וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן "עצוב עקב הפלת המטוס"; רוסיה: "הנסיבות חסרות תקדים"

28.11.2015 / 18:34

נשיא טורקיה הביע לראשונה צער וחרטה לנוכח התקרית שערערה את היחסים בין שתי המדינות. הקרמלין: "פוטין מגוייס לחלוטין להתמודד עם האיום הטורקי". מוקדם יותר קראה אנקרה לאזרחיה שלא לערוך ברוסיה ביקורים "לא דחופים"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

בצד ההחרפה ביחסים בין מוסקבה לאנקרה אחרי הפלת מטוס הקרב הרוסי, משמיע היום (שבת) נשיא טורקיה קולות של התקפלות. "הלוואי שזה לא היה קורה", אמר רג'פ טייפ ארדואן והביע עצב לנוכח התקרית. מוקדם יותר ייעץ משרד החוץ הטורקי לאזרחי המדינה לדחות כל נסיעה שאינה דחופה לרוסיה. זאת לאחר שאתמול הודיע שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב כי מוסקבה החליטה לבטל את מדיניות הפטור מוויזה לאזרחי טורקיה החל מחודש ינואר 2016. משמעות החלטה זו - כשתיושם – תוביל לכך שאזרחי המדינה לא יוכלו להיכנס לגבולות רוסיה ללא קבלת ויזה מתאימה, כפי שהיה נהוג עד עכשיו.

ארדואן אמר לתומכיו כי הוא נעצב כששמע על הפלת המטוס. עם זאת הוא הגן שוב על פעולות צבאו ומתח ביקורת על רוסיה על מעורבותה בנעשה בסוריה. "הלוואי שזה לא היה קורה, אבל זה קרה. אני מקווה שזה לא יקרה שוב". משרד החוץ של טורקיה, החברה בנאט"ו, מסר היום בהודעה כי בעקבות הקשיים שהערימה רוסיה על תיירים ותושבים מטורקיה במדינה, היא מייעצת לטורקים לדחות כל נסיעה שאין דחופה.

ביום חמישי דווח בסוכנות הידיעות הרוסית RBC כי כ-30 אזרחים טורקים סורבו כניסה לרוסיה לאחרונה. בדיווח, שהסתמך על מקור אנונימי בשגרירות הטורקית במוסקבה, נכתב כי אזרחים שהצליחו להיכנס למדינה התלוננו בפני השגרירות כי נהלי האבטחה מולם תוגברו במעברי הגבול. דובר השגרירות אישר כי 30 אזרחים טורקים אכן לא הורשו להיכנס ונאלצו לשוב לטורקיה.

עוד בנושא:
המתיחות גוברת: רוסיה תאסור כניסת אזרחי טורקיה ללא ויזה
ארדואן מזהיר את פוטין: "אל תשחקו איתנו באש"
פוטין: "תקרית נוספת כמו הפלת המטוס תסכן את התיאום עם המערב"

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בכנס באיסטנבול, 25 בנובמבר 2015. רויטרס
קרא אתמול "לא לשחק באש". ארדואן/רויטרס

היום התראיין דובר הקרמלין דימטרי פסקוב בעניין הסלמת היחסים בין המדינות ואמר כי פוטין "מגוייס לחלוטין להתמודד עם האיום החסר תקדים של טורקיה". לדבריו, שרי הממשלה והצבא מתכוננים הן במישור הכלכלי והן במישור הצבאי להסלמת היחסים. "הנסיבות הן חסרות תקדים ולכן באופן טבעי התגובה תהיה בהתאם", אמר. הוא הוסיף כי התנהגות חיל האוויר הטורקי הייתה "מטורפת לחלוטין" והטיפול של אנקרה בתקרית הזכיר לו את "תיאטרון האבסורד".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
פגישת פוטין וחמינאי, טהראן, 23 בנובמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
"הביקורת הרוסית כלפי הממשלה הטורקית אינה מתקבלת על הדעת". פוטין/צילום מסך, טוויטר

אתמול הזהיר הנשיא ארדואן את רוסיה "שלא לשחק באש" ברקע תקרית הפלת המטוס בגבול סוריה. ארדואן טען בנאום ששודר בטלוויזיה כי הוא אינו רוצה לפגוע ביחסים בין אנקרה למוסקבה, אך כי הביקורת של פוטין כלפי הממשלה הטורקית "אינה מתקבלת על הדעת". הוא התייחס לטענות שאמר נשיא רוסיה ביום התקרית, שלפיהן מדובר ב"תקיעת סכין בגב" של ארצו. "לא מדובר בתקיעת סכין בגב, אלא באומץ לעמוד בפני מי שמאיים עלינו", אמר.

ההחרפה ביחסי שתי המדינות נובעת מהתקרית שהתרחשה בגבול סוריה-טורקיה ביום שלישי, שבמסגרתה טוענת מוסקבה כי מטוסי קרב טורקיים מדגם F-16 הפילו מטוס קרב של חיל האוויר שלה בזמן שהיה במרחב האווירי של סוריה. טורקיה, מצדה, טוענת כי פעלה לפי ההסכמים בין שתי המדינות וכי המטוס נכנס לשטחה האווירי.

(עדכון ראשון: 13:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully