וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב תוקפת את אסד שהתחייב לכבוש מחדש את סוריה: "הוא הזוי"

דובר סגן שר החוץ התייחס לריאיון שהעניק נשיא סוריה, שבו הדגיש את הצורך הפתרון צבאי במדינה המתפוררת: "אסד איננו מנהיג לגיטימי". המורדים הביעו ספק בנוגע ליישום הפסקת הלחימה שעליה הכריזו המעצמות

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(סבב שיחות נפתח במינכן במאמץ נוסף להחיות את תהליך השלום)

ארצות הברית הגיבה הלילה (שבת) לריאיון שהעניק נשיא סוריה בשאר אסד לסוכנות הידיעות הצרפתית, שבו אמר כי ישתלט מחדש על כל המדינה. "הוא הזוי אם הוא חושב כי ישנו פתרון צבאי למאבק בסוריה", אמר מארק טונר, דוברו של סגן שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, "אנו לא חושבים שלממשל אסד יש לגיטימציה, הוא לא מנהיג לגיטימי".

טונר התייחס גם להסכם להפסקה הדרגתית של "מעשי האיבה" בין המורדים וצבא אסד, שאליו הגיעו הצדדים המשתתפים בוועידת מינכן לביטחון, והדגיש כי יישום ההסכם תלוי רק בצדדים הלוחמים בשטח. "אנו צריכים לראות תוצאות בשטח מצד הצדדים הלוחמים, המשטר והאופוזיציה כאחד", הדגיש טונר. "הם צריכים להפסיק להילחם ואז נוכל להגדיר מי חלק מהתהליך ומי לא".

טונר אף התייחס בפירוש לאפשרות שהמשטר הסורי יוסיף לתקוף את גורמי האופוזיציה, ואמר: "אם המשטר הסורי ימשיך בלחימה, כל שאנו צופים הוא שפיחות דמים נוספת, המשך מצוקת התושבים, וכן התקבעות העמדות בשני הצדדים – המשטר והאופוזיציה".

לקריאה נוספת:
טהראן: איראן וערב הסעודית צריכות לשתף פעולה בעניין סוריה
במינכן הכריזו על "פריצת דרך" - אך בסוריה מחכים לתוצאות בשטח
רוסיה: "כניסה קרקעית של כוחות זרים לסוריה תוביל למלחמת עולם"

נשיא סוריה בשאר אסד. 10 בדצמבר 2015.. AP
"הצבא ימשיך לכבוש שטחים ללא כל היסוס". אסד/AP

אתמול אמר אסד בריאיון כי כוחות הצבא שלו יכבשו שטחים "ללא כל היסוס", ודחה את הטענות נגד משטרו ולפיהן ביצע פשעי מלחמה. כמו כן, הוא גינה את ההתערבות של כוחות זרים במדינתו, ואמר: "מעורבותם של גורמים בינלאומיים באזור פירושה שפתרון למשבר ייקח זמן רב ויגבה מחיר כבד".

הריאיון הגיע על רקע הדיונים לפתרון מלחמת האזרחים המתמשכת, שם החליטו המעצמות על הפסקת הלחימה, תוך הכנסת סיוע הומניטרי מידי לאזורים הנצורים במדינה, כולל חאלב, מדאיה, ועיירות נוספות שזכו לפחות תשומת לב בינלאומית. ההסכם נועד, על פי מקור דיפלומטי, ליצור תנאים שיאפשרו את החייאת שיחות השלום בין ממשלת אסד והמורדים, שהושהו בחודש שעבר וצפויות להתחדש בסוף החודש הנוכחי, אם הצדדים יסכימו לכך.

נזקי ההפצצות בעיר חאלב בסוריה, פברואר 2016. רויטרס
התקיפות ימשכו? בניין שנפגע במתקפה בחאלב, השבוע/רויטרס

רבים הביעו ספק בנוגע להסכם, בעיקר בשל העובדה שנציגים מהמשטר או מהאופוזיציה לא חתמו עליו. גורמים משורות המורדים בסוריה אמרו לרשת BBC כי לאמרות ההסכם, הם לא יפסיקו להילחם. זאת, מפני שהם סבורים כי רוסיה לא תעצור את תפנה את תקיפותיה רק נגד ארגוני האיסלאם הקיצוני כפי שהוסכם, אלא תמשיך לתמוך במשטר אסד במאבקו נגד האופוזיציה.

"אנו עדיין ספקנים בנוגע לכוונותיהם של הרוסים", אמר דובר של ארגון הגג של האופוזיציה, "צבא סוריה החופשי". ארגון המורדים האיסלאמיסטי "אחראר א-שאם" מסר כי לא יעצור את הלחימה עד שהצד השני יעשה זאת, ועד שייענו דרישות נוספות שהציב – שחרור אסירים, הסרת המצור שמטיל המשטר ומתן מעבר בטוח של אזרחים ברחבי המדינה. ארגון מורדים קטן נוסף הודיע כי לא יניח את נשקו עד שהנשיא אסד יורד מכסאו.

פגישת שרי החוץ לפתרון המשבר בסוריה, מינכן, גרמניה, 11 בפברואר 2016. רויטרס
קרי ולברוב במהלך השיחות במינכן/רויטרס

לפי שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, הוסכם על הפסקת מעשי איבה בין הצדדים הלוחמים במדינה והמטרה היא כי תיכנס לתוקפה בעוד שבוע. כמו כן, הוא ציין כי תהיה מעורבות של האו"ם בנושא, שתשלב בין פיקוח על יישום הפסקת התקיפות והעברת הסיוע ההומניטרי.

קרי הוסיף כי ההסכמות שהושגו הביאו למחויבויות "על הנייר", אך "המבחן האמיתי יהיה אם כל הצדדים יכבדו את ההתחייבויות האלה". כמו כן, הוא אמר כי "הפסקת אש היא אמנם מה שיאפשר אלמנטים חוקיים, אך הפסקת מעשי האיבה היא הצהרה שנועדה להראות שהתהליך מתקדם"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully