וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: הרפובליקנים מעריצים את נתניהו, הדמוקרטים מתרחקים מישראל

6.12.2015 / 8:00

סקר מקיף בנושא יחסי ישראל-ארה"ב מציג קיטוב מפלגתי הולך וגובר. בשעה שרפובליקנים ובמיוחד נוצרים-אוונגליסטים תומכים מאוד בישראל ובראש הממשלה, בקרב הדמוקרטים 49% תומכים בנקיטת קו קשוח מאוד נגד ההתנחלויות, עד כדי סנקציות כלכליות

צילום: פורום סבן

(קרי נואם בפורום סבן, אתמול)

סקר מקיף על יחסי ישראל-ארה"ב שפרסם בסוף השבוע מכון ברוקינגס, אחד ממכוני המחקר המובילים בוושינגטון, הראה כי קיים פער שהולך וגדל בין דמוקרטים לרפובליקנים בארצות הברית ביחס למדינת ישראל. כך לדוגמה, הסקר הצביע על פופולריות גבוהה מאוד של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקרב המצביעים הרפובליקנים במדינה, בדגש על האוכלוסייה הנוצרית-אוונגליסטית. כמו כן, 49% מתומכי המפלגה הדמוקרטית שהשתתפו בסקר, אמרו כי הם מעוניינים בכך שהממשל האמריקני יגיב בצורה תקיפה יותר לבנייה ישראלית בהתנחלויות, עד כדי הטלת סנקציות כלכליות על ישראל.

בסקר, שהתפרסם לרגל "פורום סבן" השנתי לדיאלוג ישראלי-אמריקני, השתתפו יותר מ-1,700 נשאלים אמריקנים, מהם 863 הזדהו כנוצרים אוונגליסטים, שבקרבם תומכים רבים בישראל. אחד הממצאים העיקריים בו היה כי "אחרי שנה בכותרות, החלוקה המפלגתית בארצות הברית בנוגע לנתניהו, התחדדה באופן דרמטי".

כשהנשאלים התבקשו לבחור את המנהיגים הנערצים עליהם ביותר בעולם, 16% מהנוצרים האוונגליסטים ו-12% מהרפובליקנים ציינו את נתניהו - יותר מאשר כל דמות אחרת בעולם. הנוצרים האוונגליסטים מהווים לפי רוב ההערכות כ-25% מאוכלוסיית ארצות הברית כיום, על אף שחלקם באוכלוסייה נמצא בירידה קלה בעשור האחרון. לעומת זאת, בקרב הדמוקרטים רק אחוז אחד מהנשאלים ציין כי הוא מעריץ את נתניהו.

עוד בוואלה! NEWS:
מעלה בצפת, שלוש בבירה: ישראל מתעוררת לבוקר הכי הקר מתחילת החורף
גבר שיסף גרונו של נוסע ברכבת בלונדון - וצעק: "זה בשביל סוריה"
קרי מזהיר: "המצב הנוכחי מוביל למדינה דו-לאומית, בישראל מבינים את זה?"

בנייה בהתנחלויות. רויטרס
49% בעד יחס תקיף יותר לבנייה בהתנחלויות/רויטרס

16% מהנשאלים בסקר אמרו שאובמה הוא המנהיג הנערץ עליהם ביותר בעולם, כאשר אחריו הגיעו הנשיא לשעבר רייגן עם 7%, ונתניהו במקום השלישי, עם 6% מהנשאלים שציינו אותו כמנהיג הנערץ עליהם ביותר. נתניהו מקדים את האפיפיור פרנציסקוס שניצב במקום הרביעי עם 5%, הישג מרשים במדינה בה אחוז הקתולים גבוה בצורה משמעותית משיעור היהודים.

מחברי הסקר סיכמו כי "באופן כללי אמריקנים מבוגרים מעריצים את נתניהו הרבה יותר מאשר הצעירים. כמו כן, בשעה שלרוב הרפובליקנים יש תדמית חיובית שלו, לדמוקרטים יש תדמית שלילית של המנהיג הישראלי, ואחוזי חוסר-האהדה לנתניהו בקרב מפלגה זו עלו בצורה משמעותית בשנה האחרונה, מ-22% ל-34%". בנוסף לכך, מהסקר עולה כי בשנה הקודמת ל-25% מהדמוקרטים שנסקרו הייתה דעה חיובית על נתניהו ואילו כעת רק 18% מחזיקים בדעה כזו. בקרב הרפובליקנים, אחוזי התמיכה בנתניהו עלו מעט, מ-49% ל-51%, וגם אחוזי חוסר התמיכה עלו בשיעור שאינו משמעותי, מ-9% ל-13%.

לאחר השאלות הנוגעות לנתניהו, הופיעו בסקר גם כמה שאלות הנוגעות למדינת ישראל. למשל, הנסקרים נשאלו לגבי מידת ההשפעה שיש לדעתם לישראל על הפוליטיקה האמריקנית. 44% השיבו "בדיוק במידה הנכונה", 18% השיבו "מעט מדי", ו-37% השיבו "יותר מדי". בקרב הדמוקרטים הנתונים חיוביים פחות: 49% אמרו כי יש לישראל יותר מדי השפעה על הפוליטיקה האמריקנית, ואילו 36% אמרו שההשפעה היא "בדיוק במידה הנכונה". האחוז הנמוך ביותר של נסקרים שסברו כי לישראל יש "מעט מדי השפעה", היה בגילאי 18-24.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור במרכז למידה חמד"ע תל אביב. נובמבר 2015. מוטי מילרוד, הארץ
12% מהרפובליקנים מעריצים אותו. נתניהו/הארץ, מוטי מילרוד

שאלה נוספת עסקה בדרך שבה על ארצות הברית להגיב לבנייה של ישראל בהתנחלויות. גם בהקשר הזה, החלוקה המפלגתית בולטת מאוד: 49% מהדמוקרטים סבורים שעל ארצות הברית לנקוט בצעדי תגובה "רציניים מאוד" ואפילו להטיל סנקציות כלכליות על ישראל, בעוד 46% סבורים שעל המדינה להסתפק במחאה מילולית או לא לעשות דבר. בציבור הכללי, התמונה יותר נוחה לישראל - 31% ממליצים שארצות הברית תגנה במילים את הבנייה, 27% סבורים שעל ארצות הברית לא לעשות דבר, ואילו 37% תומכים בצעדי תגובה קשים, כשמתוכם 27% תומכים בהטלת סנקציות כלכליות.

עורכי הסקר שאלו גם לגבי האפשרות שמועצת הביטחון של האו"ם תצביע בעניין הקמת מדינה פלסטינית, תסריט שמדאיג את ישראל לקראת שנת 2016. 45% טענו כי על ארצות הברית להימנע בהצבעה - צעד שלמעשה יבטיח את העברתה במועצת הביטחון, שכן משמעותו היא ויתור על זכות הווטו האמריקנית. 27% אמרו כי על ארצות הברית לתמוך בהקמת מדינה פלסטינית, ו-26% אמרו כי עליה להתנגד. כצפוי, גם בנושא הזה התגלו פערים משמעותיים בין תגובת הרפובליקנים לתגובת הדמוקרטים.

שאלה אחרת הייתה: עד כמה אתה מחשיב את עמדתו של פוליטיקאי לגבי ישראל בשיקולי ההצבעה שלך בבחירות. בכלל הציבור האמריקני, 26% אמרו כי הדבר חשוב להם מאוד, 33% אמרו כי הדבר חשוב להם באופן יחסי, ו-40% אמרו כי הוא לא חשוב להם כלל או חשוב מעט מאוד. בקרב הרפובליקנים, 40% השיבו כי זה שיקול "חשוב מאוד" מבחינתם, לעומת 14% בלבד מהדמוקרטים, שכמעט 50% מהם אמרו שהדבר לא חשוב להם או חשוב מעט מאוד.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully