וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרקוס קלינגברג הלך לעולמו: "המרגל המשוכלל ביותר בתולדות המדינה"

דב גיל-הר

1.12.2015 / 18:00

עו"ד אביגדור פלדמן, שייצג את המרגל שהלך אמש לעולמו, ביקר אותו בפריז רק לפני שבועיים. בריאיון לאולפן וואלה! NEWS הוא סיפר על הפרידה המרגשת ועל דמותו המורכבת של האיש, שלדבריו, "חי כמה וכמה גלגולי חיים ובעל זיכרון פנומנלי"

צילום: דוד קורן, עריכה: ניר חן

"נוצרו בינינו קשרים אישיים וחיבבתי את האיש", כך סיפר לאולפן וואלה! NEWS הסנגור הוותיק אביגדור פלדמן על המרגל הרוסי מרקוס קלינגברג, שמת אמש בביתו בפריז בגיל 97. בשנות ה-90 סייע פלדמן במאמצים להביא לשחרורו המוקדם מהכלא בשל בעיות בריאות ולאפשר את יציאתו מהארץ.

עו"ד פלדמן שמר על קשר עם קלינגברג ובחודש האחרון אף ביקר אותו בביתו שבפריז כדי להיפרד ממנו. "פגשתי אותו לפני כשנתיים בחגיגות יום הולדתו ה-95 והופתעתי לראות את כמות המבקרים מכל העולם. אחר כך שמעתי מבתו לפני זמן מה שמצבו הבריאותי הידרדר ובמזל הגעתי אליו שבועיים לפני פטירתו. מצאתי אדם חלש מאוד, שכוב במיטתו, שלא היה יכול לדבר, אבל הוא חייך אליי את חיוכו המפורסם ועיניו הכחולות עדיין בהקו", תיאר.

"הוא היה אדם מורכב מאוד שחי כמה וכמה גלגולי חיים ובעל זיכרון פנומנלי", העיד פלדמן. "הוא הספיק לשמש כקצין בכיר בצבא האדום, עלה עד לדרגת סגן מנהל המכון הביולוגי בנס ציונה, אז ריגל. לאחר מכן ישב בבית הסוהר ועם שחרורו חי ב-15 השנים האחרונות בצרפת".

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו: "ישראל פועלת לפעמים בסוריה כדי למנוע העברות נשק"
דיווח בלבנון: שני פצועים בפיצוץ מכשיר האזנה ישראלי
בג"ץ ביטל צו להריסת בית מחבל שרצח חייל לפני כשנה בתל אביב

מרקוס קלינגברג, 1 בדצמבר 2015.. AP
"הוא מעולם לא כינה את מעשיו בגידה". מרקוס קלינברג/AP

קלינגברג ריצה 16 שנות מאסר בבידוד ותחת מעטה חשאיות, בעוון ריגול ומסירת מידע למפעיליו בשירותי המודיעין של ברית המועצות שאליו נחשף במהלך עבודתו כסגן מנהל המכון הביולוגי בנס ציונה החל מסוף שנות ה-50 של המאה ה-20. שמו של קלינגברג נודע בישראל כאחד המרגלים שהביאו לנזק הביטחוני הגדול ביותר בתולדות המדינה. "אני לא יודע מה הנזק שהוא גרם, אבל אין ספק שהוא היה המרגל המשוכלל ביותר, האמיתי ביותר והקלאסי ביותר שהיה בתולדות המדינה", טען הסנגור.

לדבריו, "הפעלתו כמרגל התנהלה בדיוק כמו במאה ה-19. הוא נפגש עם מפעיליו בכנסיה הרוסית באבו-כביר, אכל שם קוויאר, שתה וודקה ושם מסר להם סודות. גם אשתו ונדה הייתה מרגלת ואפילו הייתה מרגלת טובה ממנו. היא הצליחה לגנוב חיידק מהמכון הביולוגי והעבירה אותו לרוסים".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
עורך דין אביגדור פלדמן בדיון בבקשה להגשת ראיות נוספות במשפטו של רומן זדורוב. נועם מושקוביץ
"ביקרתי אותו לפני כשבועיים סמוך למיטת חוליו והוא חייך אלי את חיוכו המפורסם". עו"ד אביגדור פלדמן/נועם מושקוביץ

"קלינגברג מעולם לא כינה את מעשיו בגידה", הוסיף עו"ד פלדמן. "הריגול שלו היה אידיאולוגי. הוא חשב שהדברים שהתחוללו במכון הביולוגי, ולא ניתן לפרטם, צריכים להיות נחלתם של כל העולם והם לא רק רכושה של מדינת ישראל. הוא חש גם סולידריות עמוקה עם המשטר הסובייטי שהציל אותו מהנאצים. הוא לא התחרט עליהם וחשב שעשה את הדבר הנכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully