וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולים החדשים שנחתו אתמול בישראל: "צרפת מסוכנת ליהודים"

17.11.2015 / 0:20

שמונה צרפתים שנחתו בנתב"ג מספרים כי ההחלטה התקבלה הרבה לפני המתקפות הרצחניות בפריז, אך המציאות הנוכחית לא מאפשרת להם להישאר בצרפת. "יש חיילים ושוטרים ליד בית הכנסת, זה מצב לא נורמלי". מספר המהגרים מצרפת עלה ביותר מ-10% לעומת השנה שעברה

צילום: יותם רונן עריכה: טל רזניק

בקן תנועת "הבונים דרור" שבמרסיי, צרפת, החליטו שלשום (ראשון) לדחות את קיומו של טקס הזיכרון לציון 20 שנים לרצח ראש הממשלה יצחק רבין. "היו בידינו האישורים הנדרשים, אבל החלטנו לדחות הטקס בשל האבל ששורר בצרפת ובגלל המצב המתוח", אמר דניאל בן-חיים, שליח התנועה לעיר.

הבלבול והחשש סביב אירוע זה משקפים תמונה רחבה יותר בצרפת, וכמובן בקרב הקהילה היהודית שחיה בה. על פי ההערכות, כחצי מיליון יהודים מתגוררים בצרפת, רובם בבירה פריז. לדברי בן-חיים, המחשבות על עלייה לישראל עלו עוד בטרם מתקפות הטרור הרצחניות בעיר האורות. "השיחות על עלייה לישראל מאוד נוכחות בשיח הקהילתי כאן, עוד לפני גל הפיגועים של יום שישי בפריז. הדיבור הוא על גיוס לצה"ל או עלייה שאחרי הלימודים. המניע של החשש הגובר קיים, אבל מה שנוכח יותר הוא המניע הציוני, מניע שמתחזק על רקע תחושת הזרות שגדלה".

לקריאה נוספת:
עמוד הפייסבוק של פתח מציג: ישראל ודאעש אחראים לפיגועים בפריז
שרת החוץ שבדית קשרה בין הפיגועים בפריז לסכסוך הפלסטיני, השגריר ננזף
בצרפת וברחבי אירופה: דקת דומייה לזכר קורבנות הפיגועים בפריז

משפחת ונטורה, יהודים מצרפת עולים לארץ, נתב"ג, 16 בנובמבר 2015. ראובן קסטרו
הגיעו ממניעים ציונים. משפחה צרפתית שנחתה בנתב"ג, אתמול/ראובן קסטרו

עם זאת, הוא מציין כי "נכון שנוקטים כאן מידה גדולה יותר של זהירות, אבל שומרים על שגרת חיים: הולכים עם כיפה, קונים בחנויות ובמרכולים כשרים, אוכלים במסעדות יהודיות כשרות. אך לצד זה, יש סיפורים על התגרויות והתנכלויות".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

העולים החדשים: "המצב עכשיו יותר מסוכן"

שמונה יהודים צרפתים נחתו אתמול בנמל התעופה בן גוריון על רקע מתקפות הטרור בפריז. אחד מהם הוא מרדכי אוזן, שהגיע ארצה עם ילדיו. "אין קשר בין הפיגועים לעלייה, זה היה מתוכנן מזמן. היה לי כרטיס כבר חודש", אמר. לדבריו, "הכול סגור, הרחובות ריקים והצרפתים המומים. יש יותר חיילים ושוטרים ליד בתי הכנסת". לשאלה אם כאן יותר טוב מאשר בצרפת השיב: "זה בית כאן, לא?".

דניאל, בן 29, הגיע מפריז עם שני ילדיו, בני שנה ושנתיים. "המצב בצרפת באמת משהו לא נורמלי, הרבה זמן לא ראיתי דבר כזה. המצב מסוכן מאוד בשביל היהודים. הכול סגור, אנשים לא מטיילים, זה קשה מאוד בשביל הילדים. המצב עכשיו הרבה יותר מסוכן".

הוא הוסיף כי לא מדובר בהחלטה שהתקבלה בפתאומיות. "מזמן רצינו לבוא לארץ ישראל, אבל עכשיו כל המשפחה והחברים שלי גם רוצים. אני לא מכיר אף אחד שלא אמר לי: 'אני לא אבוא'. כל יהודי צרפת רוצים לעלות לישראל, אם הוא קצת יהודי והוא יודע שזה לא מדינה שלו, הוא רוצה לבוא".

משפחת ונטורה, יהודים מצרפת עולים לארץ, נתב"ג, 16 בנובמבר 2015. ראובן קסטרו
"המצב בצרפת מאוד קשה בשביל הילדים". נתב"ג, אתמול/ראובן קסטרו

יגאל פלמור, הממונה על קשרי ציבור ותקשורת בסוכנות היהודית, עוקב אחרי המצב בדריכות. "בעקבות הפיגועים בסוף השבוע, עשינו הערכת מצב ראשונית והיום נערוך הערכת מצב מקיפה יותר, כדי לעמוד על התפתחויות. נדון בחידוש הפעילות שלנו מחר ובפתיחת המשרדים. בסוף השבוע וביום ראשון משרדינו סגורים בכל מקרה".

הוא הוסיף כי "נכון לעכשיו, תגובת הקהילה היהודית לא דומה למה שהיה בינואר (הפיגועים במרכול היהודי "היפר כשר", א"א), אז מחבלים כיוונו ישירות ליעד יהודי, בעוד שהפעם היעד הוא כללי. נכון, זה אירוע קשה מאוד שיוצר מתח, אבל התגובה שונה. עם זאת, צריך להמתין לימים הבאים. מדובר בסוף שבוע, עדיין מעבדים את ההלם הראשוני, וכאמור, משרדינו עדיין סגורים. ייתכן שבימים הבאים תהיה עלייה במספר הפניות". בשלב זה תגברה הסוכנות היהודית את המוקד הטלפוני שמקבל פניות של "מועמדים לעלייה". בשלב זה לא נרשמה עליה במספר הפניות.

שוטרים פרוסים ברחבי פריז,נובמבר 2015. AP
"המצב עכשיו הרבה יותר מסוכן". שוטרים בפריז, אתמול/AP

"אחרי הפיגועים בחודש ינואר בפריז (במערכת המגזין "שרלי הבדו" והירי ממנו נהרגה שוטרת, א"א) היה זינוק עצום בהתעניינות לגבי עלייה לישראל", הוסיף פלמור. "מדובר היה בעלייה משמעותית במספר פניות טלפוניות, בפתיחת תיקים ובלקיחת חומר".

מספר המהגרים מצרפת השנה עלה ביותר מ-10%

למרות הזינוק החד במספר הפונים בינואר, הרי שמספר המהגרים ארצה השנה לא עלה בהתאם: ההערכה היא כי עד סוף השנה הנוכחית יהגרו לישראל 8,000 איש, לעומת 7,200 בשנה שעברה. כלומר, גל התעניינות לא מצביע בהכרח על עלייה דרמטית במספר המהגרים, ובהחלט לא בטווח קרוב למועד ההתעניינות. "החלטה על הגירה לוקחת זמן; אדם מתבשל עם שאלות לגבי המעבר - עבודה, דיור, בתי ספר לילדים", אומר פלמור, "אלו תהליכים שלוקחים זמן ואנחנו גם מעודדים את הפונים לנהוג כך".

לדבריו, "לצד התגברות גלי העלייה מצרפת לישראל, יהודים מהגרים גם לאנגליה, לארצות הברית, לקנדה ולמדינות נוספות במספרים שקשה לנו להעריך אותם. תפקיד הסוכנות היהודית הוא להגיד לאותו יהודי שהחליט לעזוב את ארצו, כי ישראל היא אלטרנטיבה שצריכה להיות אופציה מועדפת, ואנחנו גאים ביהודים שעלו לישראל. הרי לא מדובר בפליטי מלחמה שהגיעו מחוסר ברירה. הם בחרו בישראל על פני יעדים אחרים ולכן אנחנו משקיעים מאמץ כדי שיעדיפו את ישראל על פני אותם יעדים".

אנשים מדליקים נרות זיכרון במרסיי שבצרפת לזכר קורבנות הפיגועים בפריז. 14 בנובמבר 2015.. רויטרס
"המצב לא נורמלי". מדליקים נרות במרסיי לזכר קורבנות הפיגועים/רויטרס

לצד הסיפור היהודי, פלמור מוסיף כי עזיבת היהודים היא חלק מסיפור רחב יותר של הגירה בשל סיבות כלכליות וסיבות נוספות. התקשורת הצרפתית מעריכה את מספר הצרפתים שהיגרו בשנים האחרונות מארצם ב-1.5 עד שני מיליון איש.

בן-חיים, שליח התנועה למרסיי, מדגיש כי פעולתו היא בראש וראשונה חינוכית. "גולה תמיד תהיה. תפקידי לתרום בשדה החינוך, עבור מי שחי כאן, ואם מישהו החליט לעשות עלייה, אני מקווה שאנחנו מצליחים לתרום ולעצב במשהו עלייה שתהיה מושכלת ובעלת ערך ועם רצון להשתתף בחיי החברה הישראלית".

הרב יחיאל אקשטיין, נשיא הקרן לידידות שסייעה בהבאת העולים ארצה, אמר: "הקרן לידידות מחויבת להגן על הקהילות היהודיות שנמצאות במצוקה ברחבי העולם ולסייע למי שרוצה לעלות ארצה מתוך הקהילות הללו". לצד מיזם העלייה, הקרן לידידות הודיעה אתמול על מימון תגבור מערך האבטחה ב-25 יעדים יהודיים מרכזיים בצרפת, בכלל זה בפריז ובטולוז, כפי שעשתה בשנים האחרונות בכמה מדינות בעולם.

(עדכון ראשון: 22:45)

  • עוד באותו נושא:
  • צרפת
  • פריז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully