וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשבר שיא כל הזמנים לגשם באוקטובר: "להתכונן למצב קיצוני יותר"

עדי חשמונאי, דב גיל-הר וניר שטיינברג

30.10.2015 / 0:05

בקיבוץ שפיים שבחוף השרון ירדו מתחילת החודש כמעט 220 מ"מ - יותר מפי שישה מהממוצע לתקופה זו של השנה ושליש מהכמות השנתית. מצב חריג גם בעוטף עזה, בבקעה ובכל הדרום. מומחה אקלים: "הטבע עשוי להחזיר אותנו לממדים הצנועים שלנו"

עריכה: ניר חן

(צפו בתיעוד הנדיר של נד מים מואר באור ברקים בתל אביב)

אם היה צורך – כעת מגיע האישור הרשמי, ששיא כל הזמנים לחודש אוקטובר מבחינת כמות הגשם נשבר במערכת שפקדה אותנו, ושממאנת עדיין לעזוב. מהשירות המטאורולוגי נמסר הערב (חמישי) שבקיבוץ שפיים שבחוף השרון נמדדו מתחילת אוקטובר ועד היום ב-16:00 לא פחות מ-219 מ"מ של גשם. זאת, כאשר הממוצע החודשי עומד רק על 35 מ"מ – כלומר יותר מפי שישה מהרגיל. כשהחורף טרם החל רשמית, בשרון "סגרו" יותר משליש מכמות המשקעים לעונה הרטובה כולה.

מתחילת מערכת הגשם הבלתי-שגרתית לעונה זו של השנה, אשר הביאה עמה נזקים חסרי תקדים לתשתיות, ירדו בחלקים נוספים של השרון יותר ממאה מ"מ (רעננה 124 מ"מ, כפר שמריהו 115 מ"מ), כמו גם בעוטף עזה (קיבוץ ארז 112 מ"מ). במישור החוף ובשפלה נמדדו 80-40 מ"מ. נתונים אלה כאמור חורגים באופן משמעותי ממה שיורד בדרך כלל בעונה זו של השנה בין פי שניים לפי ארבעה וחמישה.

עוד בנושא
מומחה מסביר: כך תקבלו פיצויים בגין נזקי הסערה
תושבי השרון: "סכנת נפשות, הרשויות אשמות"
הנזק לרשת החשמל בסערה - החמור בתולדות המדינה

הצפות בהרצליה, 28 באוקטובר 2015. יותם רונן
מנסים לנקז את ההצפות בשרון/יותם רונן

גם בדרום הארץ ובמזרחה נמדדו כמויות גדולות יחסית לאזורים יבשים אלה. לדוגמה, בגלגל שבבקעת הירדן ירדו 42 מ"מ כשהממוצע הוא רק תשעה מ"מ, בדרום ים המלח מדדו 37 מ"מ ואפילו ביטבתה שבערבה סיימו את החודש עם 31 מ"מ, נתון המהווה את הכמות השנתית. הודות למשקעים הרבים והנרחבים בדרום, נרשמו זרימות משמעותיות שהובילו לשיטפונות בנחלים רבים. היום נסגר שוב כביש 90 בעקבות שיטפון באזור עין גדי. בהרים כמויות הגשם היו קטנות יותר – בהרי יהודה ירדו 25-20 מ"מ ובהרי הצפון 25-10 מ"מ בלבד.

שבוע גשום: הצפות בירושלים, שיטפונות בנחלי הדרום. ספק 500
שיטפון בנחל קומראן/ספק 500
נד מים וברק בתל אביב, 29 באוקטובר 2015. יובל שטרול, תמונות גולשים
מראה מרהיב בתל אביב, אתמול בלילה - נד מים בזמן סערת ברקים/תמונות גולשים, יובל שטרול

המערכת שהחלה בתור אפיק ים סוף פעיל והמשיכה עם שקע בעל מאפיינים חורפיים יותר, משפיעה על המדינה כבר חמישה ימים. זה אירוע הגשם המשמעותי השני בחודש אוקטובר. קדם לו אירוע נוסף בתחילת החודש שהתמקד גם הוא באזור השרון ובמישור החוף הדרומי – מה שהוביל בסופו של דבר לשבירת השיא בשרון. הכמות שהצטברה בשפיים היא שווה לשיא לתחנה בודדת שנרשם בשנת 2000 בתחנה במקווה ישראל.

עם זאת, מנהל אגף אקלים בשירות המטאורולוגי ד"ר עמוס פורת הבהיר כי חודש אוקטובר השנה לא שבר שיאים כלל-ארציים ולא התקרב אליהם, משום שהגשם היה ממוקד במישור החוף ובשפלה. בפנים הארץ הכמויות היו קטנות בהרבה. בממוצע כלל ארצי אוקטובר 1942 ואוקטובר 2000 היו גשומים הרבה יותר.

"צריך להתכונן לקראת הבאות"

היום החל בגל נוסף של גשם, ובשיא המשקעים מחצות מחזיקה התחנה בבית דגן עם 27 מ"מ. הערב, עם היחלשות משמעותית של המערכת, נותרנו עם שאריות אחרונות של גשם. הטמפרטורות נמוכות בהרבה מהרגיל לעונה, ובהרים יהיה ממש קר הלילה. מחר עדיין ייתכן גשם מקומי בצפון הארץ ובמרכזה. בצפון הנגב עשוי לרדת גשם קל וקיים חשש קל לשיטפונות בנחלי המזרח. בשבת כבר יתבהר ויתחמם. אמנם מוקדם עדיין לומר - אבל המודלים מתחילים להיסגר על התחדשות הגשמים כבר ביום שני.

בעקבות הגשמים העזים: הצפות ענק באזור השרון. ספק 500
נזקי ההצפות בשרון/ספק 500

פרופ' דני רבינוביץ', ראש בית הספר "פורטר" ללימודי הסביבה באוניברסיטת תל אביב, התייחס למזג האוויר האלים של הימים האחרונים ואמר כי קיים קשר בין חוסר יציבות וחוסר עקביות באירועי מזג אוויר לבין שינויי אקלים. עם זאת הסביר כי המדע עדיין לא יודע בוודאות איך הקשר הזה עובד.

"אירועי מזג אוויר קיצוניים כאלו מזכירים לנו שהטבע לא סיים את תפקידו"

"קשה לנו מאוד לשים את האצבע ולהגיד 'הנה הקשר הסיבתי שגרם להצפות ברעננה, ולהוסיף שזה קשור לשינוי האקלים", אמר.

"זה תחום מאוד מורכב. ייקח לפחות עשור-שניים של מחקר לפני שנוכל לקראת או אחרי סערה לומר שמקורה בתהליכים אטמוספריים כאלה ואחרים, שמקורם בשינוי האקלים", המשיך רבינוביץ'. "אני חושב ששינוי האקלים ואירועי מזג אוויר קיצוניים כאלו מזכירים לנו שהטבע לא סיים את תפקידו. למרות הטכנולוגיה ולמרות היכולות חסרות התקדים שהמין האנושי פיתח לשלוט בסביבת החיים, הטבע חוזר. הוא יכול לחזור בצורות מאוד מפתיעות ובצורות שיחזירו אותנו לממדים הצנועים שלנו".

הוא הוסיף כי מקרים מסוג זה וההערכה לגבי עוצמתו של הטבע יחזירו את העולם לפרופורציה, וחתם בתחזית סמי-אפוקליפטית. "תתכוננו לדברים יותר קיצוניים, כי אנחנו רק בתחילתו של המצב האקלימי הפוסט-נורמלי, שאגב בראשי תיבות זה מאפ"ן. לאו דווקא בישראל אלא באזורים פגיעים יותר. צריך להתכונן לקראת הבאות ולעשות מה שצריך כדי להתמודד עם המצב האקלימי הפוסט-נורמלי".

(עדכון ראשון: 21:05)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מכ"ם הגשם המתעדכן

עובדי חברת החשמל מתקנים את הפגיעות ברשת בכפר-סבא. אוקטובר 2015. יוסי וייס, חברת החשמל, מערכת וואלה! NEWS
תיקון מפגעים בכפר סבא/מערכת וואלה! NEWS, יוסי וייס, חברת החשמל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההצפה בכפר סבא, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נזקי שיטפון בערבה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully