם זאת, בארבעה מחמשת המקרים הנחקרים עלו טענות על שימוש בגז כלור בחביות נפץ – כלי נשק מאולתר המושלך מכלי טיס של המשטר. מתקפות מסוג זה אירעו בכפרים קמנאס וסרמין שבמחוז אידליב במרץ האחרון, וכן בכפר תלמנס, גם הוא באידליב, ובכפר זיתה שבמחוז חומס באפריל 2014.

עוד כתבות בנושא:
ארה"ב תוקפת את אסד שהתחייב לכבוש מחדש את סוריה: "הוא הזוי"
אסד: "אשתלט מחדש על המדינה, אך זה עלול לקחת זמן"
טהראן: איראן וערב הסעודית צריכות לשתף פעולה בעניין סוריה

תיעוד: טיפול בנפגעים מנשק כימי בפרברי דמשק. ספק 500
אדם שנפגע לכאורה מנשק כימי באזור דמשק/ספק 500

מתקפה נוספת הנבחנת אירעה באוגוסט 2015 ונערכה בכפר מארע שבמחוז חאלב. במקרה זה קיים חשד כי ארגון "המדינה האיסלאמית" עשה שימוש בגז חרדל במהלך הלחימה. "התהליך של זיהוי אותם האנשים האחראים לשימוש בכימיקלים ככלי נשק הוא מורכב", נמסר בהודעת הצוות. "אנו נצטרך את המשך התמיכה ושיתוף הפעולה של כל המדינות המעורבות ושל מקורות נוספים".

צוות החקירה הוקם לאחר שהצטברו ראיות על שימוש בגז כלור במתקפה בשלושה כפרים סוריים בשנת 2014, שבה נהרגו 13 בני אדם. אף גוף לא קיבל אחריות על מתקפות מסוג זה, ונשיא סוריה בשאר אסד וקבוצות המורדים האשימו זה את זה בשימוש בנשק כימי במהלך חמש שנות הלחימה. הצוות הגיע לדמשק בדצמבר האחרון כדי ללחוץ על נציגי הממשל לשתף עמו פעולה, ובכוונתו להגיע למקומות שבהם נעשה לכאורה שימוש בנשק ולגבות עדויות.

עובד גרמני המטפל בפירוק הנשק הכימי של צבא סוריה. מרץ 2014. GettyImages
עובד שטיפל בפירוק הנשק הכימי של צבא סוריה, מרץ 2014/GettyImages

הארגון הבינלאומי למניעת הפצת נשק כימי זיהה 116 אירועים שבהם נעשה לכאורה שימוש בנשק מסוג זה, אך לגוף אין כל סמכות להטיל אשמה על מתקפות אלה. בחודש שעבר הודיע הארגון כי כל ארסנל הנשק הכימי שעליה הכריזה סוריה הושמד. זאת, אחרי יותר משנתיים מאז הושג ההסכם בין רוסיה לבין ארצות הברית לפירוק משטרו של בשאר אסד מהנשק הבלתי-קונבנציונלי. "100% מהנשק הושמד", מסר דובר הארגון לסוכנות הידיעות הצרפתית.

מאות בני אדם נהרגו במתקפה כימית שיוחסו לשלטונו של אסד בפרברי דמשק באוגוסט 2013. בתגובה איימה וושינגטון לצאת למבצע צבאי נגד המשטר, אך התערבותה של מוסקבה, בעלת ברית קרובה של דמשק, הביאה לידי ההסכם שמנע את המלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully