וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: עפולה? ערבי לא היה עובר את ועדת הקבלה בקיבוץ

9.12.2015 / 16:00

בפעם האחרונה שבדקתי כמה ערבים גרים ברעננה, כפר שמריהו, ועוד ישובים של טובים, לא מצאתי אותם, שלא נדבר על הקיבוצים שמצביעים למר"צ בשביל המצפון אבל לא היו מעבירים בועדת הקבלה אף ערבי

קיבוץ יחד. ספק – Family Guide,
כאן כנראה לא גרים ערבים. קיבוץ בארץ/ספק – Family Guide

כבר כמה ימים שהפרשה הכי לוהטת ביחסי יהודים וערבים מאז פיגוע הדקירה האחרון, היא לא אחרת מאשר פרשת זכייתן של 48 משפחות ערביות במכרז לבניית יחידות דיור בשכונה הצעירה בעפולה, מה שגרם לכמה מאות תושבי עפולה להפגין מול בניין העירייה ולתקוף את ראש העיר יצחק מירון בעקבות השכנים החדשים שעלולים חס וחלילה להיות חלק מאלפי יחידות הדיור שנבנו.

לטענת מארגני המחאה, ההתקוממות היא ממש לא גזענות והיא אינה נגד ערבים, ממש לא, הרי נכון להיום, חיים בעפולה 350 משפחות ערביות ואין להם עם זה שום בעיה. הייתי כמעט מוכנה לצעוד איתם יד ביד אחרי האמירה שהם אינם חוטאים בגזענות, רק שרגע לפני שהצטרפתי אליהם, מבט חטוף על השלטים שהונפו בהפגנה ועליהם נכתב בין השאר - "לא נהפוך לנצרת", "ערבים החוצה" וקריאות כגון "מחבל" ו"בוגד" נגד ראש העיר, איך נאמר? לא ממש השאירו לי מקום לספק בקשר לסיבה האמיתית של המחאה שלהם.

אבל בואו נניח לרגע את תשובי עפולה. הפרשה הזאת מורכבת הרבה יותר מהדיון התקשורתי הרדוד שמתקיים על גבם, שיח שמרדד את כל חלקי הפרשה המורכבים כמו "קיום משותף", "פריפריה וערים מעורבות", "יחסי יהודים-ערבים", "יחסי אשכנזים-מזרחים" וביחוד לטענה השטחית - "המזרחים של עפולה גזענים, הם בעצמם ערבים". כמו בכל סיפור טוב, גם כאן הצבעים מגוונים הרבה יותר משחור ולבן.

מצד אחד, יותר ויותר ערבים, לרוב משכילים, אקדמיים, צעירים שנחשבים לאליטה הערבית, מאסו במצב העגום בעריהם וכפריהם כי מאז הקמתה לא השקיעה המדינה מאומה בפיתוח התשתיות של המגזר הערבי, אין תוכניות פיתוח לעתיד, אין עיר ערבית חדשה שנבנתה, אין שכונות חדשות, אין פארקים, מדשאות ורווחה. אותם זוגות צעירים ומשפחות צעירות שמחפשים איכות חיים טובה יותר, נאלצים לצאת החוצה, אך מה קורה לאלה שמעיזים לצאת החוצה מגדרות הכפר? פשוט מאוד – הם נתקלים בגזענות, פחדים, ובירוקרטיה מהגיהינום.

מצד שני, רוב הערים המעורבות בישראל הן מעורבות דווקא במזרחים וערבים, רוסים ואתיופים, איכשהו האוכלוסיות החלשות-מוחלשות האלה שקל לקטלג אותן כגזעניות, מוצאות את עצמן חיות במרחב משותף, ביחד. בפעם האחרונה שבדקתי כמה ערבים גרים בערים כמו רעננה, כפר שמריהו, ועוד ישובים של טובים ובני טובים, לא ממש מצאתי אותם, שלא נדבר על הקיבוצים שקמו ברובם על אדמות ערביות ועד היום גוזלות אדמות של ערבים, בזמן שאותם ערבים חיים במרחק של כמה מאות מטרים מאדמותיהם, אבל מה? העיקר שהקיבוצניקים יפי הבלורית הבלונדינית מצביעים למר"צ - בשביל המצפון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא גזענות?/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז בפעם הבאה שמישהו יגיד: "המזרחים מצביעי הליכוד הגזעניים האלה לא רוצים לחיות עם ערבים", שיחשוב עם עצמו מה באמת היה קורה אם ערבים היו מנסים לקנות דירות ברמת אביב, או לגור באיזה קיבוץ אשכנזי של שמאלנים אידאולוגיים, את ועדת הקבלה הם לא היו עוברים.

כמובן שזה לא בא להפחית מחומרת הגזענות של אותם מזרחים שלא רוצים שערבים יגורו לידם, אבל שלא נשכח ושלא ניתמם - גם אשכנזים שמאלנים לא רוצים, הגזענות לא פוסחת על אף אוכלוסייה בחברה הישראלית, ומה נותר לערבים לעשות? להתעקש לגור בכל מקום, על אפם וחמתם של כל אלה שלא רוצים אותם, ערבים גרו פה וימשיכו לגור פה, ולמי שזה לא בא טוב שיחליף כתובת למדינה אחרת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully