וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים בפיקוד הדרום: ייתכן שחמאס חופר מנהרות לתוך שטח ישראל

לוואלה! NEWS נודע כי במסגרת מאמצי הארגון לשקם את המערך שנפגע ב"צוק איתן", ייתכן שאחת המנהרות כבר חצתה את הגבול. בעקבות זאת, הוגברו החיפושים אחריה וכלי הנדסה הועמדו בכוננות. אלוף מרדכי: אם חמאס לא יפסיק לנצל את היתרי הכניסה של העזתים, נסגור את המעברים

צילום: שי מכלוף, רויטרס; עריכה: אביב אירגז; קריינות: אביב אברמוביץ'

גורמים בפיקוד הדרום העריכו בימים האחרונים כי ייתכן שחמאס חפר מנהרות מעבר לגבול לתוך שטח ישראל – כך נודע לוואלה! NEWS. בעקבות זאת, הוגברו מאמצי החיפוש אחריה. סוגיית המנהרות שבה לסדר היום בחודשים האחרונים ברקע הצהרותיהם של ראשי חמאס למוכנות למלחמה חדשה. לכן, קציני הנדסה בפיקוד הדרום הונחו לשמור על כשירות גבוהה של כלי ההנדסה השונים באוגדת עזה.

לדברי גורמי צבא, בפיקוד הדרום מתקיימות הערכות מצב שוטפות לגבי כל מידע מודיעיני ואזרחי שמתקבל על הקמת מנהרות חדשות, כולל ניתוח של המצב בשטח שלפיו הם פועלים. גורמים בפיקוד טוענים כי מצד אחד קל יותר לחפור בחסות הגשם שפוקד את האזור בימים האחרונים, אך מצד שני גובר הסיכוי שחלקים מהמנהרות החדשות יקרסו או שפתחיהן יבלטו מעל האדמה. שלשום דיווחו הפלסטינים כי פועל בן 30 נהרג בקריסת מנהרה מזרחית לחאן יונס, שבדרום רצועת עזה.

לקריאה נוספת:
תיעוד: כך מציפה מצרים את מנהרות חמאס ברצועת עזה
דגי בורי ושרימפסים: כך יעצרו המצרים את מנהרות ההברחה מעזה

"חמאס חופר מנהרות התקפיות בגבול הרצועה". רויטרס
פעיל חמאס במנהרה ברצועת עזה/רויטרס

אחד הגורמים בפיקוד הדרום הדגיש כי הזרוע הצבאית של הארגון, גדודי עז א-דין אל-קאסם, למדה היטב את דרכי הפעילות של צה"ל. לדבריו, ראשיה מבינים שתפקוד מצלמות המעקב ויכולות התצפית כלי הטיס השונים אחרי המתרחש על הקרקע פוחתים משמעותית במזג אוויר סוער. לפני כמה שנים אותרה לפחות מנהרה התקפית אחת של חמאס בתקופת החורף לאחר ירידת גשמים וזיהוי של בור על ידי חקלאי באזור. פעילות הנדסית חשפה את המנהרה, שאורכה הייתה יותר מקילומטר.

מאז תום מבצע "צוק איתן" לפני כשנה וחצי, חמאס משקיע משאבים רבים בשיקום מערך המנהרות ובניית מנהרות חדשות לתוך שטח ישראל. בחצי השנה האחרונה קיבל הארגון סיוע כספי גדול מאיראן, שבאמצעותו ממומן גיוס של כוח האדם למערך האבטחה של המנהרות ושל צוותי פועלים שחופרים מתחת לפני האדמה בתנאים קשים תמורת סכומי כסף זעומים. קצב הבנייה התגבר בעקבות הריסת המנהרות מתחת לציר פילדלפי על ידי צבא מצרים. כוח האדם הגדול שהיה אחראי לתשתית שבין רפיח הפלסטינית לרפיח המצרית עבר לחפור מנהרות בגבול הישראלי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מעבר כרם שלום. רויטרס
"חמאס מגייס סוחרים ופועלים שנכנסים לישראל לצורך ענייניו". מעבר כרם שלום/רויטרס

בתוך כך, בריאיון שהתפרסם הבוקר בעיתון "אל קודס" הזהיר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, את חמאס מפני ניסיונות לניצול היתרי הכניסה של תושבי עזה לישראל לצרכי טרור. לדבריו, ישראל תאלץ לסגור את המעברים מעזה לחלוטין אם הארגון לא יחדל מגיוס סוחרים ופועלים, שיוצאים לגדה לצורך טיפולים רפואיים, לשורותיה ולטובת ענייניה.

לטענת מרדכי, חמאס מנסה לנצל את ההיתרים הניתנים לפועלים היוצאים לגדה לצרכי טרור, ומאלץ את ישראל לחשוב כמה פעמים לפני שהיא מנפיקה היתרים לעזתים. מצב זה, אמר, יוביל בסופו של דבר לסגירת הרצועה והפסקת יציאת העזתים מהרצועה לחלוטין.

מרדכי הביא בריאיון כמה דוגמאות לניצול הפלסטינים על ידי חמאס, שנתפסו על ידי כוחות הביטחון. כך, למשל, חולה סרטן מחאן יונס, שנכנס לטיפולים רפואיים בשכם והתבקש להעביר מידע לגורמי טרור שם, ותושב מחנה הפליטים א-שאטי שסוחר בישראל ונתפס בניסיונות הברחה עבור חמאס.

מאה אלף היתרי כניסה מהרצועה בשנה

מתאם פעולות הממשלה בשטחים הוסיף כי חמאס מכין את עצמו לעימות צבאי ולא מעוניין לשרת את הציבור ברצועה. לדבריו, חמאס מנסה לגייס את הסוחרים והדבר מכשיל את התכנית הכלכלית של ישראל להקל את תושבי הרצועה, וכן מכשיל את יציאת העזתים לתפילות בישראל.

בעקבות מבצע "צוק איתן" אימצה ישראל תכנית לסיוע כלכלי לרצועה בכפוף להערכת מצב ביטחונית. בשנת 2015 הנפיקה ישראל יותר ממאה אלף היתרי כניסה לעזתים עבור טיפולים רפואיים, מסחר ותפילות.

במהלך השנה החולפת סוכלו על ידי רשות המעברים, שב"כ ונציגי מתאם הפעולות בשטחים 93 ניסיונות הברחת סחורות אסורות לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום. באותם מקרים הסחורות הוחרמו. זאת לצד מאות מקרים נוספים של סיכולי הברחות טרם הגעתן למעבר בפועל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully