וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: לא להיות צפוי: כך ישפרו המורים את מעמדם

27.12.2015 / 14:44

ללמוד ולהתעדכן בעולמם של התלמידים. לשמור על גבולות ברורים. להפתיע ולא להיות צפוי. לפתוח את הראש והלהרחיב אופקים. ולהתעניין בעולמם הפרטי. רוית דום מסבירה איך ניתן לשפר את מעמד המורים מול התלמידים

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

המורים בישראל סובלים מזה עשור וחצי מירידה במעמדם, במיוחד מול התלמידים. כמי שהייתה תלמידה בשנות ה-70 וה-80, אני יודעת עד כמה המורים הם דמויות משמעותיות בחיינו כבוגרים, ואין סיבה שהדבר לא יקרה גם בתקופה הנוכחית. השינוי לא חייב לבוא ממקומות של כבוד ומשמעת. יש לשני אלו מקום ותפקיד, אך כוחו הכריזמתי של המורה מול התלמידים לא יכול להתבסס רק על חוקים ואיסורים.


המשימה לא פשוטה ולעתים מדובר בדרכים שנראות לכאורה סותרות. איך להתקרב אל התלמידים מבלי לחצות גבולות? איך לשמור על מעמדך ועדיין לאפשר להם לפנות אליך עם בעיות אישיות? הדרך היא "גם וגם", ותמיד לשמור על איזונים.

הנה חמש נקודות מרכזיות לחיזוק מעמדו של המורה מול התלמידים:


1. ללמוד ולהתעדכן בעולמם של התלמידים.

כמו בכל מקצוע, גם המורים צריכים להמשיך ללמוד ולהתעדכן, ולא רק בחומר הלימודים. מורה שהוא "בעניינים", מקבל יחס שונה ממי שאין לו מושג מה מעניין את התלמידים מחוץ לעולם הלימודים. אם מדובר בסרט או סדרה חדשים, אפליקציה או כל דבר אחר שמרתק אותם. מספיק לדעת במה מדובר, ולהיות מסוגל לנהל על זה שיחה. לא צריך לראות ולהשתמש בכל מוצר שמרתק אותם, אבל המינימום הוא לדעת שזה קיים ולהבין מה זה.


2. לשמור על גבולות ברורים.

אחת הבעיות ממנה סובלים לא מעט מורים, בדומה להורים, הוא טשטוש הגבולות. אפשר להיות קרוב אליהם מבלי לחצות את הגבולות, ולשמור על הגדרות ברורות של מי כאן המורה ומי כאן התלמיד. מי כאן הבוגר, מי מגיע עם נסיון חיים ומי מנהל את הדיון.

3. להפתיע ולא להיות צפוי.

התלמידים מרגישים שהם כבר יודעים הכל. הרי כל המידע נמצא ברשת, אז מה כבר אפשר לחדש להם? חייבים להפתיע. בין אם זה בדרך ההוראה, בין אם זה בחוויות לימודיות ובין אם לשבור את השגרה ולעשות שיעור בדרך שונה לחלוטין ממה שהם ציפו שיקרה.

4. לפתוח את הראש והלהרחיב אופקים.

התלמידים אוהבים דברים חדשים, ואפשר לחוות איתם לימוד תכנים שכביכול לא קשורים לנושא הנלמד, ולהוכיח להם עד כמה יש קשר בין דבר לדבר. לקשור את התוכן למציאות היום-יומית שלנו גם אם מדובר בשיעור מתמטיקה או לשון.


5. להתעניין בעולמם הפרטי.

מורה שמתעניין במצב רוחו של התלמיד יזכה להרבה יותר נקודות לעומת מורה שיודע ללמד בצורה הטובה ביותר אך אין לו עניין בעולמם הפרטי של התלמידים. זה לא אומר שהמורה צריך להיות מעורב ולנקוט עמדה כמו חבר קרוב, אך עצם ההתעניינות של המורה בחייהם הפרטיים של התלמידים והיכולת של המורה להבין מה קורה מעבר לשעות הלימודים, זו יכולת שזוכה להערכה עצומה.

seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully