וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי העביר כסף ל"בצלם" למאבק בחוק "סימון העמותות"

11.1.2016 / 0:09

הקרן האירופית לדמוקרטיה העבירה לארגון זכויות האדם הישראלי מענק לטובת "מאבק בחוקים אנטי-דמוקרטיים". בצלם: "המענק דווח במלואו לרשם העמותות". שגריר ארה"ב: התנגדותנו לחוק העמותות נחרצת

צילום: ערוץ היוטיוב הרשמי של מחלקת המדינה, עריכה: יאיר דניאל

(ארה"ב על חוק סימון העמותות: "העלנו את חששנו בפני ממשלת ישראל")

קרן של האיחוד האירופי העבירה לאחרונה מימון לארגון זכויות האדם "בצלם" לטובת קמפיין נגד חוק סימון העמותות שמקדמת הממשלה - כך עולה ממכתב שהועבר אתמול (ראשון) לשרי הממשלה, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, על ידי ארגון NGO MONITOR, העוסק במעקב אחר ארגונים ועמותות בלתי-ממשלתיים בישראל, שמקבלים תמיכה ממדינות זרות. בארגון "בצלם" אמרו כי התרומה דווחה במלואה לרשם העמותות כמתחייב בחוק, ושפרטי המענק מופיעים באופן גלוי באתר האינטרנט של הקרן האירופית. בארגון הוסיפו: "אנחנו גאים במעורבותנו במאבק לטובת חברה אזרחית פעילה וביקורתית בישראל".

"הקרן האירופית לדמוקרטיה", קרן של האיחוד האירופי הפועלת ב-16 מדינות שונות ברחבי העולם, העבירה לפני כחודש את המענק לארגון "בצלם" הישראלי לטובת מה שהקרן מגדירה "מאבק בחוקים אנטי-דמוקרטיים שנועדו להשתיק את האופוזיציה". החוק הספציפי שנגדו מכוון המאבק הוא חוק השקיפות שיזמה שרת המשפטים, איילת שקד - לא הוזכר במענק. בדברי ההסבר למענק נכתב כי "בצלם עובד יחד עם שורה של ארגוני זכויות אדם כדי להיאבק במאמצי חקיקה להגבלת פעילותם של ארגונים המגנים על זכויות האדם וחושפים את פעולות ממשלת ישראל בשטחים הפלסטיניים הכבושים".

שרת החוץ לשר המשפטים הגרמני: "סימון המוצרים נותן לגיטימציה לחרם על ישראל". רויטרס
החוק שקידמה השרה שקד לא הוזכר בהסבר למענק. שרת המשפטים/רויטרס

במכתב שהועבר לשרי הממשלה כתב פרופ' ג'ראלד שטיינברג, נשיא ארגון NGO MONITOR, כי "הקרן האירופית לדמוקרטיה הוקמה על ידי האיחוד האירופי ב-2016 במטרה לקדם ולעודד 'דמוקרטיה עמוקה וברת קיימא' במדינות הנמצאות בעיצומו של תהליך מעבר לדמוקרטיה, ובחברות הנאבקות לדמוקרטיזציה. הקרן ממומנת באופן בלעדי על ידי כסף ממשלתי מהאיחוד האירופי ומממשלות אירופיות".

על פי אתר האינטרנט של הקרן, המדינות שבהן היא פועלת כוללות את אלג'יריה, ארמניה, אזרבייג'ן, בלרוס, מצרים, גיאורגיה, ישראל, ירדן, לבנון, לוב, מולדובה, תוניסיה, מרוקו, פלסטין (כך באתר הקרן), סוריה ואוקראינה. פרופ' שטיינברג העיר במכתבו כי "מלבד ישראל, הדמוקרטיות היחידות שבהן פועלת הקרן הן תוניסיה ומולדובה, המדורגות כ-30 מקומות נמוך מישראל במדד הדמוקרטיה".

סדנת מתנדבים בסוסיא, דרום הר חברון, 2008.. שרית מיכאלי, מערכת וואלה! NEWS
ילדים פלסטינים עם מצלמות של בצלם/מערכת וואלה! NEWS, שרית מיכאלי

בשבוע שעבר פורסם בוואלה! NEWS כי שרת המשפטים שקד תיפגש עם שגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו, כדי לדון עמו בהתנגדותה של ארה"ב לחוק שהיא מקדמת. שקד מתכוונת לתדרך בנושא גם את שגרירי מדינות האיחוד האירופי. כעת מתברר כי ההתנגדות האירופית והאמריקנית לחוק לא התרככה בעקבות המאמצים של ישראל בנושא. מלבד התבטאות פומבית של מחלקת המדינה בנושא, לוואלה! NEWS נודע כי השגריר דן שפירו הבהיר לאחרונה לבכירים בישראל כי ההתנגדות של ארה"ב לחוק נחרצת וארצות הברית לא תגן על החוק אם הוא יוביל להחרפה ביחסי ישראל עם מדינות אירופה.

(עדכון ראשון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully