וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: רשות המסים חכמה על חלשים

איך קורה שדווקא המקובלים והמוהלים לא משלמים מס הכנסה? השיח הציבורי נוהג להפנות את האצבע המאשימה כלפי המקובלים עצמם אך למעשה הדברים אינם מדויקים. את עיקר האשמה צריך הציבור להטיל דווקא על רשות המסים

ברית מילה. GettyImages
אילוסטרציה/GettyImages

רשות המסים הודיעה לאחרונה כי בדיקה מקיפה שערכה בקרב למעלה מ-400 מוהלים ורבנים עורכי חופות העלתה כי כרבע מהם לא פתחו תיק ברשות המסים ומעולם לא דיווחו על הכנסותיהם. הפרסום המקיף שבו ליוותה רשות המסים את הממצאים הללו נועד ככל הנראה להוות מענה לביקורת שמתח עליה מבקר המדינה בשנה שעברה בדו"ח מיוחד על מיסוי נותני שירותי דת, אך צלילה לעומק הנושא מלמדת כי הביקורת של מבקר המדינה עדיין רלוונטית מאוד.

דו"ח מבקר המדינה עסק אמנם בכלל נותני שירותי הדת, אך המיקוד שלו היה בסוגיות חוסר המיסוי של מקובלים בד"צים, מכיוון ששם נמצע הכסף הגדול בתחום המס. על פי ההערכות של המבקר, ענף המקובלים מגלגל מדי שנה מאות-מיליוני שקלים ואולי אף מיליארדי שקלים שאינם עוברים מיסוי, ולטענתו ישנם אף חששות מבוססים לכך שכספים אלה משמשים עבור הלבנת הון בהיקפים לא מבוטלים. למרות זאת, ברשות המסים מעדיפים כנראה להתעסק בדגים קטנים כדוגמת המוהלים ועורכי החופות, ולא בכרישים הגדולים, המאיימים והמקושרים.

איך קורה שדווקא המקובלים לא משלמים מס הכנסה? השיח הציבורי נוהג להפנות את האצבע המאשימה בנושא זה כלפי המקובלים עצמם, בטענה שהם פועלים באופן שיטתי להעלמות מס, אך למעשה הדברים אינם מדויקים. גם אם ייתכן מאוד שהמקובלים אינם נקיי כפיים, את עיקר האשמה צריך הציבור להטיל דווקא על רשות המסים שאינה ממלאת את תפקידה בנושא.

כלפי חוץ דווקא אוהבים ברשות המסים ובמשרד המשפטים לדווח על מיסוי מקובלים: אליקים רובינשטיין ומני מזוז הכריזו כל אחד בעבר, בעת כהונתו כיועץ משפטי לממשלה, כי גם מקובלים ישלמו מס הכנסה. רק שנים לאחר מכן, באוגוסט 2009, החליטו ברשות המסים להרים את הכפפה, והכותרות בתקשורת הכריזו כי "רשות המסים פושטת על המקובלים", אך דו"ח מבקר המדינה קבע בשנת 2014, כי החגיגה הייתה מוקדמת: הטיפול בסוגיית מיסוי המקובלים היה מינימלי מאוד, והליך המיסוי הקיף אחוז קטן מאוד של מקובלים, כך שהטיפול השומתי של הרשות בענף המקובלים לא הניע הליך של הסדרת מיסוי הענף. מבקר המדינה טען כי הסיבה לכך היא שנושא הסדרת מיסוי המקובלים מצוי בתחום האפור שכן המקובלים טעונים שמדובר בכספי מתנות, ולכן לא ניתן לפתור אותו באמצעות דיני המס הקיימים, אלא יש צורך להציג מדיניות ייחודית לסוגיה זו, שתמסה מתנות מגובה מסוים בין מי שאינם קרובי משפחה.

ומה עשתה רשות המסים בתגובה? פרסמה לפני כחצי שנה טיוטת חוזר שממשיכה לנסות לפתור את אותה הסוגיה על פי אותם נהלים ישנים. כך, המדיניות בנושא נותרה עמומה, מה שיוביל ככל הנראה לכך שבפועל לא תתבצע הסדרה ממשית של מיסוי ענף המקובלים.

מני מזוז בכנס לשכת עורכי הדין פברואר 2010. עומר מירון
גם מקובלים ישלמו מס הכנסה. מני מזוז/עומר מירון

על פניו נראה כי הסיבה לאי הסדרת הנושא עד היום היא רשלנות של רשויות המס, אך יש הטוענים שלא מדובר פה רק ברשלנות. אחת הטענות החוזרות ונשנות בנוגע למיסוי המקובלים, שאף נטענה על ידי בית המשפט המחוזי, היא שרשות המסים הפעילה בנושא אכיפה הססנית ובררנית. לאור הקשרים הענפים של חלק מהמקובלים עם בכירים בממשלה, בכנסת ובשירות המדינה, יש שהעלו טענה מרחיקת לכת כי לא מדובר במקריות, אלא ביד מכוונת, שמתאפשרת על ידי מדיניות עמומה. לפחות במקרה אחד בעבר דווח על חבר כנסת שניסה להתערב לטובת מניעת חקירה בענייני כספים.

אין ספק כי המהלך שמובילה רשות המסים למיסוי של מוהלים ועורכי חופות הוא מהלך חיובי ונצרך, אך כדי להסיר את לזות השפתיים וטוב תעשה רשות המסים אם תטפל בבעיית העומק של אי הסדרת מיסוי ענף המקובלים, באמצעות חקיקה ייעודית כפי שהמליץ מבקר המדינה.

seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully