וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים במערכת הביטחון: ספק אם כוונות הפיוס של טורקיה רציניות

22.12.2015 / 18:15

על אף ההצהרות הפייסניות מאנקרה, גורמים במערכת הביטחון טוענים כי טורקיה עדיין מארחת פעילי חמאס שמעורבים בתכנון פעולות טרור. עם זאת, הם הוסיפו כי מהלך מדיני יכול להבשיל אם הטורקים ילחצו על חמאס

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(תיעוד: ארדואן בישראל, 2005)

גורמים בכירים במערכת הביטחון בישראל מתייחסים בזהירות להצהרות בטורקיה על התקדמות במגעים המדיניים עם ישראל. בעבר ניסה נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, לקרב בין המדינות, אך למרות הצהרות הצדדים התהליך הגיע למבוי סתום. גורמים במערכת הביטחון הדגישו כי אנקרה עדיין מארחת פעילי חמאס, ובהם מגורשי עסקת שליט, שמעורבים בתכנון פעולות טרור נגד אזרחים ישראלים, למרות עזיבתו של בכיר הארגון סלאח ערורי לקטאר.

המגעים המדיניים מצד טורקיה, טוענים הגורמים הביטחוניים, הם ניסיון להיחלץ מהמצב הבעייתי עם רוסיה שאליו נקלע הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, על רקע המלחמה בדאעש ועמדתו הנחרצת כי נשיא סוריה, בשאר אסד, יעזוב את תפקידו. גם היחסים המתוחים עם האיחוד האירופי בצל זרם הפליטים נראים כמאיץ לתהליך. עם זאת, הגורמים הוסיפו כי המהלך המדיני עם טורקיה יכול בעתיד לפעול לטובת ישראל, אם יפעילו הטורקים לחצים על חמאס למתן את עמדתם.

עוד בנושא:
על רקע ההתקרבות בין ישראל לטורקיה: ארדואן נפגש עם חאלד משעל
השר שטייניץ: "ארדואן רוצה לשפר את היחסים בזכות מתווה הגז"
ארדואן: "האזור כולו צריך את נרמול היחסים עם ישראל"

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בכנס באיסטנבול, 25 בנובמבר 2015. רויטרס
מנסה להיחלץ מהמצב הבעייתי מול רוסיה. ארדואן בכנס באיסטנבול, בחודש שעבר/רויטרס

גורמים במערכת הביטחון דחו את הפרסומים הזרים ולפיהם הצליח הממשל הטורקי להשיג "הקלות במצור" על רצועת עזה, והדגישו את היקף הסחורות והמזון שנכנסים לרצועה מדי יום בזמן שמעבר רפיח הנשלט על ידי מצרים סגור רוב הזמן. במהלך השנה החולפת נכנסו 30 אלף משאיות עמוסות בסחורות מישראל לרצועת עזה.

תחנת הכוח המרכזית של עזה. עאדל חנא, AP
הטורקים פנו לישראל בבקשה לקדם את חידוש תשתיות המים והחשמל ברצועה. תחנת הכוח בעזה/AP, עאדל חנא

לדברי אחד הגורמים, הטורקים שמעורבים בנעשה ברצועת עזה ונמצאים בקשר הדוק עם ממשלת חמאס, פנו לישראל בבקשה לקדם את חידוש תשתיות המים והחשמל הרעועות ברצועה. תשתיות החשמל בעזה מאפשרות רק שבע או שמונה שעות חשמל בממוצע ביממה, במקרה הטוב. משק המים אף הוא סובל מקשיים משמעותיים שהחריפו בשנים האחרונות. מרבית המים שנשאבים ברצועה אינם ראויים לשתייה.

בעבר ניסתה ישראל להזרים מים לרצועה, אך נאלצה להפסיק את התהליך לאחר שחלק מהתשתיות להובלת המים קרסו. לאחר מכן הנחה הדרג המדיני לבחון הגדלת מספר מתקני ההתפלה ברצועת עזה והתברר כי התקדמות בנושא מחייבת חידוש של תשתיות החשמל והמים. לטענת גורמים במערכת הביטחון, בשלב זה לא התקבלה החלטה בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully