וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחורי סורג ובריח: ארקדי גאידמק נכנס ל-3 שנים בכלא בצרפת

24.11.2015 / 16:58

איש העסקים, שהורשע בעבירות מס והלבנת הון על חלקו בפרשה שכונתה "אנגולה-גייט", הגיע לצרפת כדי לרצות שם את העונש שנגזר עליו. לפני ארבע שנים הוא זוכה ממרבית האישומים שנגעו לעסקת הנשק עם המדינה האפריקנית

עריכה: ניר חן

בתום מגעים עם השלטונות בצרפת התייצב היום (שלישי) ארקדי גאידמק במדינה על מנת להתחיל לרצות שם את שלוש שנות המאסר שנגזרו עליו בגין עבירת מס והלבנת הון שביצע לפני 20 שנה במסגרת הפרשה שכונתה "אנגולה-גייט". באפריל 2011 זיכה בית המשפט לערעורים בפריז את גאידמק מרוב סעיפי האישום המקורי, שנגעו לעסקאות נשק עם המדינה האפריקנית.

גאידמק, המיוצג על ידי עו"ד ישראל שלו, הסדיר את כל חובות המס שלו בצרפת - וריצוי העונש, כך הוא מקווה, יסיים את הפרשה שבה היה מעורב.

לפי התביעה בצרפת, גאידמק - שלו אזרחות ישראלית וצרפתית - גייס את שירותיו של בנו של נשיא צרפת דאז, ז'אן-כריסטוף מיטראן, כדי ליצור קשר עם ממשלת אנגולה במטרה לרקום עמה עסקאות. המהלך הצליח, ובין השנים 2000-1993 סיפקו השניים נשק, רוסי בעיקרו, למדינה האפריקנית. בתמורה למשלוחי הנשק העניקה ממשלת אנגולה לחברות נפט בינלאומיות זיכיונות לקידוחי נפט בשטחה.

עוד בנושא בוואלה! NEWS
"אני קצר בכסף בארץ, בחו"ל תקבלו": התביעות שחושפות את התנהלות גאידמק

סיט אפ יוסי אלי, על ארקדי גאידמק, למגזין. מערכת וואלה!
גאידמק/מערכת וואלה!

העברת הכספים בוצעה באמצעות חברות בישראל, צרפת ושווייץ, והן הזרימו את הכספים לגופים פיננסיים הרשומים באיי הבתולה, באי ג'רזי שבתעלת למאנש ובנסיכות מונקו. כמו כן, הוזכרו בכתב האישום מזוודות עם כסף מזומן ששימשו את השניים לביצוע תשלומים למתווכים בעסקאות. ב-2011 זוכה מעורב נוסף בפרשה, שארל פסקואה, לשעבר שר בממשלת צרפת.

במהלך המשפט, דרשה הפרקליטות הצרפתית להטיל על גאידמק שש שנות מאסר. הוא הואשם, בין היתר, כי מכר יחד עם שותפיו לנשיאה של אנגולה, ז'וזה אדוארדו דוס-סנטוס, כלי נשק מכל הסוגים - החל מרובים וכלה בספינות - וסייע לו לנצח במלחמת האזרחים במדינה שנמשכה 27 שנים והביאה למותם של כמאה אלף אזרחים. סכומי מכירות הנשק, שהתנהלו כאמור במשך שבע שנים, הגיעו על פי כתב האישום ל-791 מיליון דולר.

גאידמק הורשע וב-2009 הוא נידון לשש שנות מאסר. בשנת 2011 ערעורו התקבל כאמור ובית המשפט בצרפת זיכה אותו מהאישומים בפרשת "אנגולה-גייט", בגין מסחר לא חוקי בנשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully