וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נלחמים בהסתה: "זיהינו תכנון פיגוע בפייסבוק ודיווחנו למשטרה"

ב-Stand With Us נלחמים יום יום בהסתה הפלסטינית ברשת. לדף הפייסבוק שלהם מגיעים גם התארגנויות ספציפיות לפיגועים שנמנעים בזכות הדיווח המוקדם. ראיון באולפן וואלה!NEWS

עריכה: ניר חן

מקורות גל הטרור הנוכחי נטועים עמוק ברשתות החברתיות. הסרטונים, ההסתה, הסטטוסים והקריאות לביצוע פיגועים שוטפים את הרשתות החבריות. עידו כהן, מנהל קשרי חוץ Stand With Us, סיפר לאולפן וואלה!NEWS על החלק של הארגון במלחמה ברשת: "דף הפייסבוק שלנו בערבית מגיע לחצי מיליון איש. כששישים אחוז מהדף זה לייקים של פלסטינים. אנחנו מדווחים שם על האירועים שקורים בארץ, הם מגיבים לזה בעידוד לפיגועים, בקריאה לבצע פיגועים נוספים, בהסתה. אנחנו רואים את זה בסרטונים, בתמונות וקריקטורות, גם בניסיון להתאגדויות כאלה ואחרות".

Stand With Us הוא ארגון בינלאומי ללא מטרת רווח העוסק בדיפלומטיה ציבורית, ומטרתו קידום חינוך אודות מדינת ישראל. הארגון הוקם בשלהי האינתיפאדה השנייה, כמענה לסיקור התקשורתי המוטה כלפי ישראל בתקשורת האמריקאית ומהיעדר קולות פרו-ישראליים בקמפוסים ברחבי ארה"ב.

מהומות באבו דיס, מזרח ירושלים. אוקטובר 2015. יותם רונן
מהומות באבו דיס, מזרח ירושלים. אוקטובר 2015/יותם רונן

"המקרה של גל הטרור הנוכחי הוא אחר מאינתיפאדות קודמות", אומר כהן, "הפעם יש ניסיון להתעמק במיוחד בנושא של אל-אקצא, שלא ראינו את זה באירועים הקודמים. אנחנו רואים הרבה מאוד קריאות לפיגועים. עכשיו זה מסוג כזה של דקירות. ההמון מסית את עצמו. אפילו אפשר לראות כשעניינים מתחממים, השיח הזה מתגבר. השיח הזה אצלנו שבר שיאים. קריאה לעוד פיגועים, על התייחסות לאלה שמבצעים את הפיגוע כשהידים, כאנשים קדושים. בסופו של דבר השיח מאוד מעודד לפעולות כאלה".

"הרשת היא זירה שצריך לקחת בחשבון", הוא מדגיש, "בסופו של דבר השיח ברשתות מוביל גם לפעולה. ראינו את זה בעמודים שלנו בסטנד וויז אס – שם גילינו מקרה של ממש של התארגנות לפיגוע. תכנון ספציפי שדיווחנו למשטרה כדי למנוע אותו. אנחנו יכולים לראות את אותם משתמשים, לראות את מה שהם כותבים ברשת, את הטוקבקים. לראות שזה גם מדויק, זאת אומרת זה כבר לא "אני רוצה לדקור", "אני רוצה להצטרף", זה משהו הרבה יותר מתוכנן. אנחנו סיפרנו להם על אחד האירועים שהיו אמורים להתרחש בירושלים שבסופו של דבר אנחנו ראינו באחת התגובות לאירועים שלנו איזשהו תכנון לפיגוע. היה חשד מאוד מאוד גבוה שאותו אדם הולך לבצע פיגוע, ואם אנחנו ברשתות החברתיות יכולים למצוא את הפרופיל של הבן אדם, לאתר אותו, זו הדרך שלנו למנוע את הפיגוע".

ב-Stand with us מסתכלים גם על האופן שבו התקשורת העולמית מסקרת את האירועים האחרונים. "אנחנו יכולים לראות שהרבה מאוד מהכותרות הן אפורות", אומר כהן. "הם לא ממש מציינים מי נפגע, איך נפגע. מציינים מספרים. אין שום לקיחת אחריות של אחד הצדדים. הרבה מאוד תקשורת מוטה, האשמה תמיד על ישראל. אנחנו יכולים לראות את זה בוול סטריט ג'ורנל, בסי.אן.אן, אותן רשתות חדשות שאמורות להיות אובייקטיביות ממש מתארות את המציאות הישראלית שאנחנו חווים כאן ביומיום כחד צדדית. כאילו מספר ההרוגים העולה בצד הפלסטינאי היא עוד פעילות שהיא כביכול המשך של הכיבוש הישראלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully