וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים במערכת הביטחון: "החזקת גופות מחבלים לא מונעת פיגועים"

24.10.2015 / 0:26

לדברי הגורמים, הפרות הסדר שפרצו בימים האחרונים מאז הוחלט שלא להשיב גופות מחבלים למשפחותיהם, מחזקות את טענתם שהחזקת הגופות תביא לתסיסה: "המהלך לא יכול להפעיל לחץ על הפלסטינים"

צילום: צילומי חובבים, יותם רונן, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק, מתן חדד

(פיגוע בבית שמש, אתמול)

גורמים בכירים במערכת הביטחון הביעו אמש (חמישי) התנגדות נחרצת להחלטת הקבינט המדיני-ביטחוני שלא להשיב גופות מחבלים שחוסלו במהלך פיגועים למשפחותיהם. בניגוד לקבינט, שסבור כי הצעד יביא לרגיעה וימנע הלוויות סוערות שבהן תתרחש הסתה לאלימות, טוענים הגורמים כי היא דווקא תביא לתסיסה בקרב הפלסטינים ולא תמנע את ההסתה המתפשטת ברשתות החברתיות.

על מנת לחזק את טענתם, הם מנו בפני שר הביטחון משה יעלון - שהתנגד גם הוא להחלטה - את הפרות הסדר שפרצו בימים האחרונים מאז אושרה החלטה. "מדיניות אי-החזרת גופות לפלסטינים הייתה נכונה בשנות ה-70, אך אינה יעילה עוד", אמר אחד הגורמים. "אז נהגו לקבור את הגופות ולאחר מכן להשתמש בהן כקלפי מיקוח. היום התנהגות כזו נתפסת כסחר בגופות וכפגיעה בכבודן".

עוד בנושא:
יוזמה בממשלה: גופות מחבלים לא יוחזרו למשפחותיהם
החוק שיאסור השבת גופות של מחבלים למשפחותיהם
"ישראל פנתה לחמאס כדי לדון בהשבת גופות חיילי צה"ל מעזה"

הלווייתו של פעיל חמאס חמזה אבו אל-היג'א שנהרג מאש ימ"מ בג'נין, מרץ 2014. רויטרס
היה נכון בשנות ה-70. הלווייתו של פעיל חמאס חמזה אבו אל-היג'א, שנהרג מאש ימ"מ בג'נין. מרץ 2014/רויטרס

הקבינט המדיני-ביטחוני אישר ביום רביעי את הצעתו של השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, שלא להחזיר את הגופות. בנוסף, תיבחן הצעה נוספת של ארדן - לקבור את גופות המחבלים בבתי קברות השייכים לצה"ל בקצוות המדינה, כפי שהיה נהוג בעבר.

ההחלטה התקבלה כאמור בניגוד לעמדת יעלון. לטענת יתר חברי הקבינט, מדיניות זו הונהגה כדי ליצור הרתעה אצל המחבלים, וכדי למנוע הפרות סדר אלימות והסתה לפיגועים בטקסי הלוויות. סיבה נוספת היא יצירת קלפי מיקוח לשחרור עתידי של שבויים, ובמקרים אחרים לטענתם ניתן יהיה להשיב את הגופות "כצעדים בוני אמון".

הלווייתם של שני הצעירים הפלסטינים שנהרגו מאש צה"ל בהפגנות יום הנכבה, רמאללה, מאי 2014. יותם רונן
הלווייה של שני פלסטינים שנהרגו מאש צה"ל, ליד רמאללה/יותם רונן

לדברי הבכירים, בימים האחרונים הם העבירו מסרים בנושא לשר יעלון ולגורמים נוספים בדרג המדיני. אלא שגורם ביטחוני נוסף טען שעמדתו שונה ביחס לגופות של מחבלי חמאס. "בניגוד לגופות מחבלי חמאס, שיכולות לשמש קלף מיקוח, אין בהחזקת גופות המחבלים שביצעו את הפיגועים האחרונים שום משמעות, ומהלך זה לא יכול להפעיל לחץ על הפלסטינים", אמר. גורם אחר הסביר כי סוגיית הנשים שנהרגו תוך ביצוע פיגוע היא רגישה במיוחד.

מאז שנפלה ההחלטה בוצעו כמה פיגועים שבהם נהרגו מחבלים על ידי כוחות הביטחון. בהנחיית הדרג המדיני, הגופות אכן לא הועברו לידי משפחות המחבלים שמתגוררות במזרח ירושלים או ביהודה ושומרון. גורם ביטחוני אישר כי הן לא נקברו אלא מוחזקות בקירור.

(עדכון ראשון: 23:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully